اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

قیمت هر بشکه نفت 100 دلار و رب گوجه‌فرنگی صادراتی 250 دلار

خبرگزاری فارس: مدیر صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: با در نظر گرفتن قیمت 100 دلار برای هر بشکه نفت خام و 250 دلار برای هر بشکه یک تنی رب گوجه‌‌فرنگی می‌توان به اهمیت تقویت صنایع تبدیلی پی ‌برد.

قیمت هر بشکه نفت 100 دلار و رب گوجه‌فرنگی صادراتی 250 دلار

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایاز برنو پیش‌ازظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: سال گذشته 98 هزار تن رب گوجه‌فرنگی به ارزش 157 میلیون دلار از کشور صادر شد؛ در صورتی که این میزان در سال قبل از آن به ارزش 108میلیون دلار بوده است که رشد 45 درصدی صادرات این محصول را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه سالانه حدود 250 هزار تن محصول گوجه‌فرنگی در آذربایجان‌شرقی تولید می‌شود، گفت: در سال 90 بیش از 10 میلیون دلار رب گوجه‌فرنگی در استان تولید شده بود که از این میزان فقط 2 میلیون و 500 هزار دلار از مبادی خروجی استان صادر شده و مابقی جذب بازارهای داخلی و خارجی شده است؛ با توجه به اینکه عمده این محصول به کشور عراق صادر می‌شود، از سایر استان‌ها صادر شده بود.

برنو با اشاره به اینکه سالانه بیش از 420 هزار تن رب گوجه‌فرنگی در 20 کارخانه رب‌سازی استان تولید می‌شود، افزود: مواد اولیه واحدهای رب‌سازی، علاوه بر محصول آذربایجان‌شرقی از استان‌های آذربایجان‌غربی و اردبیل نیز تامین می‌شود. 

وی با بیان اینکه عراق، روسیه و افغانستان سه بازار عمده رب صادراتی ایران در سال گذشته بوده است، گفت: سهم عراق و افغانستان از کل صادرات صنعت رب گوجه‌فرنگی ایران در سال 1390 به ترتیب به 64 و 28 درصد رسیده است.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه فعالیت کارخانه‌های رب‌سازی فصلی است، افزود: هر زمان که ماده اولیه یعنی گوجه‌فرنگی در بازار موجود باشد، کارخانه‌های رب‌سازی نیز فعال هستند اما با وجود همین فصلی بودن، صادرات صنعت رب‌سازی ایران نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه با در نظر گرفتن حداکثر قیمت کنونی 100 دلار برای هر بشکه نفت خام و 250 دلار برای یک بشکه یک تنی رب گوجه‌‌فرنگی می‌توان به اهمیت تقویت صنایع تبدیلی و شناسایی، تقویت و توسعه قطب‌های تولید کشاورزی پی برد، ادامه داد: با چند قطبی کردن اقتصاد کشور و بهره‌مندی از قابلیت‌های راکد موجود در همه حوزه‌ها به ویژه بخش کشاورزی، می‌توان از توان بالایی که برای رقابت با دیگر کشورهای توسعه یافته در این صنعت وجود دارد، برخوردار شد و اقتصاد بدون نفت را محقق کرد.

انتهای پیام/ز20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول