اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ارزیابی و نظارت صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران:

افزایش بزهکاری در جامعه از خطرات شبکه‌های اجتماعی مجازی است

خبرگزاری فارس: مدیرکل ارزیابی و نظارت صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: افزایش بزهکاری در جامعه به‌ویژه در جوانان و نوجوانان از خطرات و معایب شبکه‌های اجتماعی مجازی است.

افزایش بزهکاری در جامعه از خطرات شبکه‌های اجتماعی مجازی است

به گزارش خبرگزاری فارس از عسلویه مدیرکل ارزیابی و نظارت صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در همایش شبکه‌های اینترنتی در پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به نقش شبکه‌های مجازی در دنیای واقعی اظهار داشت: شبکه‌های اجتماعی نسل جدیدی از وب‌سایت‌ها هستند که امکان به اشتراک‌گذاری انواع فایل، ‌عکس، ویدئو، دست‌نوشته و... را به‌صورت آنلاین برای کاربران فراهم می‌کند.

علیرضا دباغ افزود: این شبکه‌ها در واقع تعامل و ارتباط بین افراد و گروه‌های اجتماعی را با فراهم‌سازی امکان گفتگو(چت)، دوستیابی و انتشار موضوعات و مطالب مورد علاقه بین افراد تسهیل می‌کند.

این کارشناس ارشد علوم ارتباطات ادامه داد: به دیگر سخن شبکه‌های اجتماعی یک زندگی اجتماعی در بستر فضای مجازی است که امکان آشنایی با افراد جدید، پیدا کردن دوستان هم‌عقیده، تبادل نظر در موضوعات مورد علاقه و تبادل اطلاعات مورد نیاز بین افراد را فراهم می‌سازد که برخی آن را به زندگی دوم تعبیر می‌کنند.

دباغ با اشاره به قابلیت‌ها و مزایای شبکه‌های اجتماعی اظهار داشت: یافتن اطلاعات ضروری و مورد نیاز با سرعت و به‌ سهولت بدون پرداخت هزینه، تبادل تجربیات در زمینه‌های پزشکی، تجارت، سفر و مراکز تفریحی و...، گسترش تبادل فرهنگی از طریق آشنایی با آداب و رسوم و عقاید دیگران، افزایش قدرت ارتباط از طریق گفتگو و یافتن دوستان جدید (افزایش هوش هیجانی)، یافتن افراد همسو و هم‌عقیده از سراسر دنیا، بالا رفتن قابلیت دسترسی به اسناد مکتوب، تصویر، فیلم و مولتی‌مدیا و افزایش قدرت یادگیری از طریق انتقال مهارت‌ها و آموزش‌های غیرمستقیم از جمله قابلیت‌ها و مزایای این‌گونه شبکه‌ها می‌تواند باشد.

وی در ادامه به معایب و خطرات این شبکه‌ها اشاره و خاطر نشان کرد: نقض حریم خصوصی (انتشار تصاویر و اطلاعات شخصی و خصوصی، آدرس، ایمیل و...)، سرقت اطلاعات (گزارش‌هایی منتشر شده که اطلاعات میلیون‌ها نفر سرقت و فروخته شده است) و سوءاستفاده از جوانان و نوجوانان در مسائل اخلاقی و سیاسی از معایب این شبکه‌هاست.

این مسئول بیان کرد: همچنین نقض حریم خانواده (ارتباطات غیرمتعارف و نامشروع)، افزایش رفتارهای مغایر با اعتقادات دینی و تربیت مذهبی، افزایش بزهکاری در جامعه به‌ویژه در جوانان و نوجوانان، کاهش تمایل به مطالعه و تحقیق در میان دانشجویان با صرف وقت مفید در اموری همچون وبگردی بی‌هدف و سرگرمی و تحت ‌تأثیر قرار دادن نسل جدید و جهت‌ دادن آنان در مسیر اهداف شوم دشمنان(جنگ نرم) نیز از خطرات و معایب این شبکه‌ها هستند.

وی متذکر شد: تغییر هنجارها و ارزش‌های فردی و اجتماعی در راستای فاصله‌ گرفتن از اهداف جامعه اسلامی، تغییر نگرش و باور جوانان از طریق زیرپاگذاشتن حریم‌ها، سوء‌استفاده از نسل جوان در مسیر اهداف سیاسی دشمنان (نمونه مسائل سال 88)، کاهش توان تحقیق و پژوهش علمی نسل جوان با اشتغال بیش از حد به سرگرمی و تفریحات در فضای مجازی (چت، دوستیابی و...)، تبدیل جامعه اسلامی به مجموعه‌ای بی‌هویت و از خود بیگانه و تشکیک در ارزش‌های حاصله از تربیت سنتی (ایجاد بحران معرفتی و بحران تعلیم و تربیت) تهدیدهایی هستند که ما در مواجهه با شبکه‌های اجتماعی با آنها روبرو هستیم.

مدیرکل ارزیابی و نظارت صداوسیما در پایان به پرسش‌های شرکت‌کنندگان در این همایش پاسخ گفت.

انتهای پیام/2451/ش/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول