اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهاد کشاورزی مازندران خبر داد

برداشت 1.850 هزار تن مرکبات در مازندران

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری بیش از یک میلیون و 850 هزار تن محصول در باغات مرکبات استان مازندران تولید شود.

برداشت 1.850 هزار تن مرکبات در مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، یحیی ابطالی صبح امروز در کارگروه توجیهی بخش باغداری استان اظهار داشت: استان مازندران با داشتن بیش از 114 هزار هکتار باغات مرکبات بیش از یک میلیون و 850 هزار تن محصول مرکبات کشور، معادل 43 درصد تولید این محصول را به خود اختصاص داده و رتبه اول کشور را در اختیار دارد.

وی پیش‌بینی کرد در سال جاری بیش از یک میلیون و 850 هزار تن محصول از باغات مرکبات  مازندران برداشت شود که از این مقدار 590 هزار تن به انواع نارنگی، یک میلیون و 204 هزار تن به انواع پرتقال و 55 هزار و 530 تن به سایر مرکبات (لیمو، گریپ فروت، نارنج ) اختصاص می‌یابد.

ابطالی با اشاره به متوسط عملکرد تولید 18 تن در هکتار مرکبات در استان، بیان داشت: با احیاء و اصلاح باغات قدیمی و حذف و جایگزینی واریته‌های جدید برای متوسط عملکرد در آینده نزدیک افزایش قابل توجه و چشمگیری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: این در حال است که باغداران پیشرو و کسانی که اصول فنی باغداری را رعایت و از روش نوین آبیاری استفاده می‌کنند، بیش از 50 تن در هکتار محصول با کیفیت برداشت و باغداران پیشرو و نمونه نیز بیش از 120 تن تولید در هر هکتار داشته‌اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: استفاده از واریته‌های تجاری سبب افزایش بهره‌وری و کاهش قیمت تمام شده است و در نهایت سبب افزایش قدرت رقابت محصول در بازارهای هدف و آسیای میانه، عراق، کشورهای حاشیه خلیج فارس و افغانستان  می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: توجه به نوع و کیفیت بسته‌بندی محصولات، رشد اقتصادی، اشتغال، ایجاد صنایع مرتبط و ... را به همراه دارد.

ابطالی گفت: باغداری در مقایسه با سایر فعالیت‌های کشاورزی و به‌ویژه محصولات زراعی از ارزش افزوده بالاتری برخوردار است.

انتهای پیام/86003/خ/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول