اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه موقت شیراز:

عزاداری نباید نماز را قضا کند

خبرگزاری فارس: امام جمعه موقت شیراز گفت: طولانی شدن مراسم عزاداری و قضاشدن نماز صبح از مصادیق منکر است.

عزاداری نباید نماز را قضا کند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت‌الاسلام محمدحسن مرادی عصر امروز در جمع اعضای ستاد مردمی پیشگیری و حفاظت اجتماعی دادگستری فارس اظهار داشت: پوشش نامناسب، آویختن زنجیر طلا به گردن مردان سینه‌زن، چشم‌چرانی و برهنه شدن از مصادیق منکراتی است که نباید در مراسم عزاداری رخ دهد.

وی افزود: عزاداری نباید لطمه‌ای به نماز افراد بزند به ویژه نماز ظهر عاشورا که جایگاه مهمی دارد.

مرادی تصریح کرد: گاهی دیده می‌شود که عزاداران هیئت‌های مختلف تا مقابل درب حرم احمدبن موسی (ع) می‌آیند و با تمام شدن مراسم بدون ادای فریضه نماز به سراغ کار خود می‌روند.

امام جمعه موقت شیراز اضافه کرد: آمران به معروف و ناهیان منکر در قالب حافظان اجتماع باید دانش خود را به روز کنند و بدانند که گاهی مسائل منفی با مقدمات مثبت به افراد القا می‌شود.

وی ادامه داد: برخی می‌گویند ماهواره مسائل مثبت نیز دارد اما باید توجه کرد که مسائل مثبت برای القای زیرپوستی موارد منفی است.

مرادی برای گفته خود مصداق آورد و بیان کرد: در برنامه‌هایی با مضمون به ظاهر مثبت، خانواده‌ای را نشان می‌دهند که سگ نگهداری می‌کند برای اینکه به خانواده‌ها القاء کنند سگ حیوانی باوفا و دوستی خوب است.

وی ابراز داشت: در اتریش از خانم‌ها سئوال شده که سگ خود را بیشتر دوست دارند یا همسرشان را و 60 درصد زنان سگ را بیشتر دوست داشته‌اند و مشابه همین نظرسنجی در انگلستان نیز نتایج مشابه داشته است.

به گفته وی، بسیاری از زوج‌های جوان با دیدن هنرپیشگان زیبا و ادا و اطوار اغراق شده آنها از همسران خود دلسرد می‌شوند.

مرادی داشتن اطلاعات به روز در مورد تکنولوژی و مسائل مدرن را لازمه فعالیت آمران به معروف دانست و افزود: بنابر آمارها 7 هزار شبهه در مورد مسائل دینی در جامعه طرح شده که باید برای آن پاسخ داشت.

وی خاطرنشان کرد: نخستین شرط امر به معروف مخاطب‌شناسی و در وهله بعد دارا بودن سواد بالا، سوز دل، سلیقه و سلامتی ذهن و روان است.

به گفته مرادی، بنابر آمارها 76 درصد جوانان ایرانی درآمد مستقل ندارند و 30 درصد آنها بیکار هستند و برای پیشگیری از مسائل اجتماعی باید به این موارد توجه کرد.

وی در ادامه با تاکید بر مغتنم بودن فرصت ماه محرم برای ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منکر، اظهار داشت: برگزاری نماز اول وقت در مراسم عزاداری، تلاوت قرآن قبل از مداحی و حضور روحانی آگاه در مجالس و تبیین مسائل معرفتی، اجرای سنتی مراسم و پوشش مناسب از مصادیق معروف در مراسم عزاداری است.

امام جمعه موقت شیراز در ادامه بیان کرد: امر به معروف باید همراه با استدلال و منطق باشد و به صورت غیرمستقیم و بدون تکرار نامناسب صورت گیرد.

وی افزود: در امر به معروف باید شرایط مکانی و زمانی و حال فرد مخاطب رعایت شود چنان که اگر فرد عجله دارد یا در جمع قرار دارد، امر به معروف نتیجه عکس می‌دهد.

انتهای پیام/ 2448‌/ش/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول