اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در مکی‌آباد سیرجان

10 هزار نسخه خطی در معرض نابودی است

خبرگزاری فارس: مسئول موزه سیرجان گفت: 10 هزار نسخه خطی و قدیمی در مکی‌آباد سیرجان به علت نگهداری نامطلوب در معرض نابودی قرار دارند.

10 هزار نسخه خطی در معرض نابودی است

به گزارش خبرگزاری فارس از سیرجان، محسن اسدی‌زیدآبادی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بیش از 10 هزار نسخه خطی از اسناد قدیمی با یک تا چهار قرن قدمت در شرایط نامطلوبی در موزه و منزل شخصی من نگهداری می‌شود.

وی عنوان کرد: این نسخه‌ها شامل وقف‌نامه‌ها، عقدنامه‌های بزرگان، مصالحه‌نامه‌ها، مبایعه‌نامه‌ها و نامه‌های عادی است که با خطوط شکسته، نستعلیق، نسخ، ثلث، شکسته ‌نستعلیق و حتی خطوط کوفی بر روی پوست آهو و یا کاغذهای قدیمی به رشته تحریر در آمده‌اند که مجموعه ارزشمندی از اسناد سیرجان و بخش‌هایی از استان کرمان را تشکیل می‌دهند.

اسدی‌زیدآبادی بیان داشت: با هزینه خودم برخی از این نسخه‌های قدیمی را که به نظرم از ارزش و قدمت بالاتری برخوردار هستند در قاب‌های چوبی و شیشه‌ای و آلبوم‌های عکس و چمدان نگهداری می‌کنم.

وی ابراز داشت: تا کنون 5 هزار نسخه را هم به صورت موقت به موزه سیرجان داده‌ام تا دانشجویان و مردم علاقمند این اسناد خطی ارزشمند را مشاهده کنند.

اسدی‌زیدآبادی در مورد علاقه خود در نگهداری و جمع‌آوری اسناد خطی و تاریخی از 25 سال قبل تصریح کرد: 25 سال پیش هنگامی که به محضر حضرت آیت‌الله مرعشی‌نجفی در قم رسیدم ایشان توصیه کردند که اسناد تاریخی را جمع‌آوری کنید، زیرا اسناد ملی در منطقه هستند و علاقه‌ام با این توصیه بیشتر شد.

وی ابراز داشت: طی 25 سال گذشته با ارتباط با بزرگان منطقه و قدیمی‌ها و فرزندان آنها در روستاهای اطراف و بخش‌ها بسیاری از این اسناد را خریداری کرده‌ام و تمام درآمدم را هزینه جمع‌آوری اسناد طی 30 سال گذشته کرده‌ام.

اسدی‌زیدآبادی با انتقاد از مسئولان شهرستان سیرجان اذعان داشت: آنها می‌دانند که اسناد تاریخی در دست من است اما برای نگهداری آنها هیچ اقدامی نکرده‌اند و نگرانم که این اسناد با این روش نگهداری نابود شوند.

انتهای پیام/ب20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول