اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل عمران و مسکن‌سازان همدان خبر داد

تبدیل سکونتگاه‌های غیررسمی به قطب اقتصادی با شناخت نیازها

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان استان همدان گفت: با مطالعه اجتماعی و شناخت نیازهای سکونتگاه‌های غیررسمی می‌توان این مناطق را به قطب اقتصادی تبدیل کرد که این مهم یاری تمام دستگاه‌ها را می‌طلبد.

تبدیل سکونتگاه‌های غیررسمی به قطب اقتصادی با شناخت نیازها

محمدعلی اسدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: توانمندسازی سکونتگاه‌های غیر رسمی مقوله مهمی است که در سراسر دنیا مطرح بوده و حدود 8.5 میلیون نفر در ایران ساکن این مناطق هستند.

وی با بیان اینکه در شهر همدان 597 هکتار از مناطق حاشیه به عنوان سکونتگاه غیر رسمی شناخته شده است، افزود: این مناطق شامل منوچهری، کوی ولیعصر (دیزج)، حصار امام، مزدقینه و خضر است که 100 هزار نفر در این پنج منطقه ساکن هستند.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان استان همدان تصریح کرد: با توجه به 350 پروژه زیربنایی و کالبدی در این مناطق که به تصویب ستاد توانمندسازی کشور رسید از سال 85 تاکنون 55 میلیارد تومان برای اجرای این پروژه‌ها توسط دستگاه‌های مرتبط اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: شرکت عمران و مسکن‌سازان نیز از سال 88 تاکنون 6.2 میلیارد تومان در قالب 41 پروژه هزینه کرده که بیشتر پروژه‌ها نیز به اتمام رسیده است.

اسدی با اشاره به برنامه‌های امسال عنوان کرد: برای سال 91 هم با توجه به مصوبه‌ای که در ستاد توانمندسازی سکونتگاه‌های غیر رسمی صورت گرفته 2 میلیارد تومان سهم شرکت عمران بوده و مقرر شده شهرداری و استانداری نیز هر یک 2 میلیارد تومان آورده برای تحویل پروژه‌ها داشته باشند که جمعاً 6 میلیارد تومان می‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان همدان بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات شرکت عمران و مسکن‌سازان همدان شناسایی سکونتگاه‌‌های غیر رسمی ملایر با هزینه 800 میلیون ریال بوده که دو منطقه هدف به وسعت 65 هکتار شناسایی و به تصویب ستاد ملی توانمندسازی کشور رسیده است.

وی با بیان اینکه سکونتگاه‌های غیر رسمی به عنوان یک فرصت استثنایی به شمار می‌روند، اضافه کرد: باید مسائل اجتماعی، خوداشتغالی و پتانسیل‌های موجود در این مناطق با جدیت مورد مطالعه و پیگیری قرار گیرد.

اسدی اظهار داشت: با مطالعه اجتماعی و شناخت نیازهای سکونتگاه‌های غیر رسمی می‌توان این مناطق را به قطب اقتصادی تبدیل کرد که این مهم یاری تمام دستگاه‌ها را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌ها باید دست به دست هم دهند و از گسترش این مناطق جلوگیری کنند، افزود: رویکرد شرکت عمران و مسکن‌سازان بهسازی، جذب اعتبارات عمرانی و شناخت نیازهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی سکونتگاه‌های غیر رسمی با کمک دستگاه‌های دیگر است تا چهره محرومیت از این مناطق رخت بربندد.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان استان همدان بیان داشت: در این راستا نیز برای توانمندسازی این مناطق چهار پروژه از قبیل دو کانون فرهنگی و دو کتابخانه عمومی در این مناطق احداث شده است.

وی ادامه داد: 17 دستگاه، متولی اجرای محرومیت‌زدایی از این مناطق هستند که برخی مانند استانداری، فرمانداری، شورای شهر و ... به عنوان دستگاه‌های پشتیبان و تصمیم‌ساز عمل می‌کنند و برخی نیز به عنوان دستگاه‌های اجرایی وارد عمل می‌شوند که در این زمینه شهرداری یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های اجرایی به شمار می‌رود.

اسدی با اشاره به سخن امام خمینی که فرمودند محرومیت‌زدایی، عقیده و راه و رسم زندگی ماست، یادآور شد: باید همه دستگاه‌ها با تمام توان و در همه ابعاد و نیازهای کالبدی مناطق و سکونتگاه‌های غیر رسمی وارد عمل شوند تا به نتیجه مطلوب برسیم و مثمرثمر باشیم.

وی عنوان کرد: به منظور تعامل هرچه بیشتر بین دستگاه‌های اجرایی در توانمندسازی مناطق حاشیه شهرها به همت شرکت عمران و مسکن‌سازان استان همدان و همکاری شرکت محققان همراه اندیشه جلسه‌ای با عنوان توانمندسازی، ظرفیت‌سازی و ساماندهی مناطق حاشیه شهرها با حضور شهرداران، اعضای شورای شهر و مدیران ادارات و اعضای ستاد توانمندسازی استان همدان برگزار شده است.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان همدان تصریح کرد: مردم مشتاق هستند اگر اداره یا سازمانی وارد کار می‌شود نیازهای آنان را بررسی کرده و بر اساس اولویت‌‌ها عمل کند.

وی بیان کرد: از دیگر برنامه‌هایی که اهمیت ویژه‌ای دارد و شرکت عمران و مسکن‌سازان در راستای تحقق آن تلاش می‌کند هویت بخشی فرهنگی به مناطق حاشیه شهر و سکونتگاه‌های غیر رسمی است.

اسدی در پایان سخنانش با انتقاد از اطلاع‌رسانی در زمینه معرفی چهره‌های شاخص و نخبه‌های این مناطق خاطرنشان کرد: بیشتر به کمبودها و ضعف‌های این مناطق پرداخته شده و کمتر نقاط قوت این مکان‌ها مدنظر قرار گرفته است.

انتهای پیام/آ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول