اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر ارشاد:

هنرمند مسلمان نسبت به موضوع نماز بیگانه نباشد

خبرگزاری فارس: معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نماز مهمترین شاخصه یک مسلمان است و هنرمند مسلمان نمی‌تواند نسبت به موضوع نماز بیگانه باشد و در این راستا متولیان تبلیغ معارف دینی برای سینما چه کرده‌اند؟

هنرمند مسلمان نسبت به موضوع نماز بیگانه نباشد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، جواد شمقدری بعد از ظهر امروز در آئین اختتامیه دومین جشنواره ملی فرهنگی ـ  هنری نماز با بیان اینکه حوزه فرهنگ در هدایت بشر مأموریت دارد، بیان داشت: در جامعه ایرانی و انقلاب اسلامی فرهنگ و هنر برای هدایت بشر باید در مقوله‌های اسلام و فرهنگ الهی عجین شود و از ویژگی انقلاب اسلامی سیراب شود.

وی با بیان اینکه کار هدایت و تبلیغ از جایگاه مهمی برخوردار است، تصریح کرد: حوزه فرهنگ و رسانه حوزه مهمی است و ما اگر بخواهیم با ابزار سینما به فرهنگ قرآنی و نماز بیائیم باید او را بشناسیم.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از ویژگی‌های سینما را سرگرمی و تفریح دانست و گفت: در سینما انسان را جادو می‌کنند و در این مرحله است که تعقل به کنار می‌رود و احساس و عاطفه است که شما را مدیریت می‌کند.

وی بیان داشت: سینما موجب می شود از حقایق دور شده و واقعیت‌ها به گونه دیگری برای انسان تصویر می‌شود و  می‌تواند واقعیت را دست‌کاری کند.

*سینما منبر جهانی است

شمقدری با اشاره به ابعاد اقتصادی سینما یادآور شد: سینما هنر است و به همین دلیل باید ساختار زیبایی‌شناسی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: هنرمند در مسیر خلق اثر هنری خود اگر بخواهد که اثر هنرمندانه داشته باشد باید بتواند از عالم غیب چیزی را به ودیعه بگیرد که ممکن ست هنرمند تحت تأثیر اوهام یا تحت سیطره غیبی قرار گیرد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه مسیر هنرمند باید عرفانی باشد، تصریح کرد: نماز در پیمودن راه عرفانی هنرمندان کلیدی است.

وی ادامه داد: سینماگران ما سرمایه‌های بزرگی چون نماز و متشرع شدن به آداب نماز را در اختیار دارند و اگر از آن دور شوند در عرصه وهم و خیال این شیطان است که یکه‌تازی خواهد کرد.

شمقدری به ماهیت رسانه‌ای سینما اشاره کرد و گفت: سینما می‌تواند پیام‌رسانی کند، پیامی که سهل‌الوصول است و خیلی زود هر کسی می‌تواند تحت تأثیر قرار گیرد چرا که سینما منبری جهانی است.

وی با بیان اینکه نباید به سینما بی‌توجه بوده و آن را رها کنیم، اظهار کرد: ما وظیفه داریم که به سینما و جایگاه سینما اهمیت قائل شویم و نمازگزاران در این عرصه حرف اول و آخر را بزنند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: اگر ما می‌خواهیم به زبان هنر و سینما دست پیدا کرده و فرهنگ ما انقلابی و اسلامی باشد، همه باید وارد کار شویم به ویژه علما و بزرگان که باید راه را به ما نشان دهند.

*هنرمند مسلمان نمی‌تواند نسبت به موضوع نماز بیگانه باشد

وی نماز را نقطه نخست اتصال به معارف دینی عنوان کرد و گفت: پس از ایمان نماز مهمترین شاخصه یک مسلمان است و هنرمند مسلمان نمی‌تواند نسبت به موضوع نماز بیگانه باشد.

شمقدری بیان داشت: نماز شاخصه‌ای است که می‌تواند سبک زندگی اسلامی را به ما نشان دهد و امیدوارم که چنین جشنواره‌هایی بتواند چنین دغدغه‌هایی را در ما نشان دهد.

*متولیان تبلیغ معارف دینی برای سینما چه کرده‌اند؟

وی ادامه داد: امروز سازمان سینمایی و وزارت ارشاد به حق مورد مطالبه‌گری است که چرا این فرهنگ اسلامی و انقلابی در همه وجوه آثار هنری جاری نیست که این مطالبه به حقی است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: مطالبه بزرگتری وجود دارد که ما به عرصه‌های تولید معارف دینی داریم، آنها با وجودی که متولی اصلی دین و معارف اسلامی هستند، برای سینما چه کرده‌اند؟

وی تصریح کرد: اگر کوتاهی صوت گرفته است، بیش از این گریبان مسئولان را نگیریم چرا که آنها در حد وسع خود تلاش‌هایی کرده‌اند.

شمقدری با بیان اینکه در یک حوزه‌هایی ما غفلت کرده و این منبر جهانی را فراموش کردیم، افزود: اگر به یک باره احساس مسئولیت کرده و می‌خواهیم به یک باره همه اتفاقات مثبتی که در ذهن ماست در سینما رخ دهد، شدنی نیست و نیاز به زمان، برنامه‌ریزی و فرهنگسازی دارد تا بتوانیم عرصه سینما را با ذکر الهی عجین کنیم.

*ما نمی‌توانیم فیلم‌ساز یک شبه خلق کنیم

وی با اشاره به جشنواره نماز که کار نویی است، بیان داشت: این جشنواره باید رونق بگیرد و ابعاد حرفه‌ای پیدا کند اما همین امر نیازمند برنامه‌ریزی و دبیرخانه فعال باید برای آن شکل گیرد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از حمایت وزارت ارشاد از هنرمندانی که در عرصه نماز و مباحث دینی کار تحقیقی و پژوهشی و فیلم نامه‌ای با موضوع نماز داشته باشند، خبر داد و گفت: در این زمینه فقر داریم اما کاری نیز پیشنهاد نشده است با وجود اینکه ما به دنبال آن بودیم.

وی تصریح کرد: اینکه فیلمسازان فیلم‌هایی با مضامین نماز نمی‌سازند و کسی دغدغه ندارد، ما چه کنیم وقتی کسی اهل نماز نیست چه انتظاری از اوست چراکه ما نمی‌توانیم فیلم ساز یک شبه خلق کنیم.

شمقدری در پایان با اشاره به تربیت فیلم‌سازان در دانشکده‌های صدا و سیما، دانشکده هنری و سینمایی یادآور شد: کم‌کاری‌ها وجود دارد اما باید تلاش کنیم که همین مطالبه‌گری باعث تحریک بیشتری در بین هنرمندان شده و منجر به تولید آثار فاخری در بحث نماز شود.

انتهای پیام/ی10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول