اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای هر 100 نفر دو متر مربع فضای کتابخانه‌ای وجود دارد

مراجعه 6.4 میلیون نفر به کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه برای هر 100 نفر دو متر مربع فضای کتابخانه‌ای وجود دارد، گفت: 6.4 میلیون نفر برای استفاده از 1.8 میلیون عنوان کتاب کتابخانه‌های استان مراجعه کرده‌اند.

مراجعه 6.4 میلیون نفر به کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حسن خدایی بعدازظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران از فعالیت‌های شاخص در عرصه ترویج فرهنگ مطالعه و پوشش اخبار و گزارش فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی، نقش رسانه و مطبوعات را در فرهنگ‌سازی و ترویج ارزش‌های والا از جمله نهادینه کردن مطالعه در بین آحاد مردم بی‌بدیل عنوان کرد.

وی با اشاره به زلزله اخیر روی داده در استان و گرامیداشت یاد جان‌باختگان این رخداد با اشاره به آسیب دیدن تعدادی از کتابخانه‌ها افزود: در این زلزله کتابخانه‌های ورزقان، شیخ شهاب‌الدین اهری و آیت‌الهی نجفی‌اهری دچار آسیب‌دیدگی و تخریب در برخی نقاط شده بودند که با همت این اداره کل و همراهی صمیمانه ادارات فرهنگ و ارشاد، فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها مجدداً بازسازی و در آستانه هفته کتاب بازگشایی شد.

خدایی ضمن ابراز خرسندی از استقبال مردم این مناطق از بازگشایی مجدد کتابخانه‌ها، از تبدیل شدن این کتابخانه به عنوان مأمنی برای مطالعه با خاطری آسوده اظهار خوشحالی کرد.

وی همچنین از افتتاح سه کتابخانه عمومی کشکسرای مرند، سیه‌رود جلفا و علامه جعفری احمدآباد تبریز در آستانه هفته کتاب خبر داد و افزود: کتابخانه عمومی کشکسرای مرند قبلاً در قالب مغازه‌ای که تبدیل کاربری به عنوان کتابخانه شده بود فعالیت می‌کرد که یکی از دغدغه‌های اصلی این اداره کل توسعه ساختمان و تامین فضایی مناسب برای این محل بود که خوشبختانه هفته گذشته شاهد افتتاح ساختمان جدید کتابخانه کشسرای با 435 متر زیربنا در دو طبقه بودیم.

خدایی ادامه داد: کتابخانه علامه جعفری هم که در محله احمدآباد تبریز با صرف 550 میلیون تومان اعتبار در سه طبقه احداث شده یکی از نیازهایی بود که همواره به دنبال رفع این نیاز بودیم و خوشبختانه با همکاری بانک جهانی و ستاد توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی تقدیم همشهریان عزیزمان شد.

کتابخانه‌های سیار در آذربایجان‌شرقی به راه می‌افتند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همچنین از رونمایی واحدهای کتابخانه سیار استان به تعداد سه دستگاه خبر داد و افزود: در حال حاضر سه دستگاه واحد کتابخانه‌ای سیار آماده‌سازی شده و در مرحله شماره‌گذاری است که با راه‌اندازی این واحدها آن عده از روستاهای کم‌جمعیتی که فعلاً امکان راه‌اندازی کتابخانه ثابت وجود ندارد زیر پوشش این واحدها از خدمات کتابخانه‌ای بهره‌مند خواهند شد.

وی همچنین از طرح عضویت رایگان خبرنگاران در کتابخانه‌ها نیز خبر داد و گفت: پیرو تفاهمنامه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضویت خبرنگاران در کتابخانه‌ها با ارائه کارت خبرنگاری به صورت رایگان انجام می‌پذیرد که در این راستا روابط عمومی این اداره کل تمهیدات لازم را برای تحقق کامل این طرح در استان انجام داده است.

خدایی در خصوص خدمات در حال ارائه کتابخانه‌ها نیز گفت: در حال حاضر بیش از 18 نوع خدمت در کتابخانه‌های استان از جمله امانت کتاب، نرم‌افزار نمایه نشریات و مقالات، مسابقات فرهنگی کتابخوانی مکتوب و آنلاین، ارائه نشریات روز، روزنامه‌ها، خدمات اینترنت، خدمات مرجع و خدمات و برنامه‌های متنوع دیگر در حال ارائه به هموطنان عزیز و فرهنگ‌دوستمان است.

وی همچنین از برگزاری همایش تجلیل از خادمان کتاب و کتابخوانی استان در هفته آتی خبر داد و افزود: در این همایش از قریب به 250 نفر از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی استان در حوزه‌های مختلف تجلیل به عمل خواهد آمد که در این همایش استاندار، مسئولان و همشهریان عزیزمان نیز حضور خواهند داشت.

 احداث 7 باب کتابخانه روستایی

رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان در خصوص توسعه کتابخانه‌ها نیز گفت: در حال حاضر هفت باب کتابخانه عمومی روستایی در آچاچی میانه، شیرامین آذرشهر، قره‌چپق بناب، گلین‌قیه مرند، شیشوان عجب‌شیر، شادباد مشایخ تبریز و مبارک‌آباد ملکان در دست احداث بوده و کتابخانه عمومی اخی جهان آذرشهر به مقدار 240 متر مربع و کتابخانه ورزقان نیز 215 متر مربع توسعه فضا داشته است همچنین کتابخانه فیروزسالار آذرشهر نیز با همکاری یکی از خیرین منطقه 215 متر مربع در حال توسعه است.

وی همچنین از پیشرفت 50 درصدی کتابخانه عمومی «کلوانق» که در 550 متر احداث می‌شود، خبر داد.

 6.4 میلیون نفر به کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی مراجعه کردند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در ادامه، با اشاره به وضعیت کتابخانه‌های استان در شاخص‌های چهارگانه امانت، زیربنا، مراجعان و تعداد منابع گفت: در یک سال گذشته 6 میلیون و 438 هزار و 60 نفر به کتابخانه‌های عمومی استان مراجعه داشته‌اند که از این حیث در رتبه نخست کشوری قرار گرفته‌ایم.

خدایی گفت: همچنین در این مدت تعداد چهار میلیون و 317 هزار و 688 نسخه کتاب از کتابخانه‌ها به امانت رفته که از این حیث در رتبه دوم کشوری قرار داریم و این نشان‌دهنده علاقمندی هم استانی‌‌های عزیز به مطالعه است.

وی ادامه داد: در زمینه زیربنای کتابخانه‌ها نیز در حال حاضر در استان برای هر 100 نفر دو متر مربع فضای کتابخانه‌ای وجود دارد که این سرانه در مقیاس کشوری یک متر و 60 سانتی‌متر است و از این منظر نیز در وضعیت بالای میانگین کشوری قرار داریم ولی برای تحقق سند چشم‌انداز افق 1404 لازم است هر 100 نفر ایرانی هشت متر مربع فضای کتابخانه‌ای داشته باشند.  

1.8 میلیون نسخه در کتابخانه‌های آذربایجان‌شرقی است

خدایی گفت: تعداد منابع کتابخانه‌های عمومی استان نیز نزدیک به یک میلیون و 800 هزار نسخه است که برای هر دو نفر عضو یک نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان موجود است.

خدایی در خصوص فعالیت‌های انجام یافته و برنامه در زمینه ایجاد کتابخانه دیجیتالی گفت: کتابخانه مرکزی تبریز یکی از ارزشمندترین گنجینه‌های نسخ خطی کشور را در اختیار دارد و بدون شک این کتاب‌ها جزو میراث‌های ارزشمند منطقه و کشور به شمار می‌رود از این رو حفظ این کتاب‌ها از آسیب‌های فیزیکی و نیز ایجاد تسهیل برای استفاده محققان از محتوای این نسخ، اداره کل کتابخانه‌های استان فرآیند اسکن تمام نسخ خطی موجود در کتابخانه مرکزی را به اتمام رسانده و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز طرح آماده‌سازی و اسکن کتاب برای راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال کشور را در دستور کار اجرایی خود قرار داده است.

وی تصریح کرد: در این راستا با توجه به غنای منابع کتابخانه مرکزی تبریز، 10 هزار جلد از کتاب‌ها برای اسکن و استفاده در کتابخانه دیجیتال به نهاد کتابخانه‌های کشور به صورت امانی ارسال شده که ان‌شاءالله با اتمام فرآیند اسکن کتاب‌های عمومی و بارگذاری در سایت کتابخانه دیجیتال، نسخ خطی اسکن شده نیز در این پایگاه قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام/2293/آ/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول