اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌هد

هلال‌احمر و آمادگی در برابر حوادث مختلف

خبرگزاری فارس: استان سیستان‌وبلوچستان مستعد در حوادث طبیعی و انسانی بوده که وجود و احتمال طوفان، سونامی، سیل، زلزله و حوادث جاده‌ای جاری گواه بر این مدعاست، لذا هلال‌احمر استان آمادگی لازم در برابر این حوادث را دارد.

هلال‌احمر و آمادگی در برابر حوادث مختلف

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، استان سیستان‌وبلوچستان علاوه بر پهناورترین استان کشور، ظرفیت زیادی برای وقوع حوادث طبیعی و انسانی دارد، محور‌های مواصلاتی جنوب و شمال استان با حوادث جاده‌ای تلخ، توفان‌های شمال و جنوب، سونامی و سیل‌های جنوبی و زلزله‌خیز بودن منطقه چه به گواه تاریخ و لرزش‌های سال جاری، نشان از ضرورت توجه به تدابیر کاهنده و افزایش آمادگی نهادهای امداد‌گر را دارد.

جمعیت هلال‌احمر استان وظیفه‌ای خطیر در کمک‌رسانی و امدادرسانی به حادثه‌دیدگان حوادث احتمالی طبیعی و جاده‌ای داشته و دارد و در گزارش حاضر سعی شده تا ضمن معرفی این جمعیت به مخاطبان فارس، پیرامون تدابیر، آمادگی و نارسایی‌های این مجموعه در مواجهه با حوادث احتمالی پرداخته شود.

آمادگی 230 تیم امدادی در شهرهای استان

مدیرعامل جمعیت هلا‌ل‌احمر استان سیستان‌‌وبلوچستان در مورد آمادگی تیم‌های امداد‌ و‌ نجات سراسر استان اظهار داشت: معمولاً با توجه به شرایط خاص منطقه تیم‌های 33 نفره امداد‌ و‌ نجات جمعیت هلال‌احمر در تمام شهرستان‌های استان در آمادگی کامل قرار دارند و در حال حاضر نزدیک به 230 تیم امدادی آمادگی مواجهه با حوادث احتمالی را دارند.

رسول راشکی با اشاره به تعامل کارشناسان هواشناسی و هم‌سویی این مجموعه با هلال‌احمر در حوادث طبیعی گفت: روزانه کارشناسان هواشناسی اطلاعات دقیقی را از مدل‌های پیش‌بینی وضع هوا به این جمعیت اعلام می‌کنند که این پیش‌بینی یکی از ضروریات در مواجهه به هنگام با حوادث طبیعی مانند، طوفان، سیل و... است.

وی به مانور‌های امدادی در زمینه آمادگی زمانی و مکانی امدادگران اشاره کرد و افزود: به طور معمول در طول سال، مانورهای امدادی زیادی در ارتباط با آماده‌سازی نیروهای امدادی برگزار می‌شود و در سال جاری نیز سعی داریم تا مانورهای امدادی را در شرایط واقعی برگزار که در این مانورها ضمن سنجش آمادگی نیروهای امدادی، توانایی آن‌ها را در برابر حوادث احتمالی نیز بالا ببریم.

عضو شورای اداری استان سیستان‌وبلوچستان در مورد ساعت صفر در امداد و نجات بیان کرد: در حوزه کاری یک تایم صفر داریم و در شرایط عادی یک نقطه را انتخاب و سپس ضمن اعلام وقوع حادثه، امدادگران ساماندهی شده باید خود را به آن تایم مشخص برسانند، در هر شهرستان فضاهایی برای اسکان اضطراری حادثه‌دیدگان طراحی شده که توسط مدیریت بحران استان در اختیار جمعیت گذاشته شده است.

طراحی اردوگاه موقت برای اسکان حادثه‌دیدگان

راشکی به همگامی حادثه و خدمات‌رسانی امدادگران اشاره کرد و ضمن پرداختن به سختی کار امداد، گفت: به طور معمول وقتی حادثه‌ای اتفاق می‌افتد برای انتقال افراد از صحنه حادثه، اردوگاه موقتی را با شرایط خاص منطقه طراحی می‌کنیم در اغلب اوقات که حادثه هم زمانی داشته با خدمات‌رسانی و یا در حین کمک‌رسانی، مجدداً تکرار می‌شود و اردوگاه‌هایی را با امکانات اولیه زیستی با قابلیت جابه‌جایی به سمت و سوی دیگر فراهم کرده که در چنین شرایطی مؤثر باشد البته بارها مشاهده شده که افرادی برای انتقال مقاومت کرده و خواستار ماندن در یک مکان هستند که با کمک یکدیگر و با فراهم کردن شرایط مناسب توسط داوطلبان سعی در رضایت‌خاطر همه به شرط تهدید نشدن جان آن‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه طیف‌های مختلف تحت همکاری هلا‌احمر چهار نوع است، اضافه کرد: طیف‌های غنچه‌های هلال، جوان، امدادگر و داوطلب با جمعیت هلال‌احمر همکاری می‌کنند.

مدیرعامل هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: هلال‌احمر در ابتدا کار را با غنچه‌های هلال در دوره مهد‌کودک که آغاز دوره آموزشی است، آغاز می‌کند به طوری که در ابتدا یک لوح فشرده به‌ همراه پکیج امدادی در اختیار آن‌ها قرار داده و به مرور زمان وقتی وارد مدارس ابتدایی و راهنمایی می‌شوند، عضو کانون دانش‌آموزان هلال‌احمر قرار گرفته و آموزش‌های بعدی امدادی را می‌آموزند بعد از موارد ذکر شده امدادگر و داوطلب هلال‌احمر را خواهیم داشت.

راشکی در ادامه افزود: طیف داوطلب در جمعیت هلال‌احمر افرادی توانمند و خیر بوده که توانایی اهدای کمک‌های مالی و شرایط خاص امدادی را فراهم می‌کنند خیرین یا به صورت واگذاری زمین فعالیت خیرخواهانه انجام داده و یا مبلغی را برای خرید تجهیزات امدادی در اختیار این تشکیلات قرار می‌دهند، برای این اعضاء دوره‌های هشت ساعته امدادی گذاشته می‌شود تا از لحاظ ذهنی و جسمی در بحث امداد و نجات نیز آماده باشند.

امداد‌گران در دوره‌های تخصصی آموزش می‌بینند

عضو شورای اداری استان سیستان‌وبلوچستان در مورد امدادگر و چگونگی رسیدن به این عنوان، گفت: به طور معمول کسی که امدادگر اطلاق می‌شود باید دوره‌های امدادی، کمک‌های اولیه‌، دوره‌های تخصصی نجات جاده، کوهستان و آوار را طی کرده و آمادگی داشته باشد سپس در سازماندهی تیم‌های 33 نفره هلال‌احمر از وی استفاده شود.

وی به اعلام آمادگی گروه‌های مختلف در زمان کمک‌رسانی اشاره و تصریح کرد: افراد زیادی در مواقع بروز حوادث درخواست همکاری کرده که سازماندهی این افراد توسط تیم هلال‌احمر صورت می‌گیرد غالباً افرادی که دوره‌های مختلف امدادی را طی نکرده‌اند کارهای ساده‌ای که نیاز به تخصص ندارد را می‌توانند انجام دهند هر کس می‌تواند بیل دست خود بگیرد و کاری انجام دهد، در توزیع لوازم کمک کند و کارهای ساده بسیار از این افراد بر می‌آید که با ساماندهی تیم به هر فرد مأموریتی داده می‌شود.

راشکی در ادامه یادآور شد: البته شرایطی که هر فرد دارد باید مطابق با فرمت‌های ما باشد، در ابتدای عضویت اعضاء در فرم‌هایی مشخص می‌شوند که هر فرد دارای چه تخصص و توانمندی است و طبق قابلیتی که خود افراد در ابتدا مشخص کرده، در مواقع بحران از آن‌ها استفاده به عمل می‌آید، متقاضی می‌تواند در قالب کمک فکری، یدی و یا نقدی با این جمعیت همکاری داشته باشد.

به روزرسانی اهداف جمعیت هلال‌احمر

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر‌ سیستان‌وبلوچستان در مورد تجهیزات و مکانیزه‌ شدن آن‌ها در خدمات‌رسانی، بیان کرد: سعی بر این است که امکانات و تجهیزات را به تکنولوژی‌های روز دنیا برسانیم همچنان که در گذشته امکانات جزئی در قالب نجات مصدومان جاده‌ای داشتیم که الان این گونه نیست.

وی ادامه داد: در سال گذشته، سه دستگاه خودروی نجات را به 10 دستگاه با تمام تجهیزات و امکانات لازم که برابری می‌کند با موارد مشابه در کشورهای خارجی، در سال جاری هم دو دستگاه آرگو از مجموعه مرکزی تحویل گرفتیم که برای عملیات‌های مختلف در نقاطی چون دریا، کویر، مرداب و... نسبت به جابه‌جایی مصدومان اقدام می‌کنیم.

راشکی یادآور شد: خودروی آرگو به علت توانایی‌های فراوان برای حضور در مکان‌های مختلف و سخت امکان رسیدگی به حادثه‌دیدگان را با شرایط بهتری دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان در مورد طیف امدادی نیز گفت: تلاش بسیار داریم تا جمعیت استان را به چرخ‌بال مجهز کنیم زیرا که در شرایط خاص وجود این وسیله ضرورت داشته و باید در اسرع وقت به آن مجهز شویم.

گزارش از: محمد فرتوت عنایت

انتهای پیام/175002/ب/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول