اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

ارزآوری 180 میلیون دلاری صادرات کشمش از آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: با صدور کشمش به خارج از کشور، امسال به ارزآوری بیش از 180 میلیون دلار دست خواهیم یافت.

ارزآوری 180 میلیون دلاری صادرات کشمش از آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از ملکان، مسعود محمدیان صبح امروز در جلسه کارگروه ستاد اجرایی توسعه بخش کشاورزی شهرستان ملکان، با اشاره به ظرفیت استان در تولید محصولات باغی به خصوص انگور اظهار کرد: آذربایجان‌شرقی با بیش از 112 هزار هکتار باغ رتبه پنجم را در میان استان‌های کشور داراست و از نظر تولید محصولات باغی نیز در رتبه پنجم کشوری قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه انگور بیش از یک پنجم سطح زیرکشت کل باغات و یک سوم تولید محصولات باغی استان را به خود اختصاص داده است، افزود: آذربایجان‌شرقی در تولید انگور بعد از سیب، دومین تولیدکننده عمده استان محسوب می‌شود.

محمدیان با بیان اینکه میزان تولید انگور استان در سال گذشته به علت سرمازدگی به 141 هزار تن کاهش یافته بود، اضافه کرد: امسال با 170 درصد افزایش، این میزان به 383 هزار تن رسیده و با توسعه استفاده از کودهای زیستی و روش‌های غیرشیمیایی در مبارزه با آفات از نظر کیفی نیز ارزش این محصول تولیدی از رشد قابل توجهی برخوردار شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، با اشاره به اینکه شهرستان ملکان با تولید بیش از 240 هزار تن انگور در سال‌جاری رتبه نخست تولید این محصول را به خود اختصاص داده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از 40 هزار تن کشمش تیزآبی و کالیفرنی در این شهرستان فرآوری و بسته‌بندی شده و علاوه بر عرضه به بازارهای داخلی به خارج از کشور نیز صادر شود.

محمدیان، با تاکید بر اینکه بازارهای مصرف کشورهای اروپایی، آسیای میانه و روسیه بیشتر کشمش تیزآبی را مورد پسند قرار داده و کشمش کالیفرنی نیز اغلب به بازارهای کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود، اضافه کرد: پیش‌بینی‌ می‌شود، با صدور کشمش به خارج از کشور، امسال به ارزآوری بیش از 180 میلیون دلار دست یابیم.

وی با بیان اینکه در پروسه تولید کشمش عوامل زیادی دخیل هستند، گفت: صادرات، بسته‌بندی، انبارداری، نحوه نگهداری، حمل و نقل، مدیریت، آموزش نیروی متخصص، رعایت استاندارد، بهداشت تولید، بازاریابی، سلامت غذایی و اشتغال‌زایی از مهم‌ترین آنها به شمار می‌آیند، ولی تمام این عوامل در صورتی اثربخش هستند که محصول دارای بسته‌بندی مناسبی باشد؛ بسته‌بندی کشمش در بازار جهانی می‌‌تواند ضمن معرفی نام، خواص، مشخصات، قیمت، طریقه مصرف و نگهداری صحیح، محافظت آن کالا را تا زمان مصرف در بر گیرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی افزود: کشمش به شکل مستقیم مورد مصرف قرار می‌گیرد،  همچنین در صنعت شیرینی و شکلات، کارخانه‌های آبمیوه و کنسانتره، تولید سرکه و شیره انگور نیز کاربرد داشته و ضایعات آن برای خوراک دام و زنبورعسل به مصرف می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه کشمش از ارزآورترین محصولات کشاورزی استان محسوب می‌شود و در سال گذشته، 120 میلیون دلار کشمش از آذربایجان‌شرقی به خارج از کشور صادر شده است، گفت: بیش از 80 درصد از این صادرات متعلق به شهرستان ملکان است.

انتهای پیام/ز/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول