اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور عشایری همدان:

80 درصد عشایر همدان کوچنده هستند

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور عشایری استان همدان گفت: 80 درصد عشایر استان همدان کوچنده هستند که در حال حاضر با توجه به فرا رسیدن فصل سرما به سمت چهار استان گرمسیری خوزستان، لرستان، ایلام و کرمانشاه شروع به کوچ کرده‌اند.

80 درصد عشایر همدان کوچنده هستند

حمزه‌علی یزدانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به 2 هزار و 500 خانوار عشایر استان اظهار کرد: عشایر استان همدان متشکل از چهار ایل و 24 طایفه مستقل با جمعیتی بالغ بر 13 هزار و 500 نفر هستند که بیش از 47 هزار رأس دام دارند.

وی با بیان اینکه عشایر باعث خیر و برکت بوده و با ورود خود استان همدان را نیز از این خیر و برکت بهره‌مند می‌کنند، افزود: تولید شیر، پشم، فرآورده‌های لبنی و حداقل 6 هزار تن گوشت از مهم‌ترین دستاوردهای عشایر در استان همدان به شمار می‌رود.

مدیرکل امور عشایری استان همدان تصریح کرد: عشایر استان همدان از 15 اردیبهشت تا اوایل آبان در استان مستقر هستند که دو ماه در کوه‌ها و بعد نیز در دشت‌ها یا روستاها مستقر می‌شوند.

وی ادامه داد: 80 درصد عشایر استان همدان کوچنده هستند که در حال حاضر با توجه به فرا رسیدن فصل سرما به سمت چهار استان گرمسیری خوزستان، لرستان، ایلام و کرمانشاه شروع به کوچ کرده‌اند.

یزدانی با بیان اینکه تاریخ کوچ از 15 آبان ماه آغاز شده و نهایتاً تا 15 آذر ماه طول می‌کشد، اضافه کرد: ایل یارم‌طاقلو، حسنوند و ترکاشوند بیشترین عشایر کوچنده را تشکیل می‌دهند.

وی بیان داشت:‌ عشایر کوچنده بعد از گذراندن حدود شش ماه در مسیر کوچ و مناطق گرمسیری مجدداً برابر با تقویم کوچ به استان باز خواهند گشت.

مدیرکل امور عشایری استان همدان عنوان کرد: 20 درصد عشایر استان نیز نیمه‌کوچ هستند که در داخل استان کوچ می‌کنند و در برخی از روستاها مستقر می‌شوند.

وی افزود: ارائه آموزش‌های ترویجی در زمینه‌های مختلف از قبیل بهداشت دام، بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، چگونگی جیره‌بندی سودمند غذایی، زنبورداری، پرورش قارچ و صنایع دستی از جمله اقداماتی بوده که توسط امور عشایری انجام شده است.

یزدانی گفت: راه‌گشایی، ساخت سرویس‌های بهداشتی، زیرسازی چادرها، تعمیر و نگهداری راه‌های روستایی و... از دیگر برنامه‌های امور عشایری برای کاستن مشکلات عشایر استان بوده است.

وی با بیان اینکه تعمیر و نگهداری راه‌ها از برنامه‌های هر ساله امور عشایری است، ابراز داشت: اجرای این مهم بعد از قطع شدن بارندگی‌ها صورت می‌‌گیرد تا عشایر در تردد مشکلی نداشته باشند.

مدیرکل امور عشایری استان همدان اظهار کرد: راه‌گشایی مناطق صعب‌العبور نیز امسال با جدیت پیگیری شد که با تخصیص اعتبارات می‌توانیم بیشتر در این راستا کار انجام دهیم.

وی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: اداره کل منابع طبیعی و دامپزشکی نهایت همکاری را با امور عشایری در زمینه راه‌گشایی، واکسینه کردن دام‌ها و مبارزه با بیماری‌های دام داشتند که جای تقدیر و تشکر دارد.

انتهای پیام/89006/صا/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول