اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر علوم:

200 هزار صندلی خالی در دانشگاه‌های کشور وجود دارد

خبرگزاری فارس: معاون اداری مالی وزیر علوم گفت: هم‌اکنون 200 هزار صندلی خالی در دانشگاه‌های کشور وجود دارد.

200 هزار صندلی خالی در دانشگاه‌های کشور وجود دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، علی‌اکبر متکان صبح امروز در جشن خانواده دانشگاه شمال به بیان دلایل توجه به موسسات غیرانتفاعی و ضرورت آن و نیز عملکرد دولت نهم و دهم در این زمینه پرداخت.

وی با اشاره به اینکه در اواخر دهه هفتاد سیل متقاضیان کنکور در کشور افزایش یافته بود، افزود: این امر سبب شد که با پاسخگو نبودن دانشگاه‌های کشور، این تعداد به خارج از کشور گسیل شوند.

متکان با بیان اینکه در آن زمان در بورسیه وزارت علوم مسئولیت داشتم و مسائل دانشجویان اعزام را بررسی می‌کردم، تصریح کرد: در کشورهای مانند اوکراین در کشور کیف در آن زمان تا 5 هزار دانشجوی ایرانی دختر و پسر از سنین 18 تا 22 سال تحصیل می‌کردند.

وی گفت: دانشگاه‌های این کشور در آن زمان حتی 20 درصد سطح علمی ایران را نداشت و به دلیل افت مسائل علمی و آموزشی، دانشجویان نیز مجبور بودند به هر صورت نمره را از استاد خریداری کنند اما این در برابر مسائل فرهنگی و تحقیر دانشجویان ایرانی و ارائه خوابگاه‌هایی نه در سطح یک انسان برای دانشجویان چیزی نبود.

متکان با اشاره به اینکه با خروج این دانشجویان از کشور سرمایه‌های سنگینی نیز از کشور خارج می‌شد، بیان کرد: از اوایل دهه 80 توسعه دانشگاه‌های کشور و ظرفیت‌سازی وارد مرحله جدیدی شد و بهترین خدمت دولت نهم استفاده از بخش خصوصی برای توسعه صندلی‌های دانشگاهی بود.

*مالزی بیشترین حجم دانشجویان ایرانی را دارد

وی با بیان اینکه هنوز مالزی بیشتری دانشجویان ایرانی را در خود جای داده است، ادامه داد: امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که در مقطع کارشناسی کمتر دانشجویی به خارج از کشور اعزام می‌شود و بیشتر دانشجویان برای تحصیلات تکمیلی به این کشورها سفر می‌کنند.

معاون وزیر علوم با ارائه آمار و ارقامی به مقایسه شرایط دانشگاه‌های کشور در سال 84 و امروز پرداخت و گفت: در سال 84 بودجه‌ای هزینه‌ای دانشگاه‌های کشور 500 میلیارد تومان بود که امروز این میزان به 3 هزار و 500 میلیارد تومان در این بخش رسیده است و در بخش عمرانی نیز بودجه 80 میلیارد تومانی به هزار و 100 میلیارد تومان افزایش داشته است که این به جز بودجه‌های استانی و سفرهای هیئت دولت به استان‌ها است.

وی با بیان اینکه در سال 84، 20 هزار دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می‌کرد که این میزان به بیش از 300 هزار دانشجو افزایش یافته است، گفت: در تحصیلات تکمیلی نیز از 400 دانشجوی دکترا در آن سال امروز 10 هزار دانشجوی در این بخش ورودی داشتیم.

متکان با اشاره به اینکه این همه هزینه در برابر بار علمی افزایش یافته در کشور قابل مقایسه نیست، خاطرنشان کرد: در کنار موسسات دولتی موسسات غیرانتفاعی نیز باری از دوش تحصیل دانشجویان در داخل کشور برداشتند و بدون استفاده از بودجه‌های دولتی و تنها با اتکا به بودجه‌های عمومی رشد خوبی را در کشور ایجاد کردند.

*خدمات اقتصادی دانشگاه‌های غیردولتی

وی با اشاره به اینکه موسسات غیردولتی بدون بهره‌گیری از امکانات دولتی و به اندازه حدود 90 درصد بودجه‌های دولتی در دانشگاه‌ها و نیز 2.5 برابر بودجه‌های عمرانی در دانشگاه‌ها را کسب می‌کنند، افزود: در کنار این با افزایش سطح علمی این موسسات است که کشورهای آمریکایی و اروپایی بهترین مشتریان دانشجویان ایرانی هستند.

معاون اداری مالی وزیر علوم با بیان اینکه امروز دیگر آموزش عالی دغدغه کمیت را ندارد، افزود: این گسترش، امروز 200 هزار صندلی خالی در دانشگاه‌های کشور وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه امروز توسعه تحصیلات تکمیلی و افزایش کیفیت دانشگاه‌ها مدنظر وزارت علوم است، بیان کرد: به همین دلیل بود که استانداردها و شاخص‌های موسسات غیرانتفاعی اعلام شد.

*آغاز رتبه‌بندی دانشگاه‌های غیرانتفاعی در کشور

متکان با اشاره به اینکه رتبه‌بندی دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور از هفته‌های گذشته مطرح شده است، افزود: امروز باید موسسات غیرانتفاعی فضای آموزشی را به گونه‌ای افزایش دهند که دانشجو در آن رضایت داشته باشد.

وی با تاکید بر توسعه آزمایشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و فضاهای فرهنگی و ورزشی در این دانشگاه‌ها تصریح کرد: آنچه موسسات غیرانتفاعی را دچار چالش کرده است هرم هیئت علمی است.

این مسئول با بیان اینکه بیشتر سهامداران موسسات غیرانتفاعی دانشگاهیان هستند، افزود: باید زمینه‌های سرمایه‌گذاری بیشتر در این موسسات آموزشی افزایش یابد تا بتوان به دغدغه‌های باقیمانده در سطح علمی آموزشی پرداخت.

انتهای‌پیام/86011/آ/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول