به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آنچه مسلم است تفکری میتواند خلاق، پویا تاثیرگذار و وسیع باشد که همواره با علمآموزی، دانشاندوزی و مطالعه و کتابخوانی بهعنوان سرچشمه دانایی و درایت بهرهمند باشد.
در حال حاضر توجه به کتابخوانی و انس با کتاب و علاقهمندسازی به مطالعه و کتابخوانی جوانان و نوجوانان و ایجاد انگیزه میتواند مهمترین هدف سیاستگذاران، برنامهریزان و مجریان فرهنگی باشد.
آموزش مهارتهای مطالعه و یادگیری خلاق کتابشناسی، سیر مطالعاتی ،انضباط و عادت کردن به کتابخوانی در جوانان و نوجوانان ضروری است.
شناخت شبکه مسایل حوزه مطالعه و کتابخوانی خاطرنشان کرد: شناخت شبکه مسایل حوزه مطالعه و کتابخوانی و شناسایی و استفاده از فرصتها، ظرفیتها و توانمندی های موثر سازمانها و نهادهای دولتی و غیردولتی و مردمی و تدوین و تنظیم راهبردهای مهم مطالعه و کتابخوانی با درنظر گرفتن دغدغهها و رهنمودهای مقام معظم رهبری و همچنین استفاده از اسناد بالادستی نهضت مطالعه مفید و تعیین شاخصها، زیرساختها و ساختارها اقدامات آموزشی تبلیغی و ترویجی ما را به مجموعهای از برنامهها، راهکارها و اقدامات هدفمند و روشمند ومتنوع رهنمون میسازد.
این راهکار هم مهندسی سازمانی برای نقش افرینی و بازتعریف وظایف برای اشخاص حقیقی و حقوقی و نهادهای دولتی و غیردولتی و هدایت و جلوگیری از اقدامات موازی موثر خواهد بود
و هم به استفاده بهینه از فرصتها و امکانات و توانمندیها کمک میکند؛ همچنین به توانمندسازی مراکز و موسسات و انجمنهای فرهنگی و هنری توجه دارد و همافزایی، توسعهبخشی و جریانسازی و ایجاد مطالبات موثر نخبگان را در پی خواهد داشت.
البته اهمیت و تاثیر نهاد خانواده، مدرسه، گروه دوستان، تشویق و بزرگنمایی الگوسازی و رفتارسازی مطالعه و کتابخوانی مهم و ضروری و اساسی میباشد.
مولفان، نویسندگان، مترجمان محققان و پدیدآوران کتاب نیز باید ضمن وسعت دادن به دامنه مطالعات و معلومات توجه به نیازها و اولویتها و خلاها داشته باشند و با ظرافت اندیشه و قلم هنرمندانه، توانمند، دلنشین بنویسند و اثر خلاقانه و دانشافزا و تحولزا منتشر کنند.
...........................................
یادداشت از محمد کاظم دبیری
...........................................
انتهای پیام/صا/گ1003