اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از محرم مناطق زلزله‌زده ورزقان گزارش می‌دهد

رایحه حسینی و عطر کربلا در مناطق زلزله‌زده

خبرگزاری فارس: ایام محرم در مناطق زلزله‌زده ورزقان امسال جلوه‌ای دیگر یافته و مناظری زیبا از عشق، دلدادگی و ارادت به اهل بیت (ع) را به نمایش گذاشته است.

رایحه حسینی و عطر کربلا در مناطق زلزله‌زده

به گزارش خبرگزاری فارس از ورزقان، با فرا رسیدن محرم، آوای کاروان حسینی در شهرهای آذربایجان‌شرقی به صدا در آمده و مردم شهر به شهر و محله به محله علم خضوع و ارادت خود به امام حسین(ع) و همراهانش را برپا کرده و ندای حقانیت و مظلومیت اهل بیت(ع) را همصدا فریاد می‌زنند، اما امسال محرم در ورزقان حال و هوای دیگری دارد.

ماه محرم که حلول می‌کند و بر پهنای آسمان می‌نشیند، نسیمی آرام آرام، رایحه حسینی و عطر کربلا را در جای جای این دیار می‌افشاند. صبح‌ها آفتاب برنیامده، از گوشه گوشه شهر صدای السلام علیک یا اباعبدالله بر می‌خیزد.

هیئت‌های سوگوار با حمل علم، بیرق و پرچم‌های عزا، شور و غوغای وصف‌ناپذیری برپا و یاد و خاطره دشت نینوا را در خاطره‌ها زنده می‌کنند، به طوری که هر بیننده‌ای با مشاهده این آیین‌ها، اشک ماتم می‌ریزد و بر سر و سینه می‌زند. این روزها، بیرق و علم‌های برافراشته دسته‌های عزادار در هر کوی و برزن این استان، جاودانگی مکتب عاشورا، عشق اباعبدالله‌الحسین(ع) و وفاداری شیعه به سرور شهیدان را به ‌نمایش گذاشته است.

نصب پارچه‌های سیاه رنگ در خیابان‌ها، کوچه‌ها و جاهای خالی مساجد و حسینیه‌های مناطق زلزله‌زده هر کودک و بزرگ را به یاد و خاطره مصیبت کربلا دعوت می‌کند.

حجت‌الاسلام قربانعلی اسماعیلی امام جمعه شهرستان ورزقان مداحی را بزرگ‌ترین مدال افتخار برای مداحان دانست.

وی با اشاره به فرارسیدن ماه محرم‌الحرام گفت: مکتب امام حسین مکتب آزادگی است و عزاداران حسینی باید با جدا شدن از روزمرگی و مطالعه دوباره وقایع این ماه، بیش از پیش از فضایل مکتب حسینی محافظت و حراست کنند.

امام جمعه ورزقان ادامه داد: در منابر دهه محرم که فرصتی مغتنم برای ترویج فرهنگ حسینی است، باید مقدماتی از سوی روحانیت برای مجالس عزاداری در زمینه‌های غیرت دینی، بصیرت، شجاعت، عزت نفس، استقامت، ایثار و شهادت، آزادیخواهی، امر به معروف و نهی از منکر، ظلم‌ستیزی و اخلاص فراهم شود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از اعزام روحانی و مداح به روستاهای زلزله‌زده خبر داد و گفت: تمام عزاداری‌ها باید در شأن امام حسین(ع) باشد.

سیدحجت‌ سیدی در ادامه از اقامه نماز ظهر عاشورا در تمام مناطق زلزله‌زده با حضور روحانی در محل‌های مشخص شده خبر داد و گفت: از تمام عزاداران می‌خواهیم در این نماز پرفیض به صورت گسترده شرکت کنند.

رئیس شورای هیئات مذهبی شهرستان ورزقان گفت: تمام نوحه‌خوانی‌ها باید با سبک محلی و به دور از هرگونه آهنگ نامناسب بوده و حریم‌های شرعی کاملاً مراعات شود.

محمود صادقی گفت: با توجه به اینکه اکثر مساجد و حسینیه‌ها در روستاها و شهر ورزقان آسیب دیده است، چادرهایی در اختیار هیئات مذهبی گذاشته می‌شود تا در هوای سرد و بارانی در زیر چادرها عزاداری و نوحه‌خوانی برپا شود.

انتهای پیام/ز/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول