اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

کارشناس افغان:

طالبان خواهان خروج آمریکا از افغانستان نیست

خبرگزاری فارس: یک کارشناس افغان با اشاره به خواست طالبان برای ماندن آمریکا در این کشور، دلیل این امر را نیاز افغانستان به کمک‌های آمریکا عنوان کرد.

طالبان خواهان خروج آمریکا از افغانستان نیست

به گزارش فارس، «وحید مژده» در گفت‌وگو با خبرگزاری «جمهور» افغانستان با اشاره به دیدگاه طالبان در خصوص آینده افغانستان گفت: طالبان این مسئله را درک کرده که افغانستان فعلی افغانستان 10 سال پیش نیست و یک گروه نمی‌تواند با زور این کشور را در اختیار داشته باشد.

این کارشناس افغان تصریح کرد: طالبان نمی‌خواهد آمریکا افغانستان را ترک کند زیرا افغانستان به کمک آمریکا نیاز دارد.

به گفته وی، خواسته طالبان این است که آمریکا در افغانستان حضور نظامی نداشته باشد و در قبال کمک آمریکا، افغانستان نیز متعهد خواهد شد که خطری برای آمریکا محسوب نشود.

مژده در خصوص تمایل طالبان برای مذاکرات مستقیم با آمریکا، بیان داشت: از آنجا که طالبان خود را در موضع قوی‌تری تلقی می‌کرد، علاقمند مذاکره مستقیم با آمریکا نیز بود.

این کارمند سابق وزارت خارجه طالبان افزود: «ملا برادر» و «طیب آغا» از فرماندهان طالبان با «کای‌آیدی»، نماینده سابق سازمان ملل در امور افغانستان تماس‌هایی برقرار نموده اما پاکستانی‌ها با اطلاع یافتن از این موضوع، ملا برادر را دستگیر و مذاکرات به تعویق افتاد.

مژده در ادامه گفت: طیب آغا از طریق یک دیپلمات آلمانی توانست با «اشتاینر» نماینده ویژه آلمان در امور افغانستان، ارتباط برقرار کند.

به گفته وی،طالبان، آلمان را مکان مناسبی برای مذاکرات یافت و اولین مذاکرات با حضور طیب آغا در آلمان آغاز شد.

این کارشناس افغان، خاطرنشان کرد: طالبان در این مذاکرات خواستار ایجاد دفتر برای این گروه در قطر شد که به این ترتیب لیست 10 نفره از نمایندگان خود را که باید به قطر بروند، به آمریکایی‌ها ارائه کرد.

وی با بیان این که نمایندگان طالبان به قطر رفته و در حال حاضر نیز در این کشور به سر می‌برند، گفت: با آغاز دور جدید مذاکرات در قطر، اولین خواسته طالبان آزادی پنج تن از سران این گروه از زندان گوانتانامو و حذف نام برخی از سران طالبان از لیست سیاه بود.

این کارشناس افغان اظهار داشت: در خواست نمایندگان طالبان در مقطع زمانی نزدیک به انتخابات مطرح شد و اوباما به دلیل این که نمی‌خواست جایگاه وی در افغانستان تضعیف شود، دست رد به سینه طالبان زد.

وی با اشاره به عدم علاقه پاکستان به مذاکرات صلح در قطر، خاطرنشان کرد: علت اصلی بی میلی پاکستان به مذاکرات قطر این است که پاکستان نمی‌خواهد قضیه افغانستان از حوزه نفوذ این کشور خارج شود زیرا پاکستان در صدد است تا از افغانستان امتیاز بگیرد.

این کارشناس افغان در خصوص آزادی شماری از زندانیان طالبان توسط دولت پاکستان نیز بیان داشت: پاکستانی‌ها بازی عجیبی را آغاز کرده و در صدد اغفال دولت افغانستان هستند.

به گفته وی، پاکستان با آزاد کردن چند تن از طالبان درجه 3 و درجه چهار، سعی دارد تا به افغانستان امید کاذبی تزریق کرده و سپس چند نفر افراد مجهول‌الهویت را از پاکستان به عنوان نماینده رهبر طالبان برای مذاکره به افغانستان اعزام کند.

مژده با اشاره به اهداف پاکستان در افغانستان گفت: پاکستانی‌ها انتظار دارند که در سال 2014 وضعیت در افغانستان بدتر شده و جنگ ادامه پیدا کند.

به گفته وی، پاکستانی‌ها تصور می‌کنند که نیروهای خارجی که در آن زمان در حال خروج هستند، خود را در تنگنا دیده و موضوع افغانستان را به پاکستان واگذار کنند تا این کشور گروه دیگری را در افغانستان سامان‌دهی کند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول