اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس آموزش خانواده:

تفاوت‌های هنجاری خانواده ایرانی و غربی تبیین شود

خبرگزاری فارس: یک کارشناس آموزش خانواده گفت: ساختار خانواده ایرانی با فرهنگ غرب متفاوت بوده و نباید مقایسه‌ای میان آن‌ها صورت گیرد زیرا هنجارهای گوناگونی در میان دو نوع خانواده اسلامی و غربی وجود دارد.

تفاوت‌های هنجاری خانواده ایرانی و غربی تبیین شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حامد محقق‌زاده در چهارمین همایش سراسری روز ملی خانواده که پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های اداره ‌کل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد در سخنانی با موضوع «تبیین جایگاه خانواده نمونه با رویکرد خانواده اسلامی» اظهار کرد: ارتقای سطح رضایت از خانواده امری است که در زمینه تبیین جایگاه خانواده نمونه از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با اشاره به ضرورت آسودگی و رضایت دیگران از انسان افزود: رضایت خداوند در کنار نارضایتی دیگران از فرد جمع نمی‌شود و هر خانواده ایرانی مسلمان با توجه به آمیختگی باورهای ملی و دینی باید احساس رضایت را در میان اعضای خود پرورش داده و مسیر اشخاص را در جامعه هموار سازد.

این کارشناس آموزش خانواده با بیان اینکه هر فرد پیش از پرداختن به سمت و جایگاه شغلی و اجتماعی خویش در درجه نخست یک پدر یا مادر است گفت: امروز فرزندان سئوالات جدیدی را از میان پاسخ‌های والدین خود مطرح می‌کنند و نباید این مسئله را به حساب بی‌ادبی یا گستاخی آنان گذاشت هر چند معیارهای مختلفی برای گستاخی در میان خانواده‌های گوناگون وجود دارد.

وی ادامه داد: ساختار خانواده ایرانی با فرهنگ غرب متفاوت بوده و نباید مقایسه‌ای میان آن‌ها صورت گیرد زیرا هنجارهای گوناگونی در میان دو نوع خانواده اسلامی و غربی وجود دارد.

محقق‌زاده با تاکید بر پاسخگویی منطقی به فرزندان از سوی والدین گفت: دنیای امروز جهان استدلال بوده و رضایت‌مندی افراد تابع این شرط است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: رضایت از زندگی دارای تعاریف خاصی است و شامل یک فرآیند داوری می‌شود که در آن افراد کیفیت زندگی خود را بر اساس ملاک‌های منحصر به فرد خود ارزیابی می‌کنند در واقع رضایت از زندگی یک صفت پایدار و عینی نبوده بلکه به تغییرات موقعیتی حساس است و بر اساس برداشت و دیدگاه افراد در نظر گرفته می‌شود.

این کارشناس آموزش خانواده با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین(ع) مبنی بر تربیت فرزندان به زبان روز بیان کرد: مقام معظم رهبری در زمینه سبک زندگی اسلامی نکات مهمی را یادآوری کرده و می‌فرمایند «از امروز تا زمان انتخابات هیچ کس حق ندارد فضای کشور را متشنج کند» و این جمله نشان‌دهنده این است که اگر کسی سبک زندگی سیاسی دارد نباید آن را به همگان تسری دهد.

وی افزود: والدین نباید دین تفسیر شده توسط خود را به فرزندان تحمیل کنند ضمن اینکه باید به تفاوت سن خود با کودکان نیز توجه کرده و در جهان امروز دلایل منطقی برای توصیه‌های خود ارائه دهند.

محقق زاده با بیان اینکه توجه به فیزیک ظاهری یا جنسیت از جمله مواردی است که افراد در تحصیل رضایت از خویشتن به کار می‌گیرند گفت: شغل و جایگاه اجتماعی از دیگر مسائلی است که اشخاص اهمیت فراوانی به آن می‌دهند در حالی که باید توجه داشت پدر یا مادر بودن، مهم‌ترین نقشی است که انسان در زندگی خانوادگی خود دارد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با انتقاد از نگاه آرمانی بیش از حد به زندگی و ناامیدی برای دستیابی به آن‌ها به عنوان عاملی برای در هم ریختگی وضعیت خانوادگی گفت: آنچه اهمیت دارد این است که انسان تمام موارد را به طور متعادل در نظر داشته و یک زندگی واقعی را ملاک قرار دهد.

محقق‌زاده ادامه داد: تعارض میان واقعیت‌های فیزیکی، جنسیتی، اجتماعی، معنوی، سوابق گذشته و اهداف آرمانی موجب اضطراب، پریشانی و سرخوردگی فرزندان می‌شود.

این کارشناس آموزش خانواده با اشاره به بحث رضایت از ازدواج در وجود بسیاری از افراد جامعه بیان داشت: انتخاب همسر، ادامه مسیر و پایانی خوش برای زندگی مشترک از جمله مواردی هستند که نیاز به آموزش صحیح در آنها وجود دارد زیرا امروز جوانان انتخاب‌گر بوده و باید با تربیتی صحیح آنان را به انتخاب درست سوق داد.

وی گفت: رضایت در تولد فرزندان، تربیت صحیح کودک و برخورد با همسر از جمله اموری هستند که باید در زندگی مشترک مورد توجه قرار گیرند.

محقق‌زاده توجه به اهداف زندگی و تلاش برای تغییر ویژگی‌های قابل بهبود را از جمله راهکارهای ایجاد رضایت از زندگی دانست و ابراز کرد: توجه به نیازهای همه اعضای خانواده، دوری از افراد منفی‌نگر و مقایسه کردن، توجه به فرصت‌های زندگی و تلاش برای نگه داشتن حریم خانواده از دیگر مواردی هستند که در این زمینه اهمیت فراوانی دارند.

انتهای پیام/ل10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول