اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه علمیه:

رمز ماندگاری نهضت عاشورا خدامحوری است

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه گفت: رمز ماندگاری نهضت عاشورا خدامحوری است.

رمز ماندگاری نهضت عاشورا خدامحوری است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، آیت‌الله علی محمدی‌خراسانی ظهر امروز در جمع مدیران شهرستان لردگان، اظهار داشت: پس از اصل معاد هیچ اصلی در اسلام در ردیف اصل خدامحوری و تکلیف مداری قرار نمی‌گیرد، دو اصلی که در برخی ادارات بسیار کم رنگ شده است

وی خاطرنشان کرد: تکلیف مداری یعنی اینکه انسان مسئولیت و وظیفه خود را در هر زمان بداند و آن را انجام دهد.

محمدی‌خراسانی با بیان اینکه خدامحوری یعنی انجام وظیفه صرفا برای رضای خدا باشد، گفت: در پیشگاه خداوند هیچ کاری ارزش ندارد مگر آن کاری که صددرصد برای خدا باشد، گاهی اوقات انسان کاری را برای راحتی وجدان انجام می‌دهد که این کار بدی نیست؛ ولی از انسان مومن این کار بعید است.

مدرس حوزه علمیه با اشاره به اقدامات برخی دانشمندان، گفت: ادیسون با اختراع برق خدمت بزرگی به بشر کرده، این دانشمند نیتش خدمت به بشر بوده و پاداش خدمت به بشر را خود بشر می‌دهد و این کار در پیشگاه خداوند مزدی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: گاهی کاری به خاطر ریا است که این نیت پست و حقیر است و هیچ ارزشی و پاداشی ندارد.

محمدی‌خراسانی با بیان اینکه خدامحوری یعنی اینکه انسان هر کاری انجام می‎‌دهد با نیت الهی باشد، گفت: آنچه باقیست ذات خداوند است و کارهایی که برای خدا باشد ابدیت پیدا می‌کند و چون غیر خدا همه فانی باشد کارهایی که برای غیر خدا باشد فانی و از بین رفتنی است.

وی با اشاره به اینکه علم اگر برای غیر خدا باشد با مرگ انسان از بین می‌رود، ادامه داد: سراسر قرآن موعظه زیاد است، ولی موعظه که برای خدا باشد و در قرآن آمده اینکه خداوند می‌فرماید: کارهایتان برای خدا باشد.

مدرس حوزه علمیه تصریح کرد: از مرحوم موذن‌زاده اردبیلی که در بستر بیماری بود سئوال شد که چرا از بین تمامی اذان‌هایی که تا کنون گفته شده این اذان ماندگار شد، در پاسخ گفت: آن روز در ماه مبارک رمضان در حالی که از سر کار برگشتم با زبان روزه به رادیو رفتم و گفتم می‌خواهم اذان بگویم و در آن روز نیتم واقعا خدایی بود و این موجب ماندگاری و ثبت آن اذان شد.

محمدی‌خراسانی اضافه کرد: بزرگان دین همواره مواظب نیاتشان بودند، امام خمینی(ره) قبل از تبعید در قم با تعدادی از طلبه‌ها به مسجد جمکران رفتند در حالی که تمامی طلبه‌ها مشغول به جای آوردن اعمال مستحبی در مسجد بودند، اما امام تنها در گوشه‌ای از مسجد تنها نشسته بود و اعمالی به جای نمی‌آورد که این مسئله موجب تعجب طلبه‌ها شد.

وی بیان داشت: وقتی علت این موضوع از آیت‌الله بهائینی سئوال شد ایشان در پاسخ فرمودند، امام کار درستی را انجام دادند برای اینکه برخی اوقات انسان آمادگی انجام مستحبات را ندارد و کسی که مواظب خود باشد ترجیح می‌دهد مستحب را ترک کند تا نیتش خراب نشود.

مدرس حوزه علمیه تصریح کرد: البته کسانی که مسئولیت دارند بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری باید اقدامات انجام شده را به مردم بگویند که البته خود اینکار نیز باید با نیت الهی باشد.

محمدی‌خراسانی رمز ماندگاری نهضت عاشورا را خدامحوری دانست و اذعان داشت: در تمام فرمایشات ائمه بزرگوار از کوفه تا شام  تنها این اصل موج می‌زد که هر کاری تنها برای رضای خدا باید باشد.

انتهای پیام/68001/ن/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول