اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

افزایش جمعیت بدون برنامه‌ریزی نتیجه مطلوبی ندارد

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان تحقق افزایش نرخ جمعیت را نیازمند یک برنامه مدون و درست دانست.

افزایش جمعیت بدون برنامه‌ریزی نتیجه مطلوبی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، طیب قدیمی سه‌شنبه‌شب در جلسه شورای فرهنگ عمومی با موضوع راه‌های استانی افزایش جمعیت در سنندج اظهار کرد: قبل از هر کاری باید عوامل و آسیب‌های سد راه افزایش جمعیت شناسایی و بسترهای لازم برای ارائه خدمات در تمامی حوزه‌ها برای جمعیتی که افزایش می‌یابد، فراهم شود.

به گفته وی، انجام کارها و اقدامات مناسب فرهنگی در راستای تشویق و ترغیب خانواده‌ها به افزایش جمعیت باید توسط نهادها و ارگان‌های ذیربط مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تبیین و تفهیم این موضوع که تنظیم خانواده به معنی جلوگیری از افزایش نرخ جمعیت نبوده و نیست، اضافه کرد: جلوگیری از مرگ و میر مادران باردار به دلایل مختلف از جمله بیماری‌های خاص، جلوگیری از به‌ دنیا آمدن نوزادان مشکل‌دار و جلوگیری از بارداری‌های ناخواسته مهم‌ترین هدف در اجرای طرح تنظیم خانواده بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: تغییر عنوان تنظیم خانواده به برنامه خدمات باروری سالم اقدام خوبی بود که امید است زمینه افزایش نرخ جمعیت هم از لحاظ کمی و هم در زمینه کیفی را به دنبال داشته باشد.

قدیمی خاطرنشان کرد: جلوگیری از تولد نوزادان نارس به ویژه نوزادان دارای بیماری‌های همچون تالاسمی و تلاش در راستای کاهش نرخ مرگ و میر در مادران باردار نقش مهمی در افزایش نرخ جمعیت مولد خواهد داشت.

وی گفت: شناسایی علل کاهش تمایل به ازدواج در جوانان، تشویق خانواده‌ها، حمایت از زنان در سنین باروری، تسریع در روند ازدواج جوانان و جلوگیری از مهاجرت جوانان با ایجاد اشتغال و رفع مشکلات آنها از جمله راهکارهای مقابله با کاهش نرخ جمعیت است.

وی با اشاره به روند رو به کاهش جمعیت استان کردستان گفت: بر اساس پیش‌بینی در سال 1403 جمعیت استان به یک میلیون و 700 هزار نفر می‌رسد.

به گفته وی، بر همین اساس جمعیت روستایی استان نیز با شیب تند رو به کاهش از 570 هزار نفر در سال 90 به 470 هزار در سال 1403 خواهد رسید.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه بیت‌المقدس هم در این جلسه از آمادگی کامل استان برای برگزاری کنگره ملی شهیده فاتحی‌کرجو خبر داد و گفت:‌ تمام امکانات به همت کمیته‌های هفت‌گانه این کنگره در استان فراهم و امیدواریم شاهد برگزاری هرچه باشکوه‌تر این کار فرهنگی و ارزشی بزرگ در استان باشیم.

اسماعیل علی‌نیا تصریح کرد: کنگره ملی شهیده فاتحی‌کرجو در هفتم آذرماه امسال با حضور مهمان‌های داخل و خارج استان در مجتمع‌ امام خمینی(ره) سنندج برگزار می‌شود.

وی ضمن تقدیر از تعامل و مشارکت نهادها و سازمان‌های استان در آماده‌سازی شرایط برای برگزاری هرچه باشکوه این کنگره افزود:‌ بیش از 90 درصد از کارها و برنامه‌های برگزاری این کنگره انجام شده و مابقی کار نیز با جدیت در حال انجام است.

انتهای پیام/79002/ب/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول