اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شامگاه امروز صورت گرفت

بازدید استاندار مازندران از بقعه ناصر‌الحق و میرحیدرآملی

خبرگزاری فارس: شامگاه امروز سیدعلی اکبر طاهایی استاندار مازندران از وضعیت بقعه ناصر‌الحق، بقعه میرحیدرآملی و مزار پنج شهید گمنام در این شهرستان بازدید کرد.

بازدید استاندار مازندران از بقعه ناصر‌الحق و میرحیدرآملی

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، شامگاه امروز سید علی اکبر طاهایی استاندار مازندران به همراه مدیران و مسئولان شهری از وضعیت بقعه ناصر‌الحق، بقعه میرحیدرآملی و مزار پنج شهید گمنام در این شهرستان بازدید کرد.

طاهایی در این بازدید از مسئولان شهرستان خواست تا هرچه زودتر وضعیت ساماندهی این شخص بزرگ جهان اسلام که در 14 آبان ماه روز ملی مازندران با تلاش و مجاهدت ایشان در سرزمین علویان بوده مشخص شود.

وی در این بازدید خاطرنشان کرد: در 14 آبان ماه سال 246 هجری حکومت علویان در سرزمین طبرستان شکل گرفت و ناصر الحق و میرقوام‌الدین مرعشی از رهبران آن حماسه ماندگار در آمل بودند.

به گزارش فارس، مقبره ناصرالحق که از وی به عنوان نخستین مروج اسلام در سرزمین‌های دیلمان، گیلان و طبرستان نام برده می‌شود در محله پایین‌بازار آمل است.

ناصرالحق چهارمین امام شیعیان زیدیه دنیا به ویژه کشور یمن است که به عنوان شصتمین اثر ملی به ثبت میراث فرهنگی و گردشگری کشور رسیده است.

اطروش یا همان ناصرالحق در سال 301 هجری به مرکز مازندران، آمل می‌آید و این شهر را مقر حکومت خود بر می‌گزیند و 12 سال در آنجا حکومت می‌کند و دین اسلام اثنی‌عشری را رونق می‌بخشد.

ناصرالحق در ایجاد مدرسه بزرگ آمل که بعدها به مسجد امام حسن عسگری در آمل (هنوز هم این مسجد در محله پایین‌بازار در نزدیکی مقبره ناصرالحق وجود دارد) معروف شد همت کرد و در آنجا درس می‌گفت و سرانجام در 25 شعبان 304 هجری قمری دار فانی را وداع گفت.

مقبره ناصرالحق 900 سال به عنوان زیارتگاه به شمار می‌رفت اما این مقبره و بناهای اطراف در طول سال‌ها از میان رفت و ساخت‌وسازهای فراوانی در اطراف آن صورت گرفت.

این بنا که سال‌ها متروکه شده بود در سال‌های اخیر اندکی بازسازی و تعمیرات در آن صورت گرفت و در هفته‌های گذشته نیز روند رسیدگی به بازسازی آن به دستور استاندار مازندران آغاز شده است.

داشتن مالکیت شش دانگ زمین و بقعه توسط یک فرد و مشخص نبودن متولی آن از جمله مشکلات بازسازی و توسعه این مکان تاریخی و مذهبی است.

گردشگری، اوقاف و امور خیریه، شهرداری و فرهنگ و ارشاد با پرداخت ارزش املاک موجود به مالک خصوصی، برای کسب مالکیت آن نیز باید به توافق برسند.

انتهای ‌پیام/ی20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول