اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای برطرف شدن مشکل اشتغال

پرهیز از نگاه جزیره‌ای به آموزش‌های مهارتی ضرورت دارد

خبرگزاری فارس: سرپرست مرکز جامع علمی کاربردی گچساران(1) با تأکید بر پرهیز از نگاه جزیره‌ای به آموزش‌های مهارتی گفت: برای کاهش آمار بیکاری، توسعه و تقویت علمی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای ضرورت دارد.

پرهیز از نگاه جزیره‌ای به آموزش‌های مهارتی ضرورت دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، محمدقلی نجاتی امروز در مراسم توجیهی دانشجویان جدیدالورود و دانشجویان این مرکز آموزشی که با حضور رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، اظهار کرد: در ترم جدید افزون بر 550 دانشجو در 17 کد رشته کاردانی و کارشناسی وارد این مرکز آموزشی شدند.

وی ابراز داشت: دانشگاه علمی و کاربردی مجری سیاست‌ها و اهداف کلان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شورای انقلاب فرهنگی و نیز مصوبات هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی است.

* آموزش‌های مهارتی در کشور در حد پائینی قرار دارد

سرپرست مرکز جامع علمی کاربردی گچساران(1) با بیان سیر تاریخی دانشگاه‌ها، دانشگاه‌ها را به چهار نسل تقسیم کرد و افزود: دانشگاه‌های نسل اول دانش‌محور، نسل دوم پژوهش‌محور، نسل سوم محصول‌محور و نسل چهارم مهارت‌محور است.

نجاتی جایگاه دانشگاه علمی و کاربردی را تلفیقی از دانشگاه‌های محصول‌محور و مهارت‌محور عنوان کرد و گفت: این پیوند، استراتژیک‌ترین پیوند میان دانش‌های بنیادی و آموزشی و نیازهای علمی و مهارتی است.

وی ابراز داشت: 70 درصد آموزش‌ها در دانشگاه‌های دنیا مهارتی و تنها 30 درصد آن نظری بوده اما در کشور ما زیر 15 درصد در حد مهارتی است.

نجاتی از تصویب و ابلاغ نظام آموزش عالی مهارت و فناوری و اسناد بالادستی در پنجمین جشنواره ملی علمی کاربردی که به مناسبت بیستمین سالگرد تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در مهر ماه برگزار شده بود، خبر داد و آن را بشارتی در راستای تقویت جایگاه این دانشگاه عنوان کرد.

وی این نظام آموزش را شامل آموزش کاردانی فنی و نظام آموزش کاردانی حرفه‌ای، نظام آموزش مهندسی فناوری و نظام آموزشی کارشناسی حرفه‌ای و نیز نظام آموزشی فناوری ارشد و نظام آموزشی حرفه‌ای ارشد و دکتری برشمرد.

نجاتی خاطرنشان کرد: مسئولان کلان کشوری با عبرت‌گیری از گذشته و آینده‌پژوهی و با در نظر گرفتن چارچوبی برای گره‌گشایی از گره فروبسته اشتغال جوانان، حلقه مفقوده خود را یافته و آن را در آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای دانشگاه جامع علمی و کاربردی متجلی گردیده‌اند.

وی با اشاره به لزوم پرهیز از نگاه جزیره‌ای به آموزش‌های مهارتی، دانشگاه علمی کاربردی را بستری مهم برای توسعه مهارت‌های علمی در جامعه دانست.

* مرکز علمی کاربردی گچساران(1) 17 کد رشته فعال دارد

سرپرست مرکز جامع علمی کاربردی گچساران(1) شاه بیت نظام آموزش عالی مهارت و فناوری را کاربینی و کارورزی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر افزون بر یک‌هزار و 500 دانشجو در 17 کد رشته کاردانی و کارشناسی در این مرکز مشغول به تحصیل هستند.

نجاتی تصریح کرد: خوابگاه دخترانه این مرکز در دو طبقه به 56 دانشجوی دختر اسکان داده شده از شهرستان‌ها و استان‌های همجوار خدمات‌دهی می‌کند.

وی با بیان اینکه 500 استاد داوطلب تدریس در این مرکز هستند، ادامه داد: 148 نفر از این اساتید برای مصاحبه معرفی و 140 نفر تأیید نهایی شده و 130 نفر از آنان پرونده حراستی تشکیل داده‌اند.

نجاتی یکی از اولویت‌های مرکز علمی و کاربردی را تقویت تجهیزات و امکانات با بهره‌گیری از اساتید مجرب دانست و یادآور شد: مجموعه مدیران و مسئولان این مرکز در راستای تأمین استانداردهای لازم برای دانشجویان و اساتید تلاش داشته و این امر در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/خ/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول