اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان:

اسلام پرچمدار کتابخوانی است

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان گفت: اسلام همواره به عنوان پرچمدار کتاب و کتابخوانی به این مهم پرداخته و این گونه نیست که کشورهای اسلامی واردکننده فرهنگ کتاب و کتابخوانی باشند.

اسلام پرچمدار کتابخوانی است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ارشاد استعدادی ظهر امروز در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه همدان اظهار کرد: توجه و اهمیت به موضوع کتاب و کتابخوانی تنها در یک هفته نمی‌گنجد، بلکه تمام هفته‌ها، روزها و ساعت‌ها به کتاب و کتابخوانی تعلق دارد و لزوم مطالعه و ترویج آن امری بسیار کلیدی به شمار می‌رود.

وی افزود: در این راستا باید ظرفیت‌های موجود به منظور بهره‌برداری لازم از کتاب و کتابخوانی ایجاد شود چرا که پرداختن به کتاب تنها در هفته کتاب و کتابخوانی ظلم بزرگی به این مقوله محسوب می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان خاطرنشان کرد: اسلام همواره به عنوان پرچمدار کتاب و کتابخوانی به این مهم پرداخته و این گونه نیست که کشورهای اسلامی واردکننده فرهنگ کتاب و کتابخوانی باشند بلکه خود صادرکننده این فرهنگ هستند و در عزت و جایگاه کتاب همین بس که همه ادیان الهی و رجال بزرگ تاریخ بشر جاودانگی خود را مدیون کتاب هستند.

وی بیان کرد: تمدن ایران پس از اسلام و دانشمندان تربیت شده در این اعصار بیانگر این واقعیت است که ایران اسلامی همواره پرچمدار عرصه‌های مختلف تولید و صادرات علم در جهان است.

استعدادی ادامه داد: نخستین حکومت اسلامی به دست پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد(ص) ایجاد شد و ادامه این حکومت در ایران با رهبری امام خمینی(ره) ظهور پیدا کرد، اما آنچه که می‌تواند به عنوان یک ضرورت اساسی در تداوم انقلاب تأثیر گذارد، تربیت اسلامی است.

وی تأکید کرد: دلیل آسیب‌پذیری ما در برخی بخش‌ها، وجود سیاسیون، دانشمندان، نویسندگان و کتاب‌خوانانی است که تربیت اسلامی نشده‌اند و این خود بیانگر اهمیت کتاب و مطالعه مفید در زمینه تعلیم و تربیت صحیح است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان یکی از الزامات دستیابی به توسعه‌یافتگی را ارتقاء فرهنگ عمومی در بخش کتاب و کتابخوانی عنوان کرد و افزود: در صورتی که سرانه مطالعه در کشور ارتقا نیابد و علاقه به مطالعه کتاب و مراجعه به کتابخانه‌ها میسر نشود، پایه‌ای از پایه‌های اصلی ارتقاء فرهنگ عمومی را کم خواهیم داشت.

وی با اشاره به الگو بودن ایران در جهان اسلام بیان کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در سفر به خراسان شمالی و همچنین به همدان در سال 1383، تغییر سبک زندگی از موضوعات مهمی است که بدون تغییر در اندیشه و نوع نگاه به زندگی امکان‌پذیر نمی‌شود.

استعدادی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره فرموده‌اند که هرگاه به موضوع کتاب در جامعه اسلامی ایران فکر می‌کنم، ناراحت و غمگین می‌شوم، و این موضوعی است که باید مورد اهتمام ویژه قرار گیرد چرا که ما به عنوان یک حکومت اسلامی و علوی در این دنیای متلاطم وظیفه داریم دغدغه‌های مقام معظم رهبری در مورد سرانه پایین مطالعه در کشور را برطرف کنیم.

وی افزایش فرهنگ کتاب و کتابخوانی را نیازمند عزم تمام آحاد مردم و دستگاه‌های مسئول دانست و گفت: اگر تصمیم داریم سبک واقعی زندگی ایرانی و اسلامی را به جهان عرضه کنیم، مطالعه مفید یکی از پایه‌های اصلی آن به شمار می‌رود و جوانان باید در این مسیر مدیریت شوند و قصد داریم با ایجاد یک حرکت انقلابی نه تنها در این هفته بلکه در تمام طول سال نهضت مطالعه مفید را در جامعه ایجاد کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان خاطرنشان کرد: امروز اندیشمندان، پژوهشگران و دانشمندان باید به پژوهش و ارائه راهکار در خصوص سبک زندگی پرداخته و آسیب‌شناسی‌ لازم را در این امر انجام دهند البته به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه‌های موجود در مدارس و...، تعداد کتب در میان آحاد مردم و سرانه مطالعه در دهه اخیر از رشد خوبی برخوردار بوده اما کافی نیست.

وی در پایان یکی از دغدغه‌های موجود را ارتقاء فرهنگ جوانان و بصیرت‌افزایی در مقابله با جنگ نرم و هجمه‌های دشمن ذکر کرد و گفت: خانواده‌ها باید تلاش کنند تا با تشویق افزایش مطالعه مفید و سوق دادن جوانان به سمت کتابخانه‌ها مصون‌سازی فرزندان و رشد فرهنگ اجتماعی را در آنها درونی کنند.

انتهای پیام/و10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول