اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه علمیه قم:

400 تن از علما مرجعیت شیخ انصاری را تایید کرده بودند

خبرگزاری فارس: یکی از اساتید حوزه علمیه قم گفت: بیش از 400 عالم و مجتهد آن زمان، اجتهاد شیخ اعظم را تایید کرده بودند و این امر نشان از درجه بالای علمی اوست.

400 تن از علما مرجعیت شیخ انصاری را تایید کرده بودند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله مرتضی مقتدایی در مراسم نکوداشت شیخ اعظم که به مناسبت دویست و یازدهمین سالروز درگذشت شیخ مرتضی انصاری ظهر امروز در مدرسه عالی خاتم‌الاوصیا(ص) قم برگزار شد عید غدیر را به عنوان روز اکمال دین از بزرگ‌ترین اعیاد مسلمانان دانست و اظهار کرد: غدیر منشأ تمام برکات بوده و ولایت و امامت را به دین تزریق کرد.

وی افزود: حضرت محمد(ص) در این روز ابتدا در مورد ولایت خود بر مردم از آنان قرار گرفت و پس از آن حضرت علی(ع) را به جانشینی خود تعیین فرمود هر چند برخی بعدها در معنای واژه مولا تعابیر دیگری را به کار گرفتند.

مدیر سابق حوزه‌های علمیه سراسر کشور بر پیروی از مکتب اهل بیت(ع) تاکید و ابراز کرد: امیدواریم خداوند عیدی ما را ظهور امام عصر(عج) قرار داده و توفیق پیروی از ائمه اطهار(ع) را به ما ارزانی دارد.

وی در ادامه با اشاره به رسالت عظیم علمای اسلام در زمان غیبت کبری گفت: علمای جلیل‌القدر شیعه در راه رسالت و تبلیغ اسلام حقیقی زحمات و رنج‌های فراوانی کشیده و برخی نیز در این راه به شهادت رسیدند تا اینکه اسلام ناب محمدی امروز در اختیار ما قرار گرفت.

مقتدایی افزود: انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) نتیجه مجاهدت‌ها و ایثارگری‌های علما و مراجع شیعه بوده است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در گذشته هر یک از شهرهای ایران دارای یک عالم و مرجع دینی بوده‌اند گفت: حوزه‌های علمیه باید برای ارتقای وضعیت علمی و مراتب تقوا در میان طلاب تلاش کرده و نگذارند سلسله جلیله مراجع تقلید قطع شود.

مقتدایی با اشاره به برگزاری نکوداشت شیخ اعظم در قم عنوان داشت: این کار الگوی مناسب را در اختیار طلاب قرار می‌دهد زیرا شیخ مرتضی انصاری از نوابغ دوران و بزرگ‌ترین فقهای شیعه محسوب می‌شود.

مدیر سابق حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: مقام معظم رهبری طی سفر به قم بر ارائه الگوهای مناسب به طلاب و روحانیون تأکیدات فراوانی داشته و خواستار معرفی اسوه‌های زهد و تقوای علمی و عملی به محصلان حوزه‌های علمیه شدند.

وی افزود: شیخ اعظم الگویی ناب و اثربخش برای حوزه‌های علمیه و طلاب به شمار می‌رود و سیره زندگانی او نیز که از پنج سالگی به تحصیل اشتغال داشت، برنامه‌ای منظم و مدون در اختیار طلاب قرار می‌دهد.

مقتدایی با اشاره به سرآمد بودن شیخ انصاری در زمینه ادبیات عرب و فارسی گفت: روحانیون حوزه‌های علمیه در شرایط کنونی باید این مسئله را درسی برای خود دانسته و در خصوص ادبیات نیز همت داشته باشند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حوادث زیادی در طول زندگانی شیخ انصاری برای وی به وجود آمد، اظهار کرد: استدلال منطقی در تدریس از جمله ویژگی‌های او بود و همین مسئله سبب شد که برخی از بزرگان کلاس‌های او را از مجالس درس خود بهتر و پرثمرتر بدانند.

وی ادامه داد: میرزای شیرازی از جمله بزرگ‌ترین شاگردان شیخ انصاری محسوب می‌شود که در جوانی و در نجف اشرف محضر او را درک کرد.

مقتدایی با اشاره به زهد و تهذیب شیخ انصاری در همه مراحل زندگی گفت: بیش از 400 عالم و مجتهد آن زمان اجتهاد شیخ اعظم را تایید کرده بودند و این امر نشان از درجه بالای علمی اوست.

مدیر سابق حوزه‌های علمیه سراسر کشور بیان داشت: شیخ انصاری زاهدی کم‌نظیر بود و حتی به دلیل اینکه در یکی از سال‌ها گمان کرده بود ایراد به کلام بزرگان موجب ظلم به آن‌هاست این کار را انجام نمی‌داد.

وی با بیان اینکه مرحوم صاحب جواهر پس از آشنایی با شیخ انصاری او را به عنوان زعیم و جانشین بعد از خود معرفی کرده بود عنوان داشت: با این وجود و در حالی که علمای بسیاری این مسئله را قبول داشتند شیخ اعظم به علت زهد فراوان علمی یکی از فقهای آن دوران به نام سعیدالعلما را برای این کار معرفی کرد و پس از نامه‌نگاری‌هایی که میان این دو عالم صورت گرفت سرانجام شیخ منصب مرجعیت را پذیرفت.

مقتدایی ادامه داد: درجه علمی شیخ به قدری بود که وی توانسته بود چهار دوره کامل فقه را با نگاه اجتهادی مورد بررسی قرار دهد.

مدیر سابق حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به مراقبت فراوان شیخ انصاری در زمینه صرف بیت‌المال و وجوهات شرعیه گفت: او حتی درخواست مادرش برای بخشش مقداری از وجوهات به برادر خویش را نپذیرفت و با دلایل منطقی مادرش را از این کار بازداشت.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول