اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر فرهنگی هنری منطقه 20:

توسعه فرهنگ مطالعه در بین مردم ضروری است‌

خبرگزاری فارس: مدیر فرهنگی هنری منطقه 20 با اشاره به اهمیت مطالعه گفت: توسعه فرهنگ مطالعه در بین مردم ضروری است.

توسعه فرهنگ مطالعه در بین مردم ضروری است‌

سیدرضا موسوی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران در ارتباط با برنامه‌های کتابخانه‌های جنوب تهران با اشاره به اهداف کتابخانه‌ها اظهار داشت: یکی از اهداف هر کتابخانه تبدیل شدن آن به پایگاه اصلی مطالعه برای دانش‌آموزان و دانش‌پژوهان است.

رئیس فرهنگسرای ولاء‌ گفت: کتاب و کتابخوانی همواره یکی از شاخصه‌های مهم اعتلای فرهنگی جوامع به شمار می‌آید و به عنوان یکی از مهمترین و پویاترین وسایل انتقال آگاهی، تفهیم و اندیشمندی از جایگاه ویژه‌ای در توسعه فرهنگ و تمدن هر ملتی برخوردار است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در باب اهمیت و جایگاه کتاب در دین مبین اسلام، خداوند متعال به قلم و حرمت آن سوگند یاد کرده و «امر به خواندن» آغازگر وحی الهی و رسالت پیامبر عظیم‌الشان اسلام است.

مدیر فرهنگی هنری منطقه 20 ضمن اشاره به ضرورت توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین مردم گفت: این مدیریت با برخورداری از سه کتابخانه در محدوده شهرری دارای جایگاه ممتازی در این زمینه در مجموعه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است.

موسوی با معرفی کتابخانه‌های این منطقه عنوان کرد: کتابخانه 13 آبان، کتابخانه شیخ کلینی (ره) و کتابخانه شیخ صدوق (ره)، سه کتابخانه این مجموعه هستند که از این میان کتابخانه 13 آبان به عنوان بزرگ‌ترین و غنی‌ترین کتابخانه جنوب پایتخت شناخته شده است.

مدیر فرهنگی هنری منطقه 20 در ارتباط با امکانات و ویژگی‌های این سه کتابخانه افزود: کتابخانه 13 آبان در سال 87 با زیربنای 2 هزار و 500 متر مربع در شهرک 13 آبان، خیابان مولایی جنوبی، کوچه عطری تأسیس شده و مجموعه 32 هزار جلدی کتابخانه 13 آبان که اخیراً با اهدای 2 هزار جلد کتاب ارزشمند از سوی کتابخانه ملی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، غنی‌تر شده است، دارای کتاب‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون دین، فلسفه، روانشناسی، علوم اجتماعی، زبان، علوم محض، هنر، تاریخ، جغرافیا، علوم کاربردی است.

رئیس فرهنگسرای ولاء ادامه داد: کتابخانه 13 آبان که 6 هزار و 200 نفر عضو ثابت و 2 هزار نفر عضو فعال دارد، دارای بخش‌های مخزن، دو سالن مطالعه بانوان و آقایان به صورت مجزا هر کدام به ظرفیت 150 نفر، بخش مرجع، کودکان، سایت رایانه‌ای، مرکز آموزش، تالار اجتماعات 120 نفره و تمامی منابع به روز است و اعضا برای دستیابی به کتاب‌های مورد نیاز به سیستم جستجوی اینترنتی دسترسی دارند و بخش کمک آموزشی این مرکز نیز شامل 3 هزار جلد کتاب، مشاوره‌های انفرادی و گروهی درسی و برگزاری دوره‌های تقویتی و کنکور است.

وی در ارتباط با کتابخانه شیخ کلینی (ره) تاکید کرد: این کتابخانه با زیربنایی به مساحت یک‌هزار و 100 مترمربع در خیابان فدائیان اسلام، خیابان 45 متری شهرری (بلوار شهیدکریمی)، در سال 1375 تاسیس گردیده که با حدود 10 هزار نفر عضو، یکی از کتابخانه‌های فعال بوده و هر روز به جز ایام تعطیل از ساعت هشت تا 21 آماده خدمات‌رسانی به شهروندان گرامی است.

موسوی گفت: واحدهای مختلف کتابخانه شیخ کلینی (ره) شامل دو سالن مطالعه مجزا (وی‍‍ژه خواهران و برادران) هر کدام به ابعاد 115 مترمربع و با ظرفیت 200 نفر، بخش امانت، بخش مرجع، نشریات، کودکان و نوجوانان، نابینایان، واحد سمعی و بصری، بخش تازه‌های کتاب، واحد مشاوره و واحد آموزش می‌شود.

وی با اشاره به کتابخانه نابینایان بصیرت افزود: بخش نابینایان این کتابخانه در اواخر بهمن ماه سال 82 به منظور ارائه خدمات به نابینایان شروع به فعالیت کرده و در میان کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری رتبه اول را دارد و عضویت در این بخش به صورت رایگان است.

رئیس فرهنگسرای ولاء در خصوص کتابخانه شیخ صدوق (ره) تاکید کرد: این کتابخانه عمومی در سال 1375 در محدوه دولت‌آباد تاسیس شده که شامل مخزن، کتابخانه کودکان و نوجوانان، دو سالن مطالعه مجزا ویژه خواهران و برادران با ظرفیت 275 نفر، کلاس‌های آموزشی و سالن اجتماعات است و این کتابخانه با بیش از 3 هزار مراجعه‌کننده در ماه دارای 33 هزار و 400 جلد کتاب همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت هشت تا 21 آماده سرویس‌دهی به شهروندان است.

وی با اشاره به فعالیت‌های جانبی این کتابخانه‌ها گفت: هر سه مجموعه در راستای رسالت فرهنگی آموزشی خود به اجرای برنامه‌های متنوعی از جمله فعالیت‌های تخصصی کودکان، برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی، برپایی سمینارها و کنفرانس‌ها، برپایی نمایشگاه‌ها، نمایش فیلم، رویدادهای ادبی، اجرای نمایش و برگزاری سخنرانی و جلسات بحث و گفت‌وگو می‌پردازند.

موسوی ادامه داد: کارگاه‌های قصه‌گویی و داستان‌نویسی، جلسات ادبی نقد کتاب با حضور کارشناسان زبده، برگزاری کلاس‌هایی چون دوره‌های روخوانی و تفسیر قرآن کریم، کلاس‌های «اتاق بازی» و «کلبه شادی» برای کودکان، برپایی کلاس‌های مهارتی چون کامپیوتر، زبان انگلیسی، فوریت‌های پزشکی، دوره‌های هنرهای خانگی و کارگاه‌های مشاوره شماری از فعالیت‌های جانبی این سه مرکز فرهنگی آموزشی است.

موسوی با اشاره به اینکه یکی از اهداف ذاتی هر کتابخانه تبدیل شدن آن به پایگاه اصلی مطالعه برای دانش‌آموزان و دانش‌پژوهان است، تاکید کرد: تشکیل کلاس‌های مرتبط با زمینه‌های درسی و تحصیلی دانش‌آموزان از جمله کلاس‌های تقویت درسی، کلاس‌های آمادگی آزمون و همچنین برگزاری دوره‌های مشاوره و انتخاب رشته با همکاری موسسات معتبر آموزشی از برنامه‌های اصلی کتابخانه‌ها در طول سال تحصیلی است.

مدیر فرهنگی هنری منطقه 20 همچنین در ارتباط با برنامه‌های ویژه فصل پاییز کتابخانه‌های این منطقه به دانش‌آموزان مژده داد: در فاصله زمانی روز دانش‌آموز (13 آبان) تا روز کتاب و کتابخوانی (24 آبان ماه)، برای تمامی دانش‌آموزان، عضویت کتابخانه‌های منطقه 20 با 50 درصد تخفیف ویژه فراهم خواهد بود.

وی افزود: در روز کتاب و کتابخوانی تمامی نوآموزان مهد و پیش‌دبستان مراکز مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20 که بالغ بر 400 نفر بوده، به صورت رایگان به عضویت کتابخانه‌های تحت پوشش این مدیریت درخواهند آمد.

موسوی در پایان به تمام اعضای کتابخانه‌های مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20 پیشنهاد داد: شهروندان می‌توانند با برخورداری از «عضویت ویژه» این کتابخانه‌ها و با مراجعه به سامانه کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به آدرس http://www.tehranlibrary.org امکان بهره‌برداری خود را از تمام 80 کتابخانه این سازمان فراهم آورند.

انتهای پیام/خ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول