اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

2.7 دلار ارزش صادراتی هر کیلوگرم کشمش/ تولید 4.5 درصد انگور جهان در ایران

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی متوسط ارزش صادراتی کشمش از استان در شش ماهه نخست سال‌جاری، 2.7 دلار به ازای هر کیلوگرم بوده است، گفت: ایران 4.5 درصد انگور جهان را تولید می‌کند.

2.7 دلار ارزش صادراتی هر کیلوگرم کشمش/ تولید 4.5 درصد انگور جهان در ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان ظهر امروز در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: تولید محصول انگور در سال‌جاری، در مقایسه با سال گذشته از رشد چشمگیر 170درصدی برخوردار شده و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام یافته، صدور کشمش استان به خارج از کشور در سال‌جاری، بیش از 180 میلیون دلار ارزآوری را بدنبال خواهد داشت. 

وی با اعلام این مطلب که متوسط ارزش صادراتی کشمش از استان در شش ماهه اول سال جاری، 2.7 دلار به ازای هر کیلوگرم بوده است، افزود: میزان ارزش صادراتی کشمش در مبادی خروجی استان طی سال گذشته، 120 میلیون دلار برابر با 50 درصد ارزش کل محصولات بخش کشاورزی استان برآورد شده است.

محمدیان در ادامه با اظهار اینکه سهم ایران در تولید انگور در جهان 4.5 درصد و رتبه آن در تولید این محصول هفتم جهانی است، اضافه کرد: میزان تولید انگور در آذربایجان‌شرقی در سال گذشته، 141 هزار تن بوده که امسال با 170 درصد افزایش کمی، به 383 هزار تن بالغ شده و در کنار آن، با توسعه استفاده از کودهای زیستی و روش‌های غیرشیمیایی در مبارزه با آفات، از نظر کیفی نیز ارزش این محصول تولیدی در استان از رشد قابل توجهی برخوردار شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، با اشاره به بازار انگور تولیدی در استان گفت: قیمت این محصول در اوایل زمان برداشت، بین 6 هزار تا 7 هزار ریال در نوسان بوده ولی در حال حاضر، قیمت این محصول در سر مزرعه، به بالای 9 هزار ریال رسیده افزایش یافته است. 

محمدیان، با اشاره به این موضوع که بازارهای مصرف کشورهای اروپایی، آسیای میانه و روسیه بیشتر کشمش تیزآبی را مورد پسند قرار می‌دهند و کشمش کالیفرنی اغلب به بازارهای کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود، اضافه کرد: قیمت فعلی این فرآورده‌ها به ترتیب 45 هزار ریال و 30 هزار ریال در منطقه شهرستان ملکان گزارش شده است.

وی با بیان اینکه شهرستان ملکان با تولید240 هزار تن انگور، 60 درصد تولید این محصول در آذربایجان‌شرقی را به خود اختصاص داده و جزو قطب‌های اصلی تولید این محصول در استان به شمار می‌آید، گفت: پیش بینی می‌شود در سال‌جاری بیش از 50 هزار تن کشمش در این شهرستان تولید شود که جزو محصولات ممتاز تولید شده بخش کشاورزی استان شمرده می‌شود و 60 درصد کشمش تولیدی ملکان به صورت کالیفرنی، 30 درصد به صورت تیزآبی و 10 در صد بقیه نیز به شکل‌های محلی و بومی تولید و در بازارهای مصرف داخلی و خارجی عرضه می‌شود. 

انتهای پیام/خ۲۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول