اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌وگویی با پسر شهید برونسی

پدرم قبل از شهادت به مرحله شهود رسیده بود

خبرگزاری فارس: پسر شهید برونسی گفت:‌ پدرم قبل از شهادت به مرحله شهود رسیده بود.

پدرم قبل از شهادت به مرحله شهود رسیده بود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد شهید برونسی در سال 1321 در روستای گلبوی کدکن، از توابع تربت حیدریه، قدم به عرصه هستی نهاد.

روحیه ستیزه‌جویی با کفر و طاغوت از همان کودکی با او عجین شده بود، کما اینکه در کلاس چهارم دبستان، به خاطر بیزاری از عمل معلمی طاغوتی و فضای نامناسب درس و تحصیل، مدرسه را رها می‌کند و در حوزه علمیه مشغول فراگیری دروس حوزوی می‌شود در سال 1341 به خدمت زیر پرچم احضار می‌شود که به جرم پایبندی به اعتقادات اصیل دینی، از همان ابتدا، مورد اهانت و آزار افسران و نظامیان طاغوتی قرار می‌گیرد.

در سال 1347 ازدواج می‌کند که برای این مهم، خانواده‌ای مذهبی و روحانی را انتخاب می‌نماید و همین، سرآغاز دیگری می‌شود برای انسجام مبارزات بی‌وقفه او با نظام طاغوتی حاکم بر کشور، همین سال، اعتراضات او به برخی اصلاحات ارضی رژیم پهلوی به اوج خود رسید که در نهایت، به رفتن او و خانواده‌اش به شهر مقدس مشهد و سکونت در آنجا می‌انجامد که این نیز فصل نوینی را در زندگی او رقم می‌زند.

مشاغل‌ متفاوت دیگری‌ را آزمود و چون‌ در هر کدام ‌شبهه‌ای‌ بود دست‌ به‌ بنایی‌ زد و اعتقاد داشت نان حلال در کارگری است، با ارشادات‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با مسایل‌ سیاسی‌ آشنا شد و پا در رکاب ‌مبارزه‌ با رژیم‌ پهلوی‌ گذاشت‌، انقلاب‌ که‌ پیروز شد، جزو نخستین افراد اعزامی‌ به‌ کردستان‌ بود عرصه‌های‌ نبرد حق‌ علیه‌ باطل‌ بستر مناسبی‌ بود که‌ استعداد بالقوه‌ او پدیدار شود و از فرماندهی‌ گروهان‌، به‌ فرماندهی‌ تیپ‌ هجدهم جوادالائمه ‌برسد و در این‌ سالها رشادت‌ و ایثارگری‌ او زبانزد خاص‌ و عام‌ شود تا آنجا که‌ دشمن‌ چنان‌ هراسی‌ از برونسی‌ داشت‌ که‌ برای‌ سرش‌ جایزه‌ تعیین‌ کرد.

شهید برونسی به‌ مرحله‌ای‌ از شهود رسیده ‌بود که‌ زمان‌ و مکان‌ شهادت‌ خویش‌ را می‌دانست و سرانجام‌ در عملیات‌ بدر، پس‌ از رشادت‌ بسیار در چهار راه‌ خندق‌ در 25امین روز از اسفندماه 1363 به‌ شهادت‌ رسید.

مهدی برونسی فرزند شهید برونسی است که از خاطرات پدرش این گونه یاد می‌کند:

شهید برونسی در عملیات بدر بسیار ناراحت و گرفته به نظر می‌رسید، چون عملیات خیبر و آنچه در عملیات خیبر اتفاق افتاده خیلی برایش سنگین و متأثرکننده بود و خیلی تأکید می‌کرد که هیچکس اجازه عقب‌نشینی در این عملیات را ندارد و باید به هدفمان برسیم، حتی اگر تا آخرین نفرمان هم به شهات برسیم، واقعاً این را به عنوان شعار نمی‌گفت.

از قلبش و از تمام نهادش این ندا بر می‌خواست و به صورت بلند و با فریاد می‌گفت: که وعده ما سر چهار راه، این چهار راه هم اصطلاحی بود که دشمن آورده بود و در عمق جزیره ایجاد کرده بود، یعنی از اتوبان بصره منشعب می‌شد و یک خط پدافندی به حساب می‌آمد که دشمن در واقع تشکیل داده بود، این تنها جاده‌ای بود که ما داخل آب داشتیم.

عنایتی که شهید برونسی به حضرت زهرا(س) داشت

هنوز عملیات، درست و حسابی شروع نشده بود که کار گره خورد گردان ما زمین‌گیر شد و حال و هوای بچه‌ها عوض شد تا حالا این طور وضعی برایم سابقه نداشت نمی‌دانم چرا حرف‌شنوی نداشتند، سرم را بلند کردم رو به آسمان و توی دلم نالیدم که خدایا خودت کمک کن، اسم حضرت زهرا (س) را از ته دل صدا زدم و به وجود شریفش متوسل شدم زمزمه کردم حضرت زهرا، خودتون کمک کنید، منو راهنمایی کنید تا بتونم این بچه‌ها رو حرکت بدم وضع ما رو بهتر می‌دونید چند لحظه‌ای راز و نیاز کردم و پیش نیروهایم آمدم یقین داشتم حضرت تنهایم نمی‌گذارد. 

توی آن تاریکی شب و توی آن بیچارگی محض یک دفعه فکری به ذهنم رسید رو کردم به بچه‌ها، محکم و قاطع گفتم دیگه به شما احتیاجی ندارم! فقط یک آر پی جی زن از بین شما بلند شه با من بیاد، دیگه هیچی نمی‌خوام، لحظه‌شماری می‌کردم یکی بلند شود، یکی از بچه‌های آر پی جی زن بلند شد و گفت من می‌آیم.

نگاهش مصمم و جدی بود به چند لحظه نکشید یکی دیگر مصمم‌تر از او بلند شد و گفت منم می‌یام تا به خودم آمدم همه گردان بلند شده بودند پیروزی توی آن عملیات، چشم همه را خیره کرد که همه آن را وابسته به حضرت زهرا(س) می‌بینم.

پیکر شهید برونسی در سال 1390 پیکر شهید برونسی پس از 27 سال درست در همان مکانی که خودشان گفته بودند کشف شد، پلاک، لباس پاسداری، بخشی از صفحات قرآن و بادگیر شهید برونسی اجزایی است که پیدا شده بود، این خبر را رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس ستاد کل نیروهای مسلح نقل کرد اما اعضای خانواده و سعید عاکف نویسنده کتاب "خاک‌های نرم کوشک" که کتابی درباره زندگانی شهید برونسی است، درباره صحت این خبر تردید داشتند.

سردار سید محمد باقرزاده در کنفرانس خبری که در منزل ما برگزار شد در این باره گفت: این شهید سر در بدن ندارد اما بر آرمان‌های خود استوار است، پیکر شهید برونسی در عملیات ویژه‌ای در شرق دجله به همراه 12 شهید دیگر پیدا و به میهن منتقل شد و در روز شهادت حضرت زهرا (س) همزمان با دهه دوم در مشهد تدفین می‌شود سردار باقرزاده از ما درخواست کرد برای زیارت پیکر مطهر به تهران سفر کنیم، مسئولان معراج شهدا در تهران تاکید کرده بودند پیکر منسوب به شهید برونسی در معراج نگهداری می‌شود آنها هرگونه پاسخگویی نسبت به این موضوع را به بعد از رویت پیکر از سوی ما موکول کرده‌ بودند.

وقتی با مقام عظمای رهبری دیدن کردیم ایشان به همسر شهید برونسی گفتند آزمایش DNA بگیرید و از صحت پیکر شهید برونسی مطمئن شوید که به گفته ایشان این آزمایش انجام و نتیجه صحت آن 2 روز بعد به ما رسید و خانواده و مادرم این موضوع را پذیرفتند و پیکر شهید برونسی تشییع شد.

عشق به شهادت و روحیه جهادی در جوانان امروز وجود دارد

اگر جنگ بشود جوانان امروز نخستین نفراتی هستند که وارد جنگ می‌شوند و روحیه جهادی و عشق به شهادت در وجود آنها نهادینه شده است، جوانان امروز وظیفه خود می‌دانند که مبارزه کنند و از کشور خود در مقابل دشمنان حمایت می‌کنند.

استفاده ابزاری از خانواده شهدا به آنها لطمه بزرگی می‌زند. خانواده‌های شهدا باید در برگزاری مراسم‌های یادواره‌ای که برای شهدا برگزار می‌شود توجه خاص و ویژه‌ای داشته باشند و به هر مراسمی پاسخ مثبت ندهند و در مقابل افرادی که می‌خواهند از آنها استفاده ابزاری در راستای رسیدن به اهداف خود کنند بایستند، اغلب کسانی که دست به برگزاری چنین مراسمی می‌زنند خود از نام و شهرت خوبی برخوردار نیستند و به سبب اینکه خانواده شهدا میان مردم از اعتبار خوبی برخوردار هستند از آنها برای نیل به اهداف خود استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/و/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول