اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور خیل عظیم زائران

مراسم شام غریبان عاشورا در حرم کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد

خبرگزاری فارس: مراسم شام غریبان عاشورا با حضور خیل عظیم زائران و مجاوران حرم کریمه اهل ‌بیت(ع) برگزار شد.

مراسم شام غریبان عاشورا در حرم کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم مراسم شام غریبان عاشورا به یاد مظلومیت‌ها و سختی‌های اهل ‌بیت امام حسین(ع) با حضور خیل عظیم زائران و مجاوران حرم کریمه اهل ‌بیت(ع) برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر نقویان با اشاره به اینکه تاریخ شبی به تیرگی و سیاهی همچون شام غریبان عاشورا به خود ندیده است، اظهار کرد: در این شب عالم تکان خورد و مظلومیتی که اهل ‌بیت حضرت سیدالشهدا(ع) تحمل کردند در تاریخ بی‌نظیر است. 

وی با تاکید بر اینکه کربلا آهنگ و فرهنگ دارد، تصریح کرد: آهنگ حضرت سیدالشهدا روضه‌خوانی، مدیحه‌سرایی، نذری و عزاداری است.

* با فرهنگ حسینی مشکلات زندگی حل می‌شود

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه فرهنگ حسینی را باید شناخت، ضرورتش را حس کرده و در زندگی اجرا کرد، افزود: امروز در زندگی‌های اجتماعی مردم فرهنگ حسینی وجود ندارد که دچار مشکلات بسیاری هستیم. 

 

نقویان فرهنگ حسینی را غذای فکر مردم دانست و تصریح کرد: سخنرانان، مداحان، شعرا و رسانه‌ها باید فرهنگ حسینی را برای مردم تبیین کنند.

وی با اشاره به اینکه هر فردی به خارج از کشور سفر کند مجذوب نظم و فرهنگ اروپایی‌ها خواهد شد، اظهار کرد: فرهنگ اروپایی‌ها ظاهری خیره‌کننده‌ دارد با وجود اینکه باطن ناپسندی در درون آن نهفته است.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه فرهنگ حسینی را باید در هیئت دولت، مجلس شورای اسلامی، مساجد، دانشگاه‌ها و جامعه رشد و گسترش داد، اضافه کرد: این فرهنگ را باید در زندگی‌ها پیاده کرد تا جامعه و خانواده‌ها رنگ حسینی بگیرند.

* در برخی خانواده‌ها فرهنگ حسینی وجود ندارد

نقویان با اشاره به اینکه اگر خانواده‌ای رنگ حسینی گرفت خانم خانه همسر خود را به دلیل کسادی بازار رها نمی‌کند و طلاق نمی‌گیرد، تصریح کرد: اهل ‌بیت امام حسین(ع) برای خانواده‌ها الگوی مناسبی هستند و اهل ‌بیت حضرت سیدالشهدا(ع) حتی در سخت‌ترین شرایط هم ایشان را رها نکردند.  

وی با تاکید بر اینکه اگر خانواده‌ها رنگ حسینی داشت برخی آقایان پس از چند سال زندگی مشترک به دنبال تشکیل زندگی جدید نمی‌روند خاطرنشان کرد: انواع بیماری‌ها همچون ایدز وقتی بروز می‌کند نشان می‌دهد که برخی آقایان به دنبال هرزگی بوده‌اند که این رنگ و بویی از فرهنگ حسینی ندارد. 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه مردم برای غذای قیمه روز عاشورا صف می‌کشند اما به کلام امام حسین(ع) دقتی ندارند، تصریح کرد: برخی‌ها بیشتر به جای اینکه فکرها را رشد دهند دوست دارند شکم‌های خود را متبرک کنند.

نقویان با تاکید بر اینکه امروز برای حل مشکلات به فرهنگ حسینی نیاز داریم، خاطرنشان کرد: اکنون شهوت‌ها رشد کرده است اما در زمان ظهور فرهنگ‌ها رشد و ارتقا پیدا می‌کند. 

* ضریح‌پرستی به جای عمل به کلام معصوم(ع)

وی با طرح این پرسش که آیا سخنان ائمه معصومین(ع) مهم‌تر است یا صحن و ضریح و گلدسته‌های حرم آنها اظهار کرد: متاسفانه برخی به جای اینکه به کلام معصومین(ع) اهمیت دهند ضریح‌پرست شده‌اند.    

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: این افراد از نسل همان خوارج حضرت علی(ع) هستند که وقتی حضرت علی(ع) در جنگ صفین گفت کاغذ پاره‌هایی که بر سر نیزه شده است قرآن واقعی نیست فرمان امیرالمومنین(ع) را اطاعت نکردند چون مصداق و هدف را اشتباه گرفتند.  

در ادامه این مراسم مداحی و نوحه‌سرایی توسط حاج عباس حیدرزاده و سید علی حسینی‌‌‌‌نژاد برگزار شد.

 

همچنین در صحن‌های حرم حضرت معصومه(س)، زائران با روشن کردن شمع‌هایی در قالب تعزیه‌ها و کاروان‌های نمادین، آوارگی کودکان و اهل ‌بیت امام حسین(ع) را به تصویر کشیدند.

انتهای پیام/78008/غ/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول