اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

جشنواره تئاتر منطقه‌ای؛ کِی و کجا

خبرگزاری فارس: برگزاری جشنواره منطقه‌ای خبر خوبی برای اهالی تئاتر است ولی اعلام برگزاری این جشنواره‌ها در دقیقه‌های آخر دغدغه‌ای برای فعالان این رشته هنری شده است.

جشنواره تئاتر منطقه‌ای؛ کِی و کجا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از ساری، تاکنون سه جشنواره تئاتر منطقه‌ای به میزبانی خرم آباد، یاسوج و قشم از سوی امور استان‌های مرکز هنرهای نمایشی، تعیین تکلیف شده‌اند.

در جشنواره تئاتر منطقه یک که از سوم تا هفتم آبان ماه در شهر خرم‌آباد برپا شد 14 گروه نمایشی از استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، گیلان، زنجان، اردبیل، البرز و مرکزی به رقابت پرداخته و آثار راه یافته به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز مشخص شده‌اند.

در جشنواره تئاتر منطقه سه که از نهم آبان در شهرستان یاسوج آغاز شده و تا 12 آبان ادامه داشت، 15 گروه نمایشی از استان‌های همدان، قزوین، قم، خوزستان، بوشهر، فارس و ایلام در شهر یاسوج باهم رقابت کردند.

مهدی رمضانی کارشناس ارشد تئاتر و مدرس دانشگاه در این‌باره به فارس گفت: در جشنواره تئاتر منطقه پنج نیز که از 17 تا 20 آبان در منطقه آزاد قشم برگزار می‌شود، 13 گروه از استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری، کرمان، آذربایجان غربی، تهران و کهکیلویه و بویراحمد شرکت داشته و برای کسب سهمیه جشنواره تئاتر فجر به رقابت خواهند پرداخت.

رمضانی بیان داشت: بر اساس یک حساب ساده می‌توان گفت از مجموع 32 استان، گروه‌های 11 استان باقی مانده‌اند که با توجه به تعیین تکلیف جشنواره‌های مناطق 1، 3 و 5 از سوی مرکز هنرهای نمایشی، باید در دو منطقه 2 و 4 تقسیم شده و همچون گروه‌های مناطق دیگر برای راهیابی به بزرگ‌ترین رویداد نمایشی کشور تلاش کنند.

وی خاطرنشان کرد: اما باید گفت ساز و کار راهیابی به این رویداد بزرگ نمایشی آن هم در سطح اول تئاتر کشور دچار نوعی شتاب‌زدگی شده است.

کارشناس ارشد تئاتر و مدرس دانشگاه اضافه کرد: اعلام زمان و مکان برگزاری جشنواره‌های مناطق به گروه‌ها، حداکثر یک هفته مانده به تاریخ مقرر مجالی برای تدارک مقدمات سفر از سوی گروه‌های شرکت‌کننده باقی نگذاشته و آنها را در آستانه این رقابت بزرگ دچار اضطراب و پریشانی کرده است.

وی تصریح کرد: از دغدغه‌های ایجاد شده برای برنامه‌ریزی زمانی توسط بازیگران و عوامل اجرایی نمایش‌ها که غالباً دانشجو یا شاغل هستند گرفته تا رزرو و خرید بلیط اتوبوس و قطار که از مشکلات خاص خود برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری فارس، دو گروه برتر تئاتر استان مازندران نیز چندی است پیگیر اطلاع از زمان و مکان جشنواره منطقه‌ای مربوط به خود هستند،‌ نخست حرف از شهرستان یاسوج بود و کمی بعد استان کرمان.

حتی نام بندر چابهار نیز برده شد و آنچه امروز شنیده می‌شود اهواز … زمان برگزاری نیز چنین وضعیتی دارد 16 آبان، شاید زودتر و شاید هم دیرتر.

مشکلات مسئولان برگزاری این جشنواره‌ها که امسال دچار محدودیت بیش از پیش اعتبارات مالی شده‌اند قابل درک است، اما کاش امور مربوط به تعیین تکلیف میزبانی کمی زودتر آغاز شده بود تا تبعات آن آسیبی به گروه‌های شرکت‌کننده وارد نمی‌کرد.

انتهای پیام/ع10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول