اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استان قزوین:

تأکیدات رهبری در خصوص جمعیت یک امر تخصصی است

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استان قزوین گفت: تأکیدات مقام معظم رهبری در بحث جمعیت یک امر کاملاً تخصصی است.

تأکیدات رهبری در خصوص جمعیت یک امر تخصصی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، طاهره سیدی در نشست علمی تخصصی بررسی ابعاد مختلف جمعیت که بعد از ظهر امروز در سالن باقرالعلوم استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: بایستی فرهنگ ناصحیح عدم تمایل خانم‌های جوان به فرزند آوری اصلاح شود.

وی با اشاره به اینکه قطعا فرزند آوری بی حد و حساب از اهداف این سیاست نیست اشاره داشت: باید با فراهم ساختن زیر ساخت‌ها، به این امر با روش‌های کارشناسی و راهکارهای فرهنگی نگاه شود.

سیدی افزود: تأکیدات مقام معظم رهبری در این امر ریشه در یک بحث کاملا تخصصی دارد و جامعه نیاز دارد در ارتباط با این بحث بیشتر بداند و درخصوص نحوه ترویج این فرهنگ به هم‌فکری صاحب‌نظران نیاز داریم.

وی افزود: خانواده‌هایی که از لحاظ اقتصادی و فرهنگی وضعیت مناسبی دارند باید فرهنگ فرزند آوری بیشتر در آنان نهادینه شود که این امر مستلزم کار فرهنگی است و کارشناسان در این راه می‌توانند بسیار مفید باشند‌.

در ادامه این نشست فاطمه محمد بیگی استاد دانشگاه هم اشاره‌ای به سرفصل‌هایی در خصوص بررسی ابعاد مختلف جمعیت از جمله سیاست‌های جمعیتی و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، تأثیر سیاست‌ها بر باروری، چالش‌های جمعیتی، مهم‌ترین مسایل و چالش‌های گذار جمعیتی، قابلیت باروری و عوامل تعیین کننده‌ آن از نظر برخی صاحب‌نظران مقایسه رشد جمعیت در ایران داشت.

وی افزود: هدف از سیاست‌های جمعیتی ارتقای شرایط زیستی و کیفیت زندگی همه مردم کشور و آماده ساختن آنها برای ایفای نقش فعال و سازنده در فرایند توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور است.

محمد بیگی با بیان این که ما اصولاً دنبال افزایش جمعیت بدون توسعه زیرساخت‌ها نیستیم افزود: حمایت‌های اقتصادی، بازار کار و ساختار خدمات در سیاست‌های جمعیتی تأثیر مستقیم دارد.

وی اظهار داشت: بازنگری برنامه‌های آموزشی در مراکز بهداشتی، اجاره خانه‌های ارزان قیمت به جوانان، ایجاد و توسعه مراکز مشاور ازدواج، فرهنگ سازی جهت کاهش هزینه‌های ازدواج، اشاعه فرهنگ تأکید بر معیارهای اخلاقی و انسانی در انتخاب همسر و به حداقل رساندن مهریه از سیاست‌های جمعیتی پیشنهادی است.

وی با اشاره به اینکه قابلیت زیستی بچه‌زایی در ایران حدودا 15 فرزند است و میزان باروری واقعی در ایران 1.8 است، عنوان کرد: نتایج سرشماری سال 1385 نشان می‌دهد که میزان باروری کل به حدود 1.8 فرزند کاهش یافته و شاخص باروری پایین‌تر از حد جانشین (باروری کل پایین‌تر از 2.1 فرزند) در کشور فراگیر شده است.

انتهای پیام/77004/آ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول