اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اطلاعات فرماندهی مرزبانی آذربایجان‌غربی خبر داد

دستگیری 60 عامل قاچاق انسان در مرزهای آذربایجان‌غربی

خبرگزاری فارس: معاون اطلاعات فرماندهی مرزبانی آذربایجان‌غربی گفت: امسال 60 عامل مرتبط با قاچاق انسان در مرزهای آذربایجان‌غربی دستگیر و به مقامات قضایی تحویل شده‌اند.

دستگیری 60 عامل قاچاق انسان در مرزهای آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، معضل قاچاق انسان، نشان‌دهنده یکی از دشوارترین و اساسی‌ترین مسائل در زمینه حقوق بین‌المللی انسان‌ها است و ارتباط بین قاچاق انسان و مهاجرت نشان‌دهنده پیچیدگی دیگری است که موانع سیاسی و مادی متعددی را در قبال حل این معضل به وجود می‌آورد.

در راستای واکاوی معضلات پدیده شوم قاچاق و به خصوص قاچاق انسان به سراغ سرهنگ محمد احمدی معاون اطلاعات فرماندهی مرزبانی آذربایجان‌غربی رفتیم تا مشکلات مرزها را در این خصوص از زبان ایشان جویا شویم:

* لطفاً در خصوص وضعیت پدیده قاچاق انسان و قاچاق کالا در ایران بفرمایید؟

قاچاق یکی از معضلات مهم است که افراد بنا به دلایل مختلف از جمله نیاز به پول برای برطرف کردن نیازهای نخستین، پول برای خانواده، برای داشتن زندگی شیک‌تر، ماجراجویی، آینده بهتر، آدم‌ربایی، اعتیاد، یافتن شرایط بهتر با کار کردن و بی‌ثباتی سیاسی در کشور خود اقدام به قاچاق انسان‌ها می‌کنند که پدیده قاچاق کالا و اجناس مختلف نیز به دلایل عمدتاً مادی در زمره دیگر مشکلات مرزها قرار دارد.

*عملکرد مرزبانی در دستگیری عاملان قاچاق چگونه بوده است؟

دستگیری عاملان قاچاق انسان نقش بسزایی در بازدارندگی از خروج از مرزها دارد و تلاش نیروهای مرزبانی در جلوگیری هرچه بیشتر خروج غیرقانونی افراد از مرزها است که در این راستا 265 پروانه گذر مرزی به مردم مرزنشین صادر شده است.

*به نظر شما چه عواملی سبب بروز پدیده قاچاق می‌شود؟

دلایل متعددی برای قاچاق وجود دارد که از آن جمله می‌توان به عوامل اقتصادی مانند نبود فرصت شغلی و سودآوری قاچاق، عوامل فرهنگی و اجتماعی مانند نظام‌های پدرسالار و سنتی، کمبود فرصت‌های آموزش، تبعیض علیه زنان، خشونت، ضعف قوانین و تغییر ارزش‌ها و علل حقوقی و سیاسی مانند مجازات بزه دیده‌ها، قاچاق اعضای بدن و عوامل جامعه شناختی شامل شبکه‌های قاچاق، قاچاق و صنف قربانیان، قاچاق و اقشار پایین جامعه، در مورد پدیده قاچاق انسان و موارد مشابه بسیار دیگر در بروز این امر دخیل هستند.

*در هشت ماه گذشته چه میزان از قاچاقچیان و یا عوامل آنها در استان دستگیر شده‌اند؟

60 نفر از عاملان قاچاق انسان در آذربایجان‌غربی در هشت ماه امسال دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.

در مدت مذکور حدود 2 هزار و 14 نفر تبعه خارجی نیز دستگیر شده است.

*لطفاً آمار میزان کشفیات مختلف توسط نیروهای مرزبانی استان ارائه فرمایید؟

‌با افزایش کنترل مرزها در سال جاری 25 درصد کشف انواع سلاح جنگی و شکاری افزایش داشته است، علاوه بر آن می‌توان به افزایش کشف انواع سلاح، مشروبات الکلی، مواد مخدر، کشف بیش از یک هزار و 747 قطعه تجهیزات ماهواره، 36 درصد افزایش کشف مواد سوختی در مرزهای استان اشاره کرد.

*نقش انسداد مرزها در برقراری امنیت و کاهش قاچاق را بیان کنید؟

امنیت پایدار یکی از مهم‌ترین نیازهای بشری است که اهمیت مرزها و مناطق مرزی، ضرورت امنیت را ایجاب می‌کند و برای ایجاد امنیت مرزها نقش مرزنشین‌ها حائز اهمیت است و با انسداد و تشدید کنترل مرزها در استان انواع قاچاق کالا به طور چشمگیری کاهش یافته و امنیت کامل در خطوط مرزی آذربایجان‌غربی برقرار شده است به طوری‌ که در 95 درصد مرزها اشرافیت کامل داریم.

* نقش اصحاب رسانه و مطبوعات را در تبیین اهداف عملکرد مرزبانان استان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رسالت اصحاب رسانه در به تصویر کشیدن عملکرد مرزبانان در صیانت از مرزهای کشور بسیار مهم و قابل تقدیر است، عملکرد هر نهاد یا سازمان هر قدر نیز گسترده باشد اگر در جامعه به صورت صحیح اطلاع‌رسانی نشده و مردم از آن آگاهی نداشته باشند، گنگ است و لازم است دستگاه‌ها عملکردهای خود را توسط اصحاب رسانه به آگاهی مردم برسانند.

--------------------------------------

گفت‌و‌گو : فاطمه جعفرنژاد

--------------------------------------

انتهای پیام/61008 /ح/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول