اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گروه چینی برنامه‌های ایام محرم یزد را مستندسازی می‌کنند

خبرگزاری فارس: یک گروه متشکل از خبرنگار، عکاس، کارگردان، فیلمبردار و ... از کشور چین وارد استان یزد شدند تا نسبت به مستندسازی برنامه‌های ایام محرم در این استان اقدام کنند.

گروه چینی برنامه‌های ایام محرم یزد را مستندسازی می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد ظهر امروز نشستی با حضور دو خبرنگار استان یزد با گروه چینی در میراث فرهنگی استان یزد ترتیب داد.

یکی از خبرنگاران چینی در این نشست اظهار داشت: نقاط مشترک بسیاری میان مردم یزد و کشور چین دیدم که گذشته تاریخی، فرهنگ قدیمی و باستانی و فرهنگ غنی از جمله این اشتراکات است.

سوچین لو افزود: قبل از آمدن به یزد می‌دانستم که مراسم مذهبی ویژه‌ای در این شهر برگزار می‌شود اما با حضور در یزد متوجه شدم که این برنامه‌ها یک فرهنگ است و تنها یک مراسم نیست.

مین‌شو، کارگردان مستندساز کشور چین نیز اظهار داشت: ایران دارای یک فرهنگ قدیمی است و به نظر من نقاط مشترک بسیاری با کشور چین دارد و این نقاط اشتراک به دلیل عبور راه ابریشم از یزد، با این استان بیشتر است.

وی افزود: یزد ظرفیت جذب گردشگران بسیاری را برای مشاهده و بازدید از برنامه‌های آیینی به ویژه در ماه محرم و روزهای تاسوعا و عاشورا دارد.

این مستندساز چینی عنوان کرد: معتقدم اگر مراسم‌های ویژه یزد در روزهای ماه محرم به دنیا معرفی شود، بسیار بسیار بیشتر از این تعداد گردشگر خارجی، از برنامه‌های یزد بازدید خواهند کرد.

وی تاکید کرد: به طور قطع پس از بازگشت به چین، این برنامه‌ها را به مردم کشورم معرفی می‌کنم تا از آن بازدید کنند زیرا این مراسم خاص و فوق‌العاده و منحصربه‌فرد بود.

مین‌شو ادامه داد: این مراسم ما را بسیار تحت تاثیر قرار داد و جذابیت بسیاری داشت.

وی همچنین با اشاره به ساختمان‌ها و معماری یزد یادآور شد: در همه جای دنیا نحوه ساختمان‌سازی‌ها بر اساس آداب، رسوم و فرهنگ مردم صورت می‌گیرد اما ساختمان‌های یزد به شکل عجیبی با آداب و رسوم مردم این دیار عجین شده است.

مین‌شو تاکید کرد: من به مردم یزد توصیه می‌کنم که ساختمان‌های خود را به همین شکل حفظ کنند و به سمت آپارتمان‌سازی نروند زیرا سنت‌های آنها بسیار زیباست و نباید اجازه دهند سنت‌های زیبای شهر یزد با مدرنیته درآمیخته شود.

وی با بیان اینکه از بافت تاریخی و قدیمی ایتالیا به عنوان دارنده یکی از بزرگترین بافت‌های تاریخی دنیا نیز بازدید کرده‌ام، افزود: ایتالیا کارهای بسیار خوبی برای حفظ این بافت و فضا کرده و بافت تاریخی را با مدرن تلفیق نکرده و این پیشنهاد را به یزدی‌ها نیز می‌کنم.

چی اونگ وو، یکی دیگر از اعضای این گروه چینی عنوان کرد: محبت نقطه مشترک فرهنگی بین ایران و چین و همه کشورهای جهان است اما در ایران این پل بزرگتر است و باید حفظ و تقویت شود.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در مورد دیدگاهش قبل از سفر به ایران نسبت به فرهنگ و مردم این کشور اظهار داشت: قبل از آمدن به ایران مطالعاتی در مورد این کشور داشتم اما هنگامی که وارد این کشور شدم، کاملا و عمیقا جذب فرهنگ ایران شدم،‌ فرهنگی که تاکنون هیچ‌کجا ندیده‌ام و با وجودی که اطلاعات زیادی در مورد ایران و یزد نداشتم اما بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم.

وی تصریح کرد: جزئیاتی در مورد نقاط مشترک ایران و چین دیدم که اصلا فکرش را هم نمی‌کردم.

این گروه طی چند روز آینده نیز در یزد خواهند بود و پس از آن به سایر استان‌های کشور سفر خواهند کرد.

انتهای پیام/2464/ح/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول