اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد:

آبخیزداری اولویت نخست توسعه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: آن‌چه در این استان در بخش کشاورزی برای توسعه مقدم بر کارهای دیگر بوده مربوط به حوزه آبخیزداری است.

آبخیزداری اولویت نخست توسعه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد است

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، سید یعقوب موسوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد حدود یک ماه پیش بود از اهواز بار سفر را بست و به سوی دیار کهگیلویه و بویراحمد آمد و اکنون احساس غریبی نمی‌کند.

به قول خودش همدل و هم‌زبان مردم این سرزمین است در میان کلامش از ایذه می‌گوید، یاد حرف‌هایش در روز معارفه افتادم که می‌گفت وقتی نگاهم به کوه‌های یاسوج افتاد ناخودآگاه یاد ایذه افتادم و اشک در چشمانم حلقه بست.

غم بزرگی در نگاهش موج می‌زند، دلش برای تخته دانشگاه و دانشجویان اهوازی تنگ شده و به قول خودش برای شغلی که پیامبر اسلام بارها آن را تحسین کرده غبطه می‌خورد اما می‌گوید ما برای خدمت زاده شده‌ایم به فرموده امیرالمؤمنین اشاره می‌کند که فرمود: هر آمدنی را رفتنی است و هر انتصابی را عزلی پس خوشا به حال آنان‌ که در اطاعت خالقند و در خدمت مخلوق، سر صحبت را با او باز می‌کنیم و این گونه از او جواب می‌طلبیم.

 *چرا کهگیلویه و بویراحمد را برای خدمت انتخاب کردید؟

 این استان ظرفیت‌های بالایی را برای کار در بخش کشاورزی به خود اختصاص داده است که امکان توسعه کشاورزی در آن از بسیاری استان‌ها بیشتر است علاوه بر این مشترکات اجتماعی و فرهنگی خود با مردم استان از لحاظ هم‌تباری، هم‌زبانی و همدلی این شرایط را فراهم کرد که با دستور وزارتخانه و پذیرش از سوی استاندار در استان حضور پیدا کنم.

 *با عزل و نصب‌ها چه کردید؟

در این یک ماه تنها پس از بازنشستگی معاون برنامه‌ریزی شخص دیگری را با مدرک فوق لیسانس و سابقه بالای مدیریتی جایگزین کردیم ناگفته نماند که سازمان برای انجام سیاست‌های ابلاغی از سوی وزارت جهاد کشاورزی به نیروهای کارآمد احتیاج دارد و در صورتی نیاز به عزل و نصب احساس شود بر اساس شایستگی‌های فردی و اصول شخصی همانند مسائل دینی و اخلاقی این تغییرات را انجام خواهیم داد.

 *وضعیت کشاورزی در این استان را چگونه می‌بینید؟

 استان ظرفیت بالقوه و بالایی دارد که بعد از انقلاب کارهای زیادی را انجام داده اما با این وجود برای پیشرفت بیشتر و برای رسیدن به اوج به منابع انسانی متخصص، سرمایه، حمایت دولت، بخش خصوصی و حتی کشاورزان نیاز دارد و دولت با تمامی امکانات آماده و در صحنه بوده که برای تعالی کار، بخش خصوصی هم باید به بهترین نحو ممکن وارد عمل شود.

 *اولویت برنامه‌ریزی شما برای سازمان چگونه است؟

با توجه به نیاز جامعه و ورود بخش خصوصی به بطن کار دولت در بخش کشاورزی ابتدا حوزه آبخیزداری و پس از آن به ترتیب آب و خاک، باغبانی، زراعت، دامپروری، شیلات، صنایع تبدیلی، انبار، سردخانه، بسته‌بندی و صادرات در اولویت برنامه و فعالیت ما قرار خواهند گرفت.

 *نقش کشاورزی برای مبارزه با فشار تحریم‌ها در کشور به چه نحوی است؟

کشاورزی بدون شک مهم‌ترین بخش مبارزه و مقابله با تحریم‌ها بوده چون امنیت غذایی کشور به این بخش وابسته و جنگ آینده جنگ غذا است.

ما باید تلاش کنیم تا بیشتر از نیاز خود محصولات کشاورزی تولید و صادر کنیم تا در مقام قدرت چانه‌زنی خود را افزایش دهیم و ارزش پول ملی خود را به بالاترین میزان ممکن ببریم.

بخش کشاورزی می‌تواند در برابر با صنعت خدمات با هزینه کمتر و ایجاد شغل کند و بزرگترین نیاز جوانان ما را برطرف سازد.

 *مشکلاتی که در استان در راه توسعه کشاورزی احساس می‌کنید؟

 نبود شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری، نبود انبار، شرکت‌های بازرگانی فعال در زمینه عرضه محصولات به داخل و خارج کشور، نبود کارخانجات تبدیلی در بخش کشاورزی، کامل نبودن چرخه تولید در بخش کشاورزی، معارضات اجتماعی، پیر بودن سازمان، ضعیف بودن بنیه مالی شرکت‌های فنی و مهندسی کشاورزی، نداشتن وثایق ملکی جهت مراجعه به بانک و دریافت وام، کوهستانی بودن و کمبود وسایل نقلیه نهادها و محصولات چه در بخش زمینی و چه در بخش هوایی از بزرگترین مشکلات سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد بوده که همه سعی ما در راستای رفع این مشکلات است.

 *برای آینده سازمان چه برنامه‌هایی دارید؟

 ساماندهی نیروهای انسانی و تشویق آن‌ها در تشکیل انواع تشکل و تعاونی‌ها در جهت فعالیت در بخش خصوصی با استفاده از ظرفیت موجود و منابع مالی در بانک‌ها، افزایش معلومات کشاورزان با مساعدت مطبوعات و صدا و سیما، استفاده از تجارب استان‌های پیشرو، ارتباط با مراکز تحقیقات و دانشگاه‌ها با درخواست از آن‌ها برای لحاظ کردن نیازهای فوری مسائل و مشکلات کشاورزان برای ارائه راه‌های علمی، بررسی عوامل محیطی خسارت‌زا مانند اثرات سرما و یخ‌زدگی، آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز بر روی محصولات زراعی و باغی، بررسی بیماری‌های مهم و شایع دام، طیور و ماهی، مطالعه مناطق مستعد برای انواع سدهای خاکی کوچک و سدهای بزرگ با همکاری وزارت نیرو، توجه به آبخوان‌داری، آبخیزداری و حفاظت از منابع طبیعی به عنوان گنجینه‌های طبیعت، توسعه و ترویج کشت انواع باغ‌های مخلوط در اراضی شیب‌دار، توسعه و رونق فعالیت زنبورداری، بوقلمون و مرغ بومی، توجه به صنایع دستی توسط خانم‌های روستایی، اهتمام در تولید شیر، مرغ و تخم مرغ، توجه به تولید گیاهان دارویی به دلیل ارزآوری چشمگیر، تکریم از کشاورزان به عنوان گنجینه‌های خدادادی روی زمین و توسعه دولت الکترونیک از برنامه‌های آتی سازمان بوده که در صورت تأمین اعتبار کافی به زودی میسر می‌شوند.

--------------------------------------------

گفت‌وگو از سیده زهرا حسینی‌عابد

--------------------------------------------

انتهای پیام/خ/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول