اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/یادداشت/

غصه تاسوعا و عاشورا قرن‌هاست از دل بیرون نمی‌رود

خبرگزاری فارس: هر سال مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی نسبت به سال قبل آن پررنگ‌تر می‌شود و قرن‌هاست غصه تاسوعا و عاشورا از دل بیرون نمی‌رود.

غصه تاسوعا و عاشورا قرن‌هاست از دل بیرون نمی‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان دشتی، آری گویا این سید و سالار شهید حضرت امام حسین(ع) است که به محرم جان بخشیده و حیات داده و امروز دیگر فرقی میان ماه محرم و عاشورا و کربلا نیست و الحق این حماسه حسینی است که قدر و منزلت محرم و صفر را بالا برده است.

هر سال مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی نسبت به سال قبل آن پررنگ‌تر می‌شود قرن‌هاست غصه تاسوعا و عاشورا از دل بیرون نمی‌رود و چگونه است آتش محبتی را که حضرت اباعبدالله(ع) در قلب‌های نه تنها شیعه بلکه تمام ادیان الهی برافروخت هر روز ارادت مردم نسبت به امام حسین(ع) بیشتر می‌شود.

همه جا ماتم و عزا از مساجد و حسینیه‌ها گرفته تا تکیه‌ها در وصف امام حسین(ع) و 72 تن از یاران با وفایش است.

در شهر و روستا، کوچه و خیابان از پیرمرد گرفته تا میانسال، کودک، جوان و نوجوان زن و مرد و حتی کودکان شیرخوار در ماتم امام حسین(ع) به سوگ می‌نشینند و اشک ماتم می‌ریزند.

همه چیز و همه جا به رنگ عزاست و تاریخ نیز به خود ماتم گرفته، راز این قصه چیست؟ که تا به تاسوعا و عاشورا حسینی می‌رسیم بی‌اختیار به یاد امام حسین(ع) می‌افتیم اشک از چشمانت جاری می‌شود، سیاه می‌پوشیم و حزن و اندوه همه جا را فرا می‌گیرد و چرا با شنیدن روایت حادثه عاشورا و مظلومیت شهدای کربلا ناله می‌زنیم.

گرچه روایت عاشورا درس‌ها و عبرت‌های زیادی دارد که هرچه نقل شود بازهم کم است، اما در اینجا به این نکته می‌پردازیم که اساساً لشکریان عبیدالله، یزیدیان، کوفیان و خواص که خود را مسلمان می‌نامیدند و مردود شده آن دوران هستند کجایند.

البته اگر به وقایع تلخ حرمت‌شکنی فتنه‌گران در عاشورای حسینی در سال 1388 نگاه کنیم می‌بینیم این افراد کسانی بودند که شعار ولایت و امام را سر می‌دادند و مدعی بودند که خط امامی هستند.

البته جای تامل است عمل و نیت فتنه‌گران با شعارشان متضاد بود و اگر زمان به عقب بر می‌گشت و عاشورا تکرار می‌شد و در سال 61 هجری قمری حضور می‌یافتیم یقیناً فتنه‌گران و سران آن‌ها قطعا در زمره سپاهیانی قرار می‌گرفتند که امام مظلوم را به شهادت می‌رساندند.

عمر سعد، یزید ابن معاویه، شمر و... ادعای نماز شب، دعا و مسلمانی داشتند، اما سر ولی امر مسلمین زمان حضرت سیدالشهدا را برای دنیاطلبی بریدند و بر نیزه کردند و وجه تشابه فتنه‌گران و خواص آن زمان با فتنه‌گران سبز این زمان نیز در این است که اینها در روز عاشورا قرآن و بیرق‌هایی که با نام حسین(ع) مزین شده بود را چه بی‌رحمانه در آتش سوزاندند و به عزاداران امام حسین(ع) توهین کردند که این‌ها نیز برای دنیاطلبی خود می‌خواستند ولی امر مسلمین زمان حال را از میان بردارند و برای همه آحاد جامعه معلوم شود که اینها در صف باطل هستند.

امروز حفظ قیام و صیانت از عاشورا وظیفه همه مردم است و آنچه که امروز متن جامعه ماست همان خط و راه امام خمینی(ره) و خط و راه مقام معظم رهبری است.

خطی که امام برای انقلاب ترسیم کردند و مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید دارند و آن خط عظمت اسلام، مسلمین و دفاع از محرومان و مستضعفان در سراسر عالم است.

مهم‌ترین اصل حفظ تاسوعا و عاشورای حسین است و مهم‌ترین اصول نظام مقدس جمهوری اسلامی که برگرفته از مکتب امام حسین(ع) است امروز جا دارد جان، مال، حیثیت و آبرو فدایش شود.

حفظ ارزش‌های اسلامی، دستاوردهای نظام، ولایت و رهبری که برگرفته از آرمان‌های عاشورای حسینی است وظیفه همه ماست، زیرا مکتب عاشورای امام حسین(ع) تنها مختص به

مسلمانان نیست.

ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ‌‌ ـ ـ

یادداشت از اسماعیل حاجیانی

ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ

انتهای پیام/66001/ن/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول