اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای تعزیه استان مرکزی:

537 نسخه تعزیه بدون تکرار در استان مرکزی جمع‌آوری شد

خبرگزاری فارس: عضو شورای تعزیه استان مرکزی از جمع‌آوری 537 نسخه مجلس تعزیه بدون تکرار در استان خبر داد.

537 نسخه تعزیه بدون تکرار در استان مرکزی جمع‌آوری شد

مهدی دریایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: به همت شورای تعزیه استان، مجموعه نسخی از مجالس تعزیه تهیه و گرد‌آوری شده که این مجموعه شامل 537 مجلس تعزیه بدون تکرار است که از تولد حضرت آدم آغاز و به وفات حضرت عزرائیل ختم می‌شود.

وی تصریح کرد: این مجالس به پنج قسمت تقسیم شده‌اند که شامل نسخه‌های عاشورایی از جمله نسخه‌های دهه محرم و شهادت سیدالشهدا، نسخ عاشقانه در مورد لیلی و مجنون، نسخ حماسی با موضوع آزمون سیاوش، رستم و سهراب، نسخ اجتماعی مربوط به مسائل اجتماعی مثل سقاخانه اعمال طلا، ننه سربخش و شهادت امیرکبیر و نسخ قرآنی در مورد قصص قرآنی و تعزیه حضرت یوسف و اصحاب کهف است.

عضو شورای تعزیه استان مرکزی با بیان اینکه این مجموعه مجموعه‌ای بسیار نادر در کشور است ادامه داد: اکثر نسخه‌های این مجموعه مربوط به مرحوم میر انجم است، میر انجم زادگاهش در قدمگاه است که به گفته نوه‌اش از طرف ناصرالدین شاه به سمت امیر انجمن منسوب می‌شود و ملقب به میر انجم می‌شود که نسخه‌های مربوط به میر انجم از نظر شعر و گویش ادبیات فارسی بهترین اشعار تعزیه در ایران محسوب می‌شود.

دریایی بیان داشت: نسخه‌های تعزیه میر انجم در مقایسه با نسخه‌های میر غم، میر ماتم، میر عزا، شهپر از مقبولیت بیشتری برخوردارند و در حال حاضر محققین و پژوهشگران آرزوی شناسایی این نسخ را دارند.

وی با بیان اینکه هیچ سندی که نشان‌دهنده چگونگی حضور میر انجم در تکیه دولت باشد، در حال حاضر وجود ندارد، خاطر نشان ساخت: نسخه‌های میر انجم در ایران کاملا شناخته شده‌اند، این نسخه‌ها به صورت زنجیره‌ای و سلسله‌وار است که بسیار دقیق کار شده و نشان می‌دهد سراینده اشعار این نسخه‌ها فرد کاملا باسواد، اهل فن و آشنا به علم نجوم و طبابت بوده که در اشعارش به خوبی مشخص است.

عضو شورای تعزیه استان مرکزی گفت: به گفته نوه میر انجم ایشان شبی در مسجد غینر می‌خوابند که در حین خواب حضرت فاطمه زهرا(س) را در خواب می‌بیند و از ایشان طلب علم و دانش می‌کند که حضرت زهرا(س) خوشه انگوری به وی می‌دهد و می‌فرماید این انگور را بخور و صبح فردای آن روز میر انجم به سرودن اشعار تعزیه می‌پردازد.

وی مخاطب‌گرایی، جذب مخاطب و برقراری ارتباط بین اجراکننده و مخاطب را از ویژگی‌های نسخ میر انجم دانست و افزود: شورای تعزیه استان تاکنون بیش از 75 مجلس تعزیه از نسخه‌های میر انجم را به خط خود انجم شناسایی کرده که مربوط به شهرهای فراهان و شازند است.

دریایی با بیان اینکه قدیمی‌ترین جنگ تعزیه متعلق به سال 1204 و مربوط به منطقه فراهان است ادامه داد: قدیمی‌ترین نسخه تعزیه نیز مربوط به سال1167 و نسخه فرنگی بازار شام است که میرزا بابا در فراهان آن را نوشته است.

وی اظهار داشت: قدیمی‌ترین نسخه تعزیه موجود در ایران مربوط به 180 سال پیش است، در حالی که در مجموعه گردآوری شده در موزه استان مرکزی قدیمی‌ترین نسخه بیش از 250 سال قدمت دارد و این نشان می‌دهد منطقه فراهان خاستگاه تعزیه بوده و زمانی که کریم‌خان در شیراز تعزیه را پا نهاد تعزیه‌خوان‌‌های فراهان را به شیراز دعوت کرد.

عضو شورای تعزیه استان مرکزی با اشاره به انتشار کتاب قدمگاه انجم(مجموعه‌ای از 10 مجلس تعزیه) در اراک گفت: این کتاب در هفت جلد به چاپ خواهد رسید که تاکنون یک جلد آن چاپ شده و چاپ شش جلد دیگر نیازمند حمایت دولت است.

دریایی پیرامون موزه تعزیه استان ابراز داشت: در این موزه ابزار و ادوات تعزیه از دوران زندیه گردآوری شده است، شمشیر و کلاه‌خودهای این موزه متعلق به دوران پهلوی و زندیه است، بیش از 60 شمشیر کنده‌کاری شده از دوران پهلوی در این موزه به نمایش درآمده و موزه فرانسه به دنبال این بود که بخشی از ابزار و ادوات را در فرانسه به نمایش بگذارد که شورای تعزیه استان موافقت نکرد.

وی خاطر نشان ساخت: در بین ابزار تعزیه یک سر امام و عروسک علی‌اصغر وجود دارد که از 150 سال قدمت برخوردارند و از تقدس بسیار بالایی برخوردارند.

عضو شورای تعزیه استان مرکزی در ادامه خواستار ایجاد مکانی برای اجرا و برپایی موزه تعزیه در اراک شد.

انتهای پیام/ی/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول