اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

صادرات 180 میلیون دلاری کشمش از آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از صادرات 180 میلیون دلاری کشمش از استان به خارج از کشور خبر داد و گفت: تولید انگور در آذربایجان‌شرقی امسال 170 درصد رشد داشته است.

صادرات 180 میلیون دلاری کشمش از آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی از مناطق باغی و زراعی حاصلخیز کشور است، افزود: اراضی، استعداد، امکانات توسعه کشاورزی و تراکم نسبی جمعیت آذربایجان‌شرقی از اغلب استان‌ها بیشتر بوده و روستاها و زمین‌های زراعی آن آبادتر از سایر نقاط کشور است.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین محصولات تولیدی استان انگور است، افزود: انگور بیش از یک پنجم سطح زیرکشت کل باغات و یک سوم تولید محصولات باغی استان را به خود اختصاص داده است، ضمن آنکه از نظر میزان تولید بعد از سیب، دومین محصول عمده استان محسوب می‌شود.

* 4.5 درصد انگور جهان در ایران تولید می‌شود

محمدیان با بیان اینکه ایران 4.5 درصد انگور جهان را تولید می‌کند و رتبه آن در تولید این محصول در دنیا هفتم است، افزود: تولید محصول انگور امسال در مقایسه با سال گذشته از رشد چشمگیر 170 درصدی برخوردار شده است و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام یافته، صدور کشمش استان به خارج از کشور امسال بیش از 180 میلیون دلار ارزآوری دارد.

وی میزان ارزش صادراتی کشمش در مبادی خروجی استان در سال گذشته را 120 میلیون دلار با 50 درصد ارزش کل محصولات بخش کشاورزی استان عنوان کرد و افزود: میزان تولید انگور در آذربایجان‌شرقی در سال گذشته، 141 هزار تن بود که امسال با 170 درصد افزایش به 383 هزار تن رسید و در کنار آن، با توسعه استفاده از کودهای زیستی و روش‌های غیرشیمیایی در مبارزه با آفات، از نظر کیفی نیز ارزش این محصول تولیدی در استان از رشد قابل توجهی برخوردار شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه بازارهای مصرف کشورهای اروپایی، آسیای میانه و روسیه بیشتر کشمش تیزآبی را می‌پسندند و کشمش کالیفرنی اغلب به بازارهای کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود، اضافه کرد: قیمت فعلی این فرآورده‌ها به ترتیب 45 هزار ریال و 30 هزار ریال است.

وی با بیان اینکه شهرستان ملکان با تولید 240 هزار تن انگور، 60 درصد تولید این محصول در آذربایجان‌شرقی را به خود اختصاص داده و جزو قطب‌های اصلی تولید این محصول در استان به شمار می‌آید، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 50 هزار تن کشمش در این شهرستان تولید شود.

انتهای پیام/ز20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول