اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با آغاز فرا رسیدن ماه ماتم حسینی

«عش آل محمد» را غم و اندوه فرا گرفت / برنامه هیئت‌های مذهبی قم در دهه اول

خبرگزاری فارس: با آغاز ماه محرم و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان شهر عش آل محمد را غم و اندوه فرا گرفت.

«عش آل محمد» را غم و اندوه فرا گرفت / برنامه هیئت‌های مذهبی قم در دهه اول

به گزارش خبرگزاری فارس از قم همزمان با فرا رسیدن اول ماه محرم، ماه دلباختگی و عزای حسینی، شهر مقدس قم یکپارچه سیاه‌پوش شد و مردم با حضور در مراسم‌های دهه اول محرم به اقامه عزا می‌پردازند.

نقاط مختلف شهر مقدس قم یکپارچه عزا و ماتم است و مردم در قالب دسته‌ها و هیئت‌های عزاداری در شهادت سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) اشک ماتم می‌ریزند.

هیئت‌ها و دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی از عصر روز گذشته با حرکت کاروان نمادین کربلا به سمت حرم حضرت معصومه(س) رفته و ایام عزای حسینی را به کریمه اهل بیت (ع) تسلیت گفتند و از صبح امروز نیز دسته‌های عزاداری به سمت حرم مطهر در حرکتند و حرم این بانوی بزرگوار مملو از زائران و عزاداران است.

همچنین در بیوت مراجع عظام تقلید که از روز گذشته سیاه‌پوش شده است، مراسم عزاداری با حضور روحانیون و اقشار مختلف مردم برگزار شده است.

مردم مؤمن و خداجوی قم شب گذشته و به‌صورت گسترده در اماکن مقدسه، حسینیه‌ها، مساجد، تکایا و دیگر نقاط قم گردهم آمده و در سوگ و مصائب شهادت امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش به عزا نشستند.

 

هیئت‌های مختلف عزاداری هم با برپایی آیین‌های عزاداری، سخنرانی و برپایی ایستگاه‌های صلواتی به عزاداری و تبیین فلسفه و اهداف قیام عاشورا می‌پردازند.

ویژه برنامه‌های ماه محرم در حرم حضرت معصومه (س) از شب گذشته به مدت 11 شب با سخنرانی حجت‌الاسلام دکتر ناصر رفیعی و با مداحی حاج عباس حیدرزاده و سیدعلی حسینی‌نژاد از ذاکران اهل بیت (ع) آغاز شد.

 

در این مراسم حجت‌الاسلام رفیعی مقابله با ظلم و جور را از ویژگی‌های سرور و سالار شهیدان دانست و اظهار کرد: برخی اوقات ممکن است کسی با ما کاری نداشته باشد ولی به دیگری ظلم ‌کند ولی مؤمن پیکر واحد است و باید در برابر ظلم از خود عکس‌العمل نشان دهد.

همچنین مسجد مقدس جمکران نیز میعادگاه عاشقانی بود که در رثای مظلومیت خاندان عصمت و طهارت اشک ماتم ریختند.

هدیه متولیان حرم حضرت سیدالشهدا (ع) به مسجد مقدس جمکران پرچم مبارکی بود که روز گذشته در این مکان مقدس نصب ‌شد.

همچنین اکثر هیئت‌های مذهبی استان از امشب با قرائت قرآن و زیارت عاشورا ویژه برنامه‌های خود در ایام عزای حسینی را آغاز می‌کنند.

 

در شام اول محرم حسینی هیئت رزمندگان اسلام طبق سنوات گذشته از ساعت 20 در مجتمع امام خمینی با سخنرانی حجت‌الاسلام دکتر رفیعی و مداحی سید مهدی میرداماد مراسم سوگواری حسینی را برگزار خواهد کرد.

همچنین هیئت ثارالله محفل عزاداری خود را طبق سنوات گذشته در مدرسه فیضیه پس از اقامه نماز مغرب و عشا با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدمهدی میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی و مداحی مهدی سلحشور و سیدمهدی میرداماد آغاز می‌کند.

حسینیه شهدا قم نیز ویژه برنامه دهه اول حسینی را با قرائت زیارت عاشورا و سخنرانی آیت‌الله استادی امام جمعه قم برگزار می‌کند.

هیئت خادم الرضا از ساعت 20 با سخنرانی حجت‌الاسلام غروی و مداحی سیدرضا تحویلدار به پیشواز اقامه عزای حسینی خواهد رفت.

همچنین در حسینیه ارک قم سید حسن آقامیری سخنرانی کرده و اسلام میرزایی از ذاکرین اهل بیت (ع) نوحه‌سرایی خواهد کرد.

انتهای پیام/78008/غ/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول