اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

عزاداری علم‌های برافراشته بن در گرداب

خبرگزاری فارس: مردم شهر بن در ماه محرم مراسم‌های جالبی برگزار می‌کنند که از جمله این مراسم‌ها این است که در شب عاشورا علم‌های برافراشته شده را به گرداب بن که تالابی پر آب است برده و به آب می‌زنند.

عزاداری علم‌های برافراشته بن در گرداب

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، محرم ماه به سوگ نشستن برای خورشید عالم‌تاب بار دیگر فرا رسید و با یک نگاه اجمالی از هم‌اینک در گوشه و کنار شهر به خوبی نمایان است.

تمام مساجد، هیئت‌های مذهبی حتی کوچه پس کوچه‌های شهر در حال آمادگی برای این ماه عزیز هستند و صدای نوحه در برخی از قسمت‌های شهر به گوش می‌رسد و مادران برای فرزندان کوچک به یاد علی‌اصغر(ع) لباس مشکی، طبل و شال سبز می‌خرند در حالی که قطره اشکی از گوشه چشمانشان می‌چکد.

حماسه عاشورا شورانگیزترین حماسه تاریخ بشری است و با آغاز ماه محرم احساسات میلیون‌ها عاشق حسینی بر انگیخته می‌شود.

حسین نادری از اهالی شهر بن در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد در خصوص آداب و رسوم مردم این شهر در ماه محرم اظهار داشت: ماه محرم در شهر بن حال و هوای دیگری دارد و بعد از عید غدیر با برافراشته شدن علم‌های عزاداری که گاه به سه متر می‌رسد، شروع می‌شود.

وی افزود: مردم از روز اول دهه محرم با برگزاری مراسماتی از جمله سینه‌زنی، زنجیرزنی و تعزیه ارادت خود را به خاندان ابا عبدالله(ع) نشان می‌دهند.

نادری با اشاره به یکی از سنت‌های دیرینه این شهر گفت: مردم شهر در شب عاشورا علم‌های برافراشته شده را به گرداب بن که تالابی پر آب است برده و به آب می‌زنند.

نادری ادامه داد: مردم تا طلوع آفتاب به عزاداری پرداخته و با زدن گِل و سینه‌زنان همه با هم با علم‌هایی در دست از گرداب برای عرض تسلیت به در خانه چند سید نام‌دار شهر می‌روند و اشعاری مانند سینه‌زنان آمدیم، آقا سلام علیک... را یک‌صدا بر لب جاری می‌سازند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از آن برنامه‌های هیئت آغاز می‌شود و تا ظهر روز عاشورا ادامه دارد و نماز عاشورا با شکوهی هرچه تمام‌تر برگزار شده و در شام غریبان نیز مردم با گرفتن شمع در دست به یاد غربت اسراری کربلا اشک می‌ریزند.

محمد طاهری سرپرست کاروان عاشورا در فرخشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار داشت: کاروان عاشورایی یک کارناوال عاشورایی است که در واقع حرکت نمادین ورود امام حسین(ع) به کربلا است.

وی افزود: این حرکت نمادین که به نوعی در استان ما بی‌نظیر است در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شهر فرخشهر آغاز می‌شود و این کوی قدیمی محل تجمع، آمادگی و تعویض لباس شبیه‌خوانان است.

طاهری با شرح چگونگی راه‌اندازی این کاروان در دهه اول محرم گفت: نخستین کوس عزاداری در دومین روز ماه محرم به نوا در می‌آید و به ترتیب با گذر روزهای دهه متناسب با مناسبت آن روز کاروان به حرکت در می‌آید و در هر محله شبیه‌خوانان با خواندن اشعار و پرداختن به شخصیت‌ها، مردم را به گرد خود فرا می‌خوانند و این کاروان از محله‌ای به محله دیگر حرکت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تماشای مراسم تعزیه می‌تواند در معرفی قیام امام حسین(ره) برای کودکان بسیار موثر واقع شود یادآور شد: تعزیه یک حرکت نمایشی از عاشورا است و کودکان با دیدن شخصیت‌های تعزیه از طریق بصری مفهوم عمیق‌تری از واقعه کربلا را دریافت می‌کنند.

طاهری خاطرنشان کرد: قدمت برگزاری مراسم تعزیه در فرخشهر به یک قرن می‌رسد و کاروان‌های عاشورایی نیز حدود هشت سال است حرکت خود را آغاز کرده‌اند.

 

• عزاداری ماه محرم نیازمند یک برنامه‌ریزی منسجم است

حجت‌الاسلام محمد احمدی، مدیر حوزه علمیه برادران استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار داشت: ایام محرم و عزاداری فرصت بسیار خوبی برای ترویج مکتب اهل بیت(ع) و معارف دین است.

احمدی با اشاره به عشق وصف‎ناپذیر مردم در راستای تعالی معنوی در این ماه گفت: مردم استان همه عاشق شهدای کربلا هستند و برای آشنایی با معارف اهل بیت(ع) مشتاقانه پذیرای ماه محرم می‎شوند.

وی با بیان اینکه عزاداری در این ماه نیازمند برنامه‌ریزی منسجم است، خاطرنشان کرد: تمام مسئولان برگزارکننده جلسات، هیئت امنای مساجد و روحانیون لازم است با یک برنامه‌ریزی منسجم و دقیق یک عزاداری در خور آن امام همام برگزار کنند.

مدیر حوزه علمیه برادران استان ادامه داد: باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا معرفت در تمام برنامه‌های عزاداری و معنویت در لحظه لحظه آن موج بزند.

احمدی، منطق قوی امام حسین(ره) را مهمترین و نخستین ویژگی قیام خونین عاشورا برشمرد و گفت: هیچ منطق استواری با هیچ استدلالی قادر به محکومیت این حرکت عظیم نیست و نمی‌تواند منطق موجود در این حرکت را منکر شود.

امام جمعه فرخشهر با اشاره به حضور 5 هزار نفری مردم فرخشهر در نماز ظهر عاشورا اظهار داشت: در فرخشهر نیز همانند دیگر شهرهای استان مراسم‌های باشکوهی برگزار می‌شود از جمله اینکه در ظهر روز عاشورا جمعیتی بالغ بر 5 هزار نفر صفوف به هم پیوسته نماز را تشکیل می‌دهند و صدها راس گوسفند ذبح می‌شود و فقیران مهمان خان کرم سیدالشهدا می‌شوند.

___________________

گزارش از مریم پوراعتمادی

____________________

انتهای پیام/68006/و/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول