اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل تبلیغ نوین دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:

مفردات سبک زندگی اسلامی به معروف اجتماعی تبدیل شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل اطلاع‌رسانی و تبلیغ نوین دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: باید به صورت روانشناسانه و عرف‌شناسانه فرهنگ‌سازی کنیم تا مفردات سبک زندگی اسلامی به معروف اجتماعی در زندگی مردم تبدیل شود.

مفردات سبک زندگی اسلامی به معروف اجتماعی تبدیل شود

حجت‌الاسلام صادق گلزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه برای طراحی سبک زندگی باید به آیات، روایات، سیره، تاریخ و منابع دینی مراجعه شود اظهار کرد: قرآن کتاب زندگی بوده یعنی باید بر اساس آموزه‌های قرآنی زندگی کرده و سبک زندگی را از این کتاب استخراج کنیم.

وی خاطر نشان کرد: کتاب مفاتیح الحیات اثر آیت‌الله جوادی‌آملی ناظر بر ظرفیت‌های زندگی و ارتباط انسان با خود، دیگران و حکومت است.

مدیرکل اطلاع‌رسانی و تبلیغ نوین دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به ظرفیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، تبلیغی، مطبوعاتی و تبلیغ نوین و مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: این انتظار از مجموعه نهادهای فرهنگی، تبلیغی، علمی و پژوهشی است که مفهوم سبک زندگی را کاربردی و نهادینه کرده و به سؤالاتی که مقام معظم رهبری در گفتمان ارزشمندی در شهر بجنورد داشتند پاسخ دهند.

وی تأکید کرد: از گزاره‌های تاریخی می‌توان این طور استنباط کرد که تبعیت و اطاعت از سیره معصومان یک تکلیف ناظر بر شرایط زمانی ماست بنابراین باید به این امر توجه کنیم.

گلزاده با بیان اینکه فقه ظرفیت فراوانی در ارتباط با سبک زندگی دارد گفت: بحث واجبات، مستحبات و محرمات در احکام الهی متناظر بر سبک زندگی تکلیف و وظیفه را تعیین می‌کند.

وی یادآور شد: در برخی موارد در سبک زندگی دچار اسراف شده بنابراین در برگزاری مجالس باید یک اسلوب و چارچوب دینی متناظر بر شرایط زمانی و مکانی داشته باشیم.

مدیرکل اطلاع‌رسانی و تبلیغ نوین دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عنوان داشت: سبک زندگی به ویژه در شرایط کنونی که جامعه در معرض اقتصاد مقاومتی است امر کاربردی و مورد نیاز جامعه محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر اسراف در شرایط دیگر از نگاه فقهی گناه است در شرایط کنونی ممکن است به مرز گناه کبیره برسد.

گلزاده عنوان داشت: افراد برای تدوین سبک زندگی اسلامی باید مراحل پژوهش‌، آموزش، تبلیغ و ترویج را بگذرانند و سپس پاسخ سؤالات و شبهات را از آموزه‌های دینی استخراج کنند.

وی ادامه داد: باید روانشناسانه، جامعه‌شناسانه و عرف‌شناسانه فرهنگ‌سازی کنیم تا مفردات سبک زندگی اسلامی به معروف اجتماعی در زندگی مردم تبدیل شود.

مدیرکل اطلاع‌رسانی و تبلیغ نوین دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با تأکید بر فضاسازی برای امر به معروف و نهی از منکر گفت: باید یک معروف تبدیل به معروف عرفی شود تا به درستی بتوانیم امر به معروف را نهادینه کنیم.

وی خاطر نشان کرد: باید سبک زندگی فرهنگ‌سازی شود و به ظرفیت معروف و فرهنگ فراگیر و حاکم برسد تا دست به دست یکدیگر داده و اسلام را در زندگی مردم پیاده‌سازی کنیم.

گلزاده با بیان اینکه سبک زندگی شاه کلیدی برای تعادل در زندگی، اجتماع، اقتصاد، خانواده و محل زندگی است عنوان داشت: باید دولتمردان، مجلسیان، قوه قضائیه و حوزه‌ها دست به دست هم داده تا شیرینی دین اسلام در بستر سبک زندگی احساس شود.

انتهای پیام/78003/غ/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول