اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه قم:

تمسک به ولایت با عمل به دستورات ائمه(ع) محقق می‌شود

خبرگزاری فارس: امام جمعه قم گفت: تمسک زبانی معنا ندارد بلکه هر گاه مردم، مجلس و دولت طوری عمل کنند که قوانین تصویب شده، نحوه اجرا و عمل در جامعه مطابق با خواسته علی(ع) و سایر اهل بیت(ع) باشد آنگاه تمسک حقیقی معنا می‌یابد.

تمسک به ولایت با عمل به دستورات ائمه(ع) محقق می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله رضا استادی در نماز جمعه این هفته قم که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به واقعه غدیر و حدیث معروفی که در این زمینه به پیامبر اکرم(ص) منسوب است، ابراز کرد: حضرت محمد(ص) علاوه بر بیان مسئله امامت و ولایت تقوا را نیز در این حدیث به مردم گوشزد فرموده است.

امام جمعه قم با بیان اینکه تقوا به معنای مراقبت در زمینه انجام ندادن امور ناپسند در نزد خداوند است، گفت: سند حدیث غدیر نزد هیچ منصفی از اهل تشیع و تسنن قابل انکار نبوده و هیچ روایتی مانند آن دارای راوی اصلی نیست، زیرا بیش از 100 نفر از افرادی که در واقعه غدیر حاضر بوده‌اند این روایت را از نبی مکرم اسلام(ص) نقل کرده‌اند.

وی بیان داشت: علمای سنی مذهب کتاب‌های زیادی در ارتباط با حدیث غدیر به نگارش درآورده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به افراد مشهوری چون طبری صاحب تاریخ طبری اشاره کرد.

استادی با اشاره به برداشت غیر صحیح بسیاری افراد در صدر اسلام از معنای واژه مولا خاطر نشان کرد: دانشمندان شیعه مانند علامه امینی سعی کرده‌اند روش‌هایی را برای نشان دادن معنای صحیح این کلمه به مردم نشان دهند که یکی از آن‌ها استفاده از تعابیر به کار رفته در اشعاری است که شعرای معاصر پیامبر(ص) و پس از آن سروده‌اند زیرا افرادی که بدون واسطه مسئله‌ای را نقل می‌کنند فهم بهتری از آن دارند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: در یکی از شعرهایی که شاعر آن در واقعه غدیر حاضر بوده و شعر او مورد تایید و دعای پیامبر نیز قرار گرفته کلمه «امام» در معنای «مولا» آمده است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری خطاب به دانشمندان اهل تسنن گفت: ایشان به علمای سنی مذهب فرموده‌اند ما به شما نمی‌گوییم مذهب خود را تغییر دهید اما چرا خود را از آثار علمی و خوب نوشته شده توسط علمای شیعه محروم می‌سازید.

آیت‌الله استادی حقیقت غدیر را همچون آفتابی دانست که در حال درخشیدن است و افزود: این طور نیست که پیامبر اکرم(ص) امامت و ولایت را تنها در آخرین روزهای عمر خویش بیان فرموده باشند بلکه در طول 23 سال رسالت خویش بارها این مسئله را یادآوری کرده و مردم را نسبت به توجه به آن سفارش فرمودند، بنابراین اعلام عمومی ایشان در غدیر برای اتمام حجت در جمع زیادی از مسلمانان بود.

وی با اشاره به یکی از سخنرانی‌های رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران در خصوص تمسک واقعی به ولایت و امیرالمؤمنین(ع) تصریح کرد: تمسک زبانی معنا ندارد بلکه هر گاه مردم، مجلس و دولت طوری عمل کنند که قوانین تصویب شده، نحوه اجرا و عمل در جامعه مطابق با خواسته علی(ع) و سایر اهل بیت(ع) باشد آن گاه تمسک حقیقی معنا می‌یابد.

آیت‌الله استادی در خطبه دوم نماز با اشاره به میلاد امام هادی(ع) گفت: زیارت جامعه کبیره یکی از یادگارهای ارزشمند این امام برای شیعیان و همه مسلمانان است و ایشان مفاهیمی چون رعایت تقوا را در قالب این زیارت به خوبی بیان فرموده‌اند.

خطیب نماز جمعه قم با تاکید بر رعایت تقوا در همه مراحل زندگی افزود: رعایت تقوا تنها به نماز و روزه و عبادات فردی نیست بلکه هر فرد در مقابل نظام و جامعه دارای تکالیفی است که عدم رعایت آن‌ها بی‌تقوایی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: فردا سالروز 13 آبان و یادآور سه واقعه تاریخی مهم یعنی تبعید امام خمینی(ره)، کشتار وحشیانه دانش‌آموزان توسط رژیم شاهنشاهی و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان است.

استادی به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص آمریکا اشاره و ابراز کرد: ایشان بیان فرموده‌اند که آمریکا بیش از 60 سال است که به طرق مختلف با ملت ایران دشمنی می‌ورزد.

امام جمعه قم افزود: دشمنی آمریکا هر روز بیش از گذشته آشکار شده و ما نیز امروز با راهپیمایی خود صدای اعتراض ملت ایران به این دشمنی را به گوش جهانیان رسانده و تکلیف خود را انجام می‌دهیم.

وی خطاب به دانش‌آموزان گفت: شما آینده‌سازان این مرز و بوم بوده و باید تقوای الهی را از هم‌اکنون رعایت کنید و در این زمینه توجه به نماز اول وقت بسیار مؤثر است.

استادی خاطر نشان کرد: دانش‌آموزان باید با جدیت در تحصیل به رشد و پیشرفت مملکت خویش در آینده کمک کرده و یکی از مهم‌ترین نکات در راه سعادت یعنی احترام به پدر و مادر را سرلوحه زندگی خویش قرار دهند.

وی با اشاره به وظیفه خطیر معلمان و مربیان مدارس بیان داشت: این افراد نیز مسئولیت سنگینی بر دوش گرفته و باید دانش‌آموزان را از سنین کودکی با دین آشنا سازند و بذر ایمان را در جان آن‌ها بیفشانند ضمن اینکه آشنا ساختن آینده‌سازان این مملکت با ابزارهای فساد نیز بر آن‌ها لازم است زیرا در صورت ورود چنین مسائلی به داخل خانه‌ها هیچ‌کس از خطر آن در امان نخواهد بود.

انتهای پیام/ل10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول