اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

5 درصد کردستانی‌ها در دام بیماری خاموش / 48 درصد دیابتی‌ها از بیماری خود اطلاعی ندارند

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: 5 درصد مردم کردستان در دام بیماری خاموش دیابت هستند و این بدترین شرایط برای پیشگیری و درمان است.

5 درصد کردستانی‌ها در دام بیماری خاموش / 48 درصد دیابتی‌ها از بیماری خود اطلاعی ندارند

فرزام بیدارپور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: مهم‌ترین راه برای پیشگیری از بیماری دیابت، تغذیه سالم، فعالیت بدنی و کاهش وزن است.

وی افزود: افراد دارای سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت، فشارخون بالا، چربی خون بالا، اضافه وزن و چاقی، زنان باردار، زنان باسابقه دیابت حاملگی و یا دوبار سقط خود به‌ خودی یا مرده‌زدایی از گروه‌هایی هستند که در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت قرار دارند.

* 48 درصد دیابتی‌ها از بیماری خود اطلاعی ندارند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه بیان کرد: متأسفانه 48 درصد از بیماران مبتلا به دیابت در استان کردستان از بیماری خود اطلاعی ندارند و این بدترین حالت برای کنترل و پیشگیری از دیابت است.

بیدارپور در ادامه به اجرای طرح غربالگری دیابت در سطح شهر سنندج اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای این طرح تمامی جمعیت شهر سنندج از نظر وجود بیماری دیابت غربالگری می‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: برای تمامی بیماران شناسایی شده مبتلا به دیابت سالانه حداقل 4 بار از نظر عوارض بیماری و اقدامات کنترلی مورد بررسی قرار می‌گیرد و همچنین به منظور پیشگیری از عوارض ثانویه بیماری اقدامات درمانی تخصصی و فوق تخصصی در مورد این بیماران اعمال خواهد شد.

بیدارپور با اشاره به اینکه دیابت بیماری مزمن، پنهان و خاموش است که بیشتر کسانی که به آن مبتلا هستند از وجود بیماری خود خبر ندارند، تصریح کرد: پرخوری، پر اداری و خستگی از مهمترین علائم بیماری دیابت است.

وی از شهروندان سنندجی و مردم استان کردستان خواست با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی سطح شهر و انجام یک سری اقدامات، با کارشناسان این مراکز در زمینه توصیه‌های ارائه شده همکاری کنند.

انتهای پیام/غ20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول