اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع):

استدلالات عقلی در آثار شیخ انصاری مشهود است

خبرگزاری فارس: مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به کاربرد عقل در مباحث مدنظر شیخ انصاری گفت: استدلالات عقلی در آثار او مشهود است.

استدلالات عقلی در آثار شیخ انصاری مشهود است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد فاضل‌لنکرانی در مراسم گرامیداشت دویست و یازدهمین سالروز درگذشت شیخ اعظم، مرتضی انصاری که امروز در مدرسه خاتم‌الاوصیا (ص) برگزار شد اظهار کرد: شیخ مرتضی انصاری تأثیر فراوانی بر حوزه‌های علمیه گذاشته است.

وی افزود: تلاش‌های فقهی و اصولی شیخ اعظم اجتهادی قوی و محکم را برای نسل امروز حوزه‌های علمیه و طلاب به یادگار گذاشته است.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه هر شخصی که به درجه اجتهاد رسیده نظری به اجتهادات شیخ انصاری در فقه و اصول داشته است گفت: هنوز آنچنان که شایسته زحمات شیخ بوده به آثار او پرداخته نشده است.

وی ادامه داد: در مقام روش‌شناسی اجتهاد شیخ اعظم نخستین گام بیان نظریات اوست تا طلاب و روحانیون و محققان با انواع شیوه‌های بیان او آشنا شوند.

فاضل‌لنکرانی با اشاره به ضرورت ارائه فقه حکومتی و بحث در خصوص آن گفت: این کار با استفاده از بررسی روش شیخ انصاری در اجتهاد امکان‌پذیر خواهد بود زیرا هر چند وی این عنوان را در آثار خود نیاورده اما با تأمل در کتب به جا مانده از او می‌توان بر فقه حکومتی احاطه یافت.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خواستار اکتفا نکردن طلاب به مکاسب و کتب اصولی شیخ انصاری شد و افزود: باید مکتب اجتهادی شیخ اعظم را از آثار او استخراج کنیم.

وی در ادامه با اشاره به کاربرد عقل در مباحث مدنظر شیخ اعظم بیان داشت: استدلالات عقلی در آثار او مشهود است.

فاضل‌لنکرانی با بیان اینکه نباید حکم عقل را تنها در موارد محدودی به کار برد گفت: به عقیده شیخ انصاری محدود ساختن عقل از ارزش آن خواهد کاست و کسی که این کار را انجام دهد نمی‌تواند وارد میدان شرع شود.

استاد حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: عقل دارای توان تایید یا رد کردن حجیت اخبار بوده و به همین دلیل باید مورد توجه فضلای حوزوی قرار گیرد.

وی ادامه داد: بررسی روش‌های اجتهادی شیخ انصاری قدرت نظریه‌پردازی پژوهشگران را بیشتر می‌کند.

فاضل‌لنکرانی با بیان اینکه تلاش و کوشش شیخ حاکی از تسلط او بر استصحاب موارد عقلی است افزود: عقل در احکام شرع باید دخیل دانسته شود و در بسیاری از موارد عوام نیز این موضوع را درک می‌کنند.

انتهای پیام/ع20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول