اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه:

فقه دانش کشف شریعت و اجتهاد تلاش برای فهم آن است

خبرگزاری فارس: عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: فقه دانش کشف شریعت است و اجتهاد تلاشی در راستای این شناخت و کشف محسوب می‌شود.

فقه دانش کشف شریعت و اجتهاد تلاش برای فهم آن است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام ابوالقاسم علیدوست در مراسم نکوداشت شیخ اعظم که به مناسبت دویست و یازدهمین سالروز درگذشت شیخ مرتضی انصاری پیش از ظهر امروز در مدرسه عالی خاتم الاوصیا(ص) قم برگزار شد، ابراز کرد: شناخت اجرای عملیات تفکر، پژوهش و تحقیق به معنای روش‌شناسی خواهد بود.

وی افزود: بررسی شیوه کسب علوم و تحقیق در موضوعات مختلف توسط یک مجتهد و عالم راه و روش و سیره او در دانش‌اندوزی محسوب شده و زمانی که این سیره مورد شناخت قرار گیرد روش‌شناسی محقق می‌شود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه خاطر نشان کرد: روش‌شناسی اجتهاد دارای شیوه‌هایی و مراحل مختلفی همچون بررسی تفکر، تتبع و شیوه‌های پژوهش خواهد بود.

وی با بیان اینکه مفهوم‌شناسی و روش‌شناسی به شاخه‌های گوناگونی تقسیم می‌شوند گفت: روش‌شناسی مجموعه علمای یک دین، مذهب یا مکتب از جمله این شاخه‌ها به شمار می‌روند.

علیدوست بیان داشت: در روش‌شناسی می‌توان به بررسی سیر تفکر و شیوه اجتهاد فرد حتی در قالب یک کتاب یا برهه‌ای از تاریخ زندگی او پرداخت.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با تاکید بر انجام روش‌شناسی اجتهاد توسط محققان و پژوهشگران تصریح کرد: این امر تأثیراتی خواهد داشت که نخستین مورد آن تسلط طلاب بر یک نوع خاص از اجتهاد خواهد بود.

وی ادامه داد: فهم صحیح سخن دیگران از دیگر فواید و برکات روش‌شناسی اجتهادی است زیرا در صورتی که افراد با شیوه‌های پژوهش دیگران در مقولات علمی آشنا باشند می‌توانند درک بهتری از نظرات آن‌ها به دست آورند.

علیدوست نقد فهم و درک دیگران از موضوعات مختلف را از دیگر آثار روش‌شناسی برشمرد و افزود: اجتهاد حاصل تلاش فقها بوده و پدیده‌ای انسانی است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه خاطر نشان کرد: فقه دانش کشف شریعت است و اجتهاد تلاشی در راستای این شناخت و کشف محسوب می‌شود بنابراین در عین تقدس و احترام زیاد می‌توان به نقد آن پرداخت.

انتهای پیام/صا20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول