اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حوزه‌های علمیه آذربایجان‌غربی:

نقش خانواده در تربیت دینی جوانان انکارنشدنی است

خبرگزاری فارس: مدیر حوزه‌های علمیه آذربایجان‌غربی گفت: برای مبارزه با فساد دینی در جوامع اسلامی مسئولیت خطیری برعهده مربیان آموزشی و محیط‌های فرهنگی است اما این خانواده‌ها هستند که نقش مهم و تاثیرگذاری دارند.

نقش خانواده در تربیت دینی جوانان انکارنشدنی است

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، بی‌شک دین، یکی از مهم‌ترین نظام‌های ارزشی جوامع است که برای استواری خود نیاز به بازتولید آن در نسل‌های بعدی دارد، عوامل گوناگونی می‌توانند در این امر تأثیرگذار باشند که از میان آنها جامعه‌پذیری یکی از مهم‌ترین‌هاست و از میان عناصر جامعه‌پذیری، نقش خانواده غیرقابل انکار است.

با توجه به اهمیت نقش تربیت دینی در رشد و شکل‌گیری شخصیت جوانان به گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام محمدجواد قهرمانی، مدیر استانی حوزه‌های علمیه آذربایجان‌غربی پرداختیم.

*به نظر شما مردم جامعه ما تا چه حدی در زندگی از الگوهای قرآنی بهره می‌برند؟

در حال حاضر بشر با آن‌چه که باید در زندگی به‌ عنوان الگوی عملی منطبق با قرآن سرلوحه قرار دهد، فاصله دارد مسلمانان برای مبارزه با این فاصله و رسیدن به جامعه‌ای آرمانی و در راستای احکام الهی، حتی اگر به یکی از آیات با اخلاص تمام و دقیق عمل کنند، همگی شاهد تأثیرات مثبت آن خواهند بود.

*چگونه می‌توان در تعمیق باورهای دینی در جامعه گام برداشت؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی، جانشین امام زمان (عج) بر روی زمین است و در صورتی که فرمایش ایشان در تمام ابعاد زندگی بشر وارد شود، حاکمیت قرآن در سراسر کشورهای اسلامی پیاده خواهد شد هیچ جامعه‌ای به خودی خود، تبدیل به یک محیط فاسد و غیرقابل اعتماد نمی‌شود، بلکه این عوامل تشکیل‌دهنده جامعه هستند که آن ‌را به ‌عنوان مأمن مفاسد معرفی می‌کنند.

*نقش خانواده در تربیت دینی فرزندان تا چه اندازه است؟

برای مبارزه با فساد دینی در جوامع اسلامی و ارائه تربیت اسلامی به جوانان، مسئولیت خطیری برعهده مربیان آموزشی و محیط‌های فرهنگی است اما این خانواده‌ها هستند که مهم‌ترین نقش را در این ارتباط بازی می‌کنند.

*چه عواملی موجب دین‌گریزی جوانان و انحراف می‌شود؟

برخی از افراد به دنبال ادعاهای خود اعم از قرآنی‌ بودن و به دور بودن از معصیت از خود چنان رفتارهایی نشان می‌دهند که این رفتارها بزرگ‌ترین ضربه را به پیکره دین وارد می‌کند و عاملی برای دین‌گریزی جوانان می‌شود در واقع اگر افراد از دین زده می‌شوند اشکال و ایرادی به دین وارد نبوده و این از نوع برخورد مسلمانان است که گاهی عمدا یا سهوا موجب دوری‌گزینی افراد به‌ ویژه جوانان از مبانی دینی می‌شود.

*انتظارات جوانان از جامعه اسلامی چیست؟

بدون ‌شک جوانان دارای نیازهای متعدد مادی و معنوی هستند که می‌خواهند به همه یا بخشی از آن در نهاد خانواده جامه عمل پوشانده شود نیازهایی از جمله حق تحصیل، استقلال،‌ ازدواج و مواردی از این قبیل که باید توسط والدین به طرز شایسته در درون خانواده پاسخ داده و در تربیت دینی اهتمام بیشتر ورزیده شود تا خواسته‌های معقول رفع شوند.

*چگونه می‌توان به خواست‌های جوانان جامه عمل پوشاند؟

اگر مسئولان نهادهای اجتماعی و تربیتی در برنامه‌ریزی‌های خود برای مخاطب‌شناسی و سپس فرهنگ‌شناسی درست عمل کنند به خواسته‌هایی که یک جوان از نظام اسلامی انتظار دارد، دست پیدا می‌کنند.

*چرا نقش خانواده در تربیت صحیح با اهمیت‌تر از جامعه و نهادهای اجتماعی است؟

برخی جامعه‌شناسان ریشه بسیاری از کج‌روی‌های اخلاقی را در محیط اجتماعی جست‌و‌جو می‌کنند و جامعه را علت زیرساز آنها می‌دانند و بر این باورند که اگر جوانی به گناه آلوده می‌شود از محیط خانوادگی و تربیتی و اجتماعی او ناشی می‌شود به‌ همین دلیل خانواده در درجه اول تربیت جوان قرار دارد.

*چرا موضوع انحرافات جوانان تا این اندازه مهم قلمداد شده است؟

مسئله کج‌روی و انحراف جوانان به عنوان عاملی برای برکنار ماندن آنها از شکوفا ساختن استعدادها و توانمندی‌هایشان و عدم سهیم شدن در فرآیند توسعه کشور حائز اهمیت است.

از آن‌جا که جوانان ظرفیت‌ها و سرمایه‌های اصلی یک کشور به شمار می‌روند و آینده کشور در عرصه‌های مختلف به جوانان آن بستگی دارد، لذا هرگونه اختلال و مشکل در تربیت جوانان تاثیر مستقیم بر آینده کشور خواهد داشت، انحراف جوانان آنان را از حضور فعال و موثر در عرصه‌های مختلف جامعه اعم از اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی محروم می‌کند، بنابراین بررسی مسئله انحراف جوانان در جامعه یکی از ضروری‌ترین مطالعات و تحقیقات است.

*چه راهکاری برای تعمیق باورهای دینی در خانواده و جامعه دارید؟

دشمن می‌خواهد جوانان جامعه نسبت به مبانی اعتقادی و ارزش‌های دینی و عقیدتی دچار تردید شوند، یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های فرهنگ‌ساز برای تربیت دینی نسل جدید آموزش و پرورش است، اگر چه تربیت دینی یکی از ارکان آموزش و پرورش است اما احساس می‌شود علاقه به این ارزش‌ها کاهش یافته است و مساجد به نحو مطلوب مورد استفاده جوانان قرار نمی‌گیرد هنگامی‌که از نهادینه‌شدن تربیت صحیح سخن به میان می‌آید منظور این است که کودکان به عنوان نسل فردا باید مسیر زندگی و اهداف خود را در بستر نظام اعتقادی جامعه مشخص کنند.

-------------------------------------

گفت‌و‌گو: فاطمه جعفرنژاد

-------------------------------------

انتهای پیام/61008/ح/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول