اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

قدیمی‌ترین حسینیه و هیئت گچساران نیازمند کمک مسئولان

خبرگزاری فارس: هیئت عزاداری و حسینیه مسلم بن عقیل گچساران «معروف به هیئت عزاداری طایفه نیمدوری‌ها» از قدیمی‌ترین هیئت‌های عزاداری گچساران است که به علت بسیاری از کمبودها اکنون نیازمند کمک مسئولان است.

قدیمی‌ترین حسینیه و هیئت گچساران نیازمند کمک مسئولان

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، مردم روستای معروف نیمدور از قدیم‌الایام اعتقادات مذهبی داشته و حتی قبل از اینکه آموزش و پرورش در روستاهای گچساران به ویژه روستاهای اطراف نیمدور نسبت به تاسیس مدارس اقدام کند در روستای نیمدور ملاهای مذهبی وجود داشته و آن‌ها مدرسه‌ای دینی در جهت آموزش قرآن کریم و سوادآموزی راه انداختند و نسبت به رشد و شکوفایی علمی و مذهبی مردم روستا اقدام کردند.

در تمام سال‌های به خاطر مانده، هیئت مذهبی روستای نیمدور در زمینی به نام قافله‌انداز فعال و برپایی مراسم سینه‌زنی و تعزیه‌خوانی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از جمله برنامه‌های این هیئت مذهبی در ایام ماه محرم بود و اهالی روستاهای اطراف نذورات خویش را به این روستا آورده و از عزاداران حسینی پذیرایی می‌کردند.

متعاقب کوچ اکثریت مردم روستای نیمدور در اوایل انقلاب به گچساران و اسکان اکثریت آنها در محله سادات «از قدیمی‌ترین محلات گچساران» به صورت خودجوش و به دلیل پیشینه مذهبی و فرهنگی، اعضای هیئت امنا وقت نسبت به برپایی مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) اقدام کردند و در سال‌های گذشته و به تناسب شرایط زمانی و موقعیت‌های کاری، عناصر هیئت تغییر کردند.

ولی در هر دوره‌ای این هیئت عزاداری در همه زمینه‌های مذهبی و فرهنگی فعال بوده و در همین راستا اعضای هیئت امنا تصمیم گرفتند که با کمک‌های مردمی حسینیه‌ای برای برپایی هر چه بهتر مراسمات مختلف به خصوص مراسم عزاداری حضرت سیدالشهداء (ع) احداث کنند.

در همین زمینه فردی خیر به نام یارمحمد محمدی قطعه زمین مورد نظر حسینیه را اهدا کرد و با کمک‌های مردمی این حسینیه با نام "مسلم ابن عقیل" نام‌گذاری شد.

اکنون اعضای هیئت امنای این حسینیه در تلاش هستند که فضای حسینیه را برای برگزاری هر چه با‌شکوه‌تر برنامه‌ها و مراسمات توسعه و گسترش دهند.

سال گذشته کار توسعه حسینیه مسلم ابن عقیل شروع شد، ولی متأسفانه در حال حاضر این حسینیه برای ادامه کار با مشکلات مالی زیادی مواجه بوده و ادامه کار تقریبا متوقف شده است.

 بازدید نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس از حسینیه مسلم ابن عقیل

 نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی از حسینیه مسلم ابن عقیل بازدید و برای پیگیری مشکلات این حسینیه قول مساعد داد.

غلامرضا تاجگردون در این بازدید که سید مرتضی سجاد پور معاون فرماندار و یحیی ذبیحی بخشدار مرکزی همراه وی بودند، ضمن حضور در هیئت عزاداری این حسینیه و دیدار با اعضای هیئت امنای آن از نزدیک با مشکلات و کمبودهای این حسینیه آشنا شد.

 در این بازدید نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی وعده داد که در راستای رفع مشکلات حسینیه مسلم ابن عقیل نهایت تلاش و همکاری را داشته باشد.

 کمبود فضای مناسب از مشکلات اساسی حسینیه مسلم ابن عقیل است

عضو هیئت امنای هیئت عزاداری و حسینیه مسلم ابن عقیل ضمن تشکر از بازدید نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: ما در حال حاضر برای توسعه حسینیه با مشکلات مالی زیادی رو به رو هستیم و با بازدید نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس و قول ایشان در راستای کمک به حسینیه، امیدوار هستیم که هر چه سریع‌تر مشکلات و کمبودهای حسینیه مسلم ابن عقیل بر طرف شود.

 روانبخش محمدی فخر کمبود فضای مناسب برای برگزاری هر چه بهتر برنامه‌ها و مراسمات را یکی از مشکلات اساسی حسینیه مسلم ابن عقیل عنوان کرد و افزود: تکمیل حسینیه می‌تواند بسیاری از مشکلات ما را در زمینه برگزاری مراسمات رفع کند و ما امیدوار هستیم که این مهم هر چه سریع‌تر صورت گیرد.

 وی در خصوص مدیریت این حسینیه بیان کرد: مدیریت این هیئت به صورت هیئت امنایی است و افرادی که عضو هیئت امنا بوده از طریق مردم انتخاب می‌شوند و قابل تغییر هستند.

==============

گزارش از احسان طالبی

=============

انتهای پیام/2571/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول