اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پایگاه انتقال خون قائمشهر خبر داد

کاهش اهدای خون در قائمشهر

خبرگزاری فارس: رئیس پایگاه انتقال خون قائمشهر از کاهش اهدای خون شهروندان قائمشهری خبر داد.

کاهش اهدای خون در قائمشهر

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان قائمشهر، سمیه چیتگر بعد از ظهر امروز در جلسه شورای اداری این شهرستان با ابراز نگرانی از کاهش اهدای خون شهروندان قائمشهری اظهار داشت: از 12 سال قبل تاکنون از قائمشهر که مردمش فرهنگ اهدای خون بالایی دارند، روزانه در یک کانکس 30 متری 30 تا 35 واحد خون به مرکز انتقال خون مازندران در ساری ارسال می‌شد.

وی افزود: این روند ادامه یافت تا اینکه مرکز انتقال خون قائمشهر که پشتیبان مرکز انتقال خون ساری محسوب می‌شود در هفته دولت سال جاری افتتاح شد ولی چون در خارج از شهر و در مسیر اتوبان قرار دارد مراجعه اهداکنندگان به این مکان کمتر بوده و همچنان افراد به کانکس مستقر در جنب حسینیه عاشقان ثارالله مراجعه می‌کردند.

چیتگر ادامه داد: مشکل از زمانی آغاز شد که با آغاز عملیات اجرایی ساخت پروژه مجتمع پزشکان در زمین مجاور کانکس، این پایگاه مجبور به انتقال کانکس به جنب اداره راه آهن قائمشهر شد که این اداره اجازه کار در یک روز را هم به ما ندادند که منجر به افت آمار اهدای خون در این شهرستان شد.

وی با درخواست همکاری راه آهن استان در این فرصت شش ماه تصریح کرد: در دهه اول محرم سال 90 ، 243 نفر موفق به اهدای خون شدند که این میزان در سال جاری به 134 نفر تقلیل یافت.

رئیس پایگاه انتقال خون قائمشهر افزود: در تاسوعا و عاشورای 90، 62 نفر خون اهدا کردند که این میزان در این دو روز امسال به 17 نفر کاهش یافت.

وی همچنین تعداد نفرات اهدای خون در شش ماهه اول و دوم سال 90 را به ترتیب 4 هزار و 312 و 3 هزار و 716 نفر عنوان کرد و افزود: این میزان در شش ماهه اول 91 و ماه‌های شهریور و مهر به 4 هزار و 170، 530 ، 525 و به 332 نفر در آبان ماه جاری منتهی شد.

این مسئول با بیان اینکه سازمان انتقال خون، سازمانی عام‌المنفعه و شاهرگ حیاتی جامعه است اذعان داشت: پایگاه انتقال خون قائمشهر خون بیمارستان‌های رازی و ولیعصر در قائمشهر و بیمارستان شهدای سوادکوه را به خوبی تامین می‌کرد ولی امروز با کاهش اهدای خون باید نیاز خون شهرستان را از شهرستان‌های همجوار تامین کند.

وی همچنین با اشاره به وجود 2 هزار و 700 بیمار تالاسمی در مازندران که 322 نفر از این بیماران از قائمشهر هستند و در ماه‌های اخیر به علت کمبود داروها دچار مشکل و فوت شدند، تصریح کرد: این اشخاص در ماه حداقل به 2 کیسه خون احتیاج دارند که این موضوع نیازمند آینده‌نگری و توجه عموم و مسئولان به این امر حیاتی است.

چیتگر با پیشنهاد اجرای طرح همیار انتقال خون در بین دانش‌آموزان تصریح کرد: آموزش و پرورش می‌تواند با اجرای این طرح فرهنگ اهدای خون را در جامعه افزایش دهد.

انتهای پیام/86008/ب/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول