اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کارگروه تخصصی امور اجتماعی هرمزگان عنوان کرد

قانون‌گریزی معضل جدی سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشین‌ها

خبرگزاری فارس: عضو کارگروه تخصصی امور اجتماعی هرمزگان گفت: جدی‌ترین معضل در سکونتگاه‌های غیررسمی و مناطق حاشیه‌ای بندرعباس مبحث قانون‌گریزی است.

قانون‌گریزی معضل جدی سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشین‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس،‌ حجت‌الاسلام محمد عبادی در جمع اعضای کارگروه تخصصی امور اجتماعی هرمزگان با اشاره به وضعیت حاشیه‌نشین‌ها، محلات آسیب‌پذیر و بافت‌های فرسوده در شهر بندرعباس اظهار داشت: یکی از معضلات جدی این مناطق مبحث قانون گریزی است که به صورت طبیعی در این‌گونه محلات وجود دارد.

وی اضافه کرد: ضعف احساس تعلق به فرهنگ شهری به دلیل زاغه‌نشینی و زندگی در شرایط نامناسب نیز سبب ایجاد پارادوکس‌ها و تعارضاتی در بین مردم این محلات و بافت‌ها که اکثرا از روستاهای دور‌دست در شهر ساکن شده‌اند با دیگر محلات شهر شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان نیز گفت: در واقع در شهر بندرعباس با دو نظام فرهنگی اجتماعی متفاوت به دلیل مهاجرت‌های دور مواجه هستم به نحوی که بعضا محله‌های مختلف شهر در بعد فرهنگی و اجتماعی و نیازها با هم از زمین تا آسمان تفاوت دارند.

عبادی با بیان اینکه باید در این راستا تدابیری جدی اتخاذ شود، افزود: فقرزدایی و تقویت بنیه اقتصادی خانوارها و توانمندسازی آنها در مباحث درآمدی مهم‌ترین مسئله‌ای است که باید مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد.

این عضو کارگروه تخصصی امور اجتماعی هرمزگان تاکید کرد: دولت باید توجه بیشتری را به مدیریت و ساماندهی کمربند شهری بندرعباس داشته باشد چرا که اگر حاشیه‌نشینی‌ها کنترل نشود مطئمنا شهر و حتی استان در این بخش با مشکلاتی بیشتر روبرو می‌شود.

مدیر‌کل اوقاف و امور خیریه هرمزگان بر لزوم بازسازی و بهسازی فیزیکی محلات حاشیه‌ای، بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی شهر بندرعباس تاکید کرد و افزود: امر بازسازی و ساماندهی دارای پروسه‌ای ظریف و حساس در بعد اجتماعی و فرهنگی است چرا که نمی‌توان مردم یک منطقه و محله را که سال‌ها در کنار هم زندگی کرده‌اند از نظر مسافتی از هم دور کرد.

به گفته این عضو کارگروه تخصصی امور اجتماعی هرمزگان چه بسا که در صورت ندیدن این مسائل، طرح‌های مدنظر ساماندهی و بهسازی با شکست روبرو شود و ساکنان بافت‌های مذکور از طرح‌ها استقبال نکنند.

عبادی گفت: معتقدیم مهم‌ترین امر در این بخش از کار توجه به روابط ساکنان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه توجه به مسائل فرهنگی باید در سر فصل امور مرتبط با محلات، مناطق حاشیه‌ای و آسیب‌پذیر قرار داشته باشد، افزود: توسعه مراکز قرآنی و توجه به اماکن مذهبی می‌تواند از وجوه مختلف سبب گرایش جوانان و ساکنان به روند مطلوب مدنظر شود.

به گفته این مسئول تاکنون تجربه نشان داده است توسعه خانه‌های عالم، مساجد، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، دارالقرآن‌ها و هیئت‌ها نفش مهمی را در بهبود امور فرهنگی محلات مذکور در بندرعباس داشته است.

وی گفت: در این بخش ظرفیت‌ها و فضاهای خوبی در بخش فیزیکی و عمرانی در دست است که باید به کاربردی‌تر کردن آنها توجه داشت.

انتهای پیام/ز20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول