اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پدر علم مهندسی پزشکی ایران مطرح کرد

جاودانگی آرمان انقلاب در سایه وحدت حوزه و دانشگاه

خبرگزاری فارس: پدر علم مهندسی پزشکی ایران گفت: سکولاریسم، انسان امروز را به زوال می‌کشاند؛ بر این اساس نیازمند وحدت حوزه علمیه و دانشگاه برای جاودانگی آرمان انقلاب هستیم.

جاودانگی آرمان انقلاب در سایه وحدت حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، پروفسور محمد‌رضا هاشمی گلپایگانی ظهر امروز در همایش رهیافت‌های علوم مهندسی در پرتو قرآن در محل دانشگاه فنی و مهندسی آزاد واحد مشهد، اظهار کرد: قرآن مجموعه‌ای از علوم حقیقی است و دست‌یافته‌های بشر، علمی حصولی و ناچیز در برابر معارف قرآنی است.

وی افزود: علوم سکولار که علم را منهای خدا و دین می‌داند نهایت خودباختگی انسان تلقی می‌شود؛ بخش اعتقادی انسان امروز به ‌شکل جدی مورد هدف ایدئولوژی سکولاریسم در قالب علوم پیشرفته و مدرن قرار گرفته‌است.

هاشمی گلپایگانی قرآن را محیط تمام علوم دانست و ادامه داد: دست‌یافته‌های امروز بشر که قطره‌ای در برابر دریای معارف‌الهی و علوم قرآنی است، بنا به محدودیت ادراکات انسانی و رنگ‌باختگی اصول توحیدی به بن‌بست‌هایی می‌رسد که فارغ از دسترسی انسان به مکشوفات حقیقی و الهی است.

وی تصریح کرد: غنای علم عصر‌ حاضر و دست‌یافته‌های بشر امروز نمادی از خدمت به علم و رفاه انسان به‌ شمار می‌رود و مسئله مهم که با عنوان چالش با آن مواجهیم، حذف خدا و جهان‌بینی الهی از علم امروز  است.

این چهره ماندگار کشور در سال 83 با اشاره به غفلت سرآمدان علمی دنیا از خداشناسی و خودشناسی خاطرنشان کرد: جهان‌بینی حقیقی که سرلوحه آن خداشناسی و خود‌شناسی است، انسان را در مسیر علم و پیشرفت به حقایق و مکشوفات عالم خلقت می‌رساند؛ در حالی‌که علم امروز انسان را به گونه‌ای سرگرم ساخته که چشم بینای معرفت‌شناسی و حقیقت‌جویی را کور کرده است.

هاشمی گلپایگانی در ارتباط با تاکید امام راحل(ره) بر تقویت ارتباط حوزه علمیه و دانشگاه گفت: ایشان در بیانات خود همواره خواستار نگرش توحیدی در آموزش و زدایش رسوبات سکولار از علوم دانشگاهی بودند و تحقق این امر را در وحدت حوزه علمیه ودانشگاه توصیف می‌کردند. 

وی اضافه کرد: برخی دانشجویان، علم و معارف حقیقی قرآن را مایه افتخار خود نمی‌دانند و تکنولوژی‌های سطح بالا را مایه فخر و محسوب می‌کنند؛ غافل از اینکه تکنولوژی و دست‌یافته‌های امروز بشر جزئی ناچیز در مقابل حقایق علوم قرآنی است.

پدر علم مهندسی پزشکی ایران خاستگاه علم سکولار را از زمان رنسانس دانست و یادآور شد: نطفه علم سکولار از دوره رنسانس آغاز شد و در مسیر خود بر رفاه نسبی بشر مبادرت ورزید و هیچ خدمتی در کشف حقایق عالم و علوم ماورایی نکرد.

هاشمی گلپایگانی با ابراز نارضایتی از آمیختگی علوم مهندسی و مدرن با ایده‌های سکولاریسم اظهار کرد: در شرایط عرضه و تقاضای علم عصر حاضر که با ایده‌های سکولاریسم آمیخته شده است، چگونه می‌توان از دانشجوی کشور انتظار استنباط خدایی و درک الهی از علوم را داشت؟

وی تاکید کرد: نگاه سکولار نقض وجود خدا در مکشوفات حقیقی و جهان بشری است و امروز چگونه می‌توان به آنها گفت که شکافتن اتم از علم حصولی حاصل شده و اگر علم را با خدا کاری نیست چرا نمی‌توانند ذره اتم را بسازند؟

این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد: علم بر مبنای نگاه سکولاریسمی جدا از عقل برهانی است و این یعنی غیرانسانی کردن انسان بوسیله علم که نمونه‌های آن در جنگ‌های پیاپی امروز با وجود تسلیحات مدرن که حاصل علم بشر است به وضوح می‌توان مشاهده کرد.

وی اظهار کرد: نفوذ سکولاریسم در مهندسی و علومی از این دسته که حاکی مدرن شدن بشر است، تبعات منفی اعتقادی و پذیرش ایدئولوژی انحرافی را برای انسان به همراه دارد.

انتهای پیام/ح10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول