اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل محیط زیست خراسان‌رضوی:

ایجاد بانک ژن در شمال‌شرق کشور ضرورت است

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی گفت: برای حفظ تنوع زیستی شمال‌شرق کشور ایجاد بانک ژن ضروری است.

ایجاد بانک ژن در شمال‌شرق کشور ضرورت است

 به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی حفاظت   محیط زیست خراسان‌رضوی، حمید جلالوندی اظهار کرد: داشتن یک بانک بزرگ DNA ژنومی از موجودات زنده، بدون‌شک یکی از راه‌های مهم حفظ حیات وحش به شکل پایدار است.

وی افزود: حتی در صورت از دست رفتن یک‌گونه از موجودات زنده ژنوم کامل آن ماندگار خواهد ماند و این احتمال که پیشرفت‌های تکنولوژی بتواند با استفاده از این ژنوم آن موجود را دوباره احیا کند چندان دور از انتظار نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان‌رضوی با بیان اینکه وضعیت پرتلاطم و بحرانی زیستگاه‌های عمدتا حاصل دخالت‌های مخرب انسانی و تغییرات شدید آب و هوایی سالیان اخیر روی کره زمین است؛ افزود: سرعت افول و انقراض ارگانیسم‌های زنده بسیاربالا است؛ به گونه‌ای که هر روز تعداد فراوانی از موجودات از میکرو ارگانیسم‌ها گرفته تا جانوران و گیاهان پرسلولی از روی کره زمین محو می شوند.

وی گفت: ایجاد بانک‌های بزرگ بافت و DNA ژنومی از موجودات زنده دربسیاری از کشورهای جهان درراستای نگه‌داری نسخه‌هایی از ژنوم ذخائر ارزشمند ژنتیکی زمین بوده است که امروزه به عنوان یک ضرورت شناخته شده است.

جلالوندی ضمن اشاره به تجهیزات آزمایشگاه بیوتکنولوژی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی عنوان کرد: این آزمایشگاه که درسال 88 دراین اداره کل استقرار یافته است، با استفاده از تکنیک‌های مولکولی در سطح قابل قبولی مشغول به کار است.

وی اظهار داشت: درحال حاضر بیش از 400 نمونه بیولوژیک جانوری(مهره داروبی مهره) ازنمونه‌های شاخص استان و همچنین درحال انقراض و آسیب پذیر در بانک ژن موجود است.

انتهای پیام/ح30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول