اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان میراث فرهنگی:

ثبت جهانی 8 اثر ملموس در دولت احمدی‌نژاد

خبرگزاری فارس: معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: هشت اثر ملموس کشورمان در دولت نهم و دهم و با درایت مسئولان به ثبت جهانی رسیده است.

ثبت جهانی 8 اثر ملموس در دولت احمدی‌نژاد

مسعود علویان‌صدر در حاشیه عزاداری حسینیان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: پیش از دولت نهم تنها هفت اثر در این حوزه به ثبت جهانی رسیده بود در حالی که به اندازه 26 سال گذشته در هفت سال دولت نهم و دهم هشت اثر به این مجموعه اضافه شد که یک رکورد محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ثبت آثار ملموس از گستردگی خاص برخوردار است، خاطرنشان کرد: 15 اثر ملموس به ثبت رسیده کشورمان در زمره آثار جهانی در حقیقت شمولیت 25 اثر را دارد که امیدواریم این دربرگیری متعلق به همه استان‌ها باشد.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یادآور شد: ما همچنان سعی داریم از فرصت پیش آمده برای ثبت جهانی آثار استفاده کنیم و در قالب پرونده‌های زنجیره‌ای فرصتی پیدا کنیم تا آثار بیشتری را با دربرگیری کامل‌تر به ثبت برسانیم.

علویان صدر در خصوص ثبت 9 اثر معنوی نیز در زمره آثار به ثبت رسیده جهانی نیز گفت: برای ثبت جهانی میراث معنوی ماه محرم در این سرزمین تلاش‌ها و پیگیری‌های مختلفی را آغاز کردیم که امیدواریم با ثبت جهانی آیین‌های محرم بتوانیم زیر‌شاخه‌های آن نظیر طشت ‌گذاری، شمع ‌گردانی، علم‌بندی و ... را جهانی کنیم.

این مسئول عنوان کرد: کشورمان از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های میراث معنوی و ارزشی بسیار دامنه‌داری برخوردار است به طوری که در سطح کشور موفق شدیم 580 اثر میراث معنوی را به ثبت برسانیم.

 *اردبیل سرسلسله ثبت میراث معنوی است

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از گفت‌و گوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل بیان داشت: استان اردبیل با توجه به عشق و ارادت تاریخی به سید‌الشهدا و پایتخت تشیع لقب گرفتن سرسلسله ثبت میراث معنوی در کشور است.

علویان صدر افزود: ما با احصای تمام آیین‌های سنتی و آیینی عزاداری در این دیار سعی داریم آنها را به ثبت ملی و جهانی برسانیم که در این زمینه ثبت ملی طشت گذاری در روزهای گذشته انجام شد.

وی تصریح کرد: در این زمینه ثبت آیین‌های تاسوعا و عاشورا، حرکت دستجات عزاداری در بازار سنتی اردبیل، شمع گردانی تاسوعا و شبیه‌خوانی نیز این ظرفیت را دارد که در جایگاه بین‌المللی و جهانی مطرح شود.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: البته در این زمینه میراث فرهنگی استان اردبیل مجموعه‌ای بسیار ارزشمند و فاخر با نام «حسینیه دلجو» را برای جمع‌آوری ارزشمند‌ترین یادگار‌‌های عزاداری در اردبیل در دست مرمت و تکمیل دارد که امیدواریم این موزه محرم به بی‌نظیر‌ترین مکان حضور مردم تبدیل شود.

علویان صدر در خصوص ثبت جهانی سبلان نیز گفت: پرونده ثبت جهانی سبلان تا نیمه اول سال آینده تکمیل خواهد شد و ما تا دو سال آینده این اثر را در اولویت ثبت جهانی قرار می‌دهیم که البته در این زمینه ما منتظر تکمیل پرونده تحقیقاتی از سوی مسئولان استان هستیم.

وی در پایان گفت‌و گوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل ابراز داشت: البته دو پرونده سال آینده برای ثبت جهانی ارسال می‌شود که شامل کاخ گلستان و میمند یزد است که به عنوان اولین بافت تاریخی در ساختار شهری کشور به ثبت می‌رسد.

انتهای پیام/62001/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول