اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان جهاد کشاورزی فارس خبر داد

بالاتر بودن سهم اشتغال کشاورزی فارس از میانگین کشور

خبرگزاری فارس: معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: سهم اشتغال بخش کشاورزی فارس 27.8 درصد بوده در حالی که میانگین سهم اشتغال این بخش در کشور 20.9 درصد است.

بالاتر بودن سهم اشتغال کشاورزی فارس از میانگین کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از نی ریز، انوشیروان کاظمی بعد از ظهر امروز در همایش سرمایه‌گذاری در شهرستان نی‌ریز اظهار داشت: بر اساس مطالعات صورت‌گرفته در تهیه سند توسعه اشتغال و با توجه به روابط بین‌بخشی، برای دستیابی به نرخ رشد اقتصادی 7.42 درصد در برنامه پنجم توسعه باید نرخ رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی در استان فارس 8.24 درصد باشد.

وی افزود: برای نیل به این رقم، علاوه بر تامین اعتبارات دولتی برای تقویت زیرساخت‌ها، لازم است که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تعاونی در این بخش سالانه به طور متوسط حدود 10 درصد افزایش یابد.

کاظمی ادامه داد: با توجه به سهم فارس در بخش کشاورزی، اهمیت سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی این استان دو چندان است.

وی ابراز داشت: مقایسه نقش بخش کشاورزی با دیگر بخش‌ها اهمیت این بخش را نشان می‌دهد به طوری که سهم اشتغال بخش کشاورزی فارس 27.8 درصد بوده در حالی که میانگین سهم اشتغال این بخش در کشور 20.9 درصد است.

کاظمی تصریح کرد: ارزش افزوده بخش کشاورزی فارس برابر با 16.7 درصد ارزش افزوده کل بخش‌های عمده اقتصادی این استان است و فارس با 8.1 درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور دارای رتبه دوم در این زمینه است.

وی میزان تولیدات کشاورزی این استان شامل تولیدات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی را برابر با 10.2 میلیون تن اعلام کرد و ادامه داد: این تولید معادل 10 درصد کل تولیدات کشور است.

کاظمی در بخشی دیگری از سخنان خود در تشریح اولویت‌های اصلی برنامه توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری این استان گفت: فعالیت کشاورزی، شکار و جنگل‌داری و صنعت با رتبه برابر، ساختمان، فعالیت‌های تامین آب و برق و گاز، فعالیت هتل و رستوران (گردشگری) از اولویت‌های اصلی برنامه توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری فارس هستند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی فارس سهم 95 درصدی بخش خصوصی در بخش کشاورزی و تاکید اسناد بالادستی بر واگذاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی، را از دیگر موارد توجه بیشتر به سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: وجود منابع اولیه کافی برای توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی، امکان صادرات اغلب محصولات کشاورزی با توجه به کیفیت و کمیت محصولات و نزدیکی به آب‌های آزاد و حضور سرمایه‌داران فارسی در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز از دیگر مواردی است که سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را به فرصتی مطلوب تبدیل می‌کنند.

کاظمی حمایت از توسعه صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی با توجه به مزیت‌های این استان و تکمیل زنجیره ارزش در بخش کشاورزی را از زمینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی برشمرد و گفت: تشویق به سرمایه‌گذاری در احداث انبار و سردخانه‌های نگهداری محصولات کشاورزی با هدف کاهش ضایعات این محصولات در مراحل مختلف بازار، توسعه سیستم بازاریابی و بازاررسانی مدرن با تکیه بر درجه‌بندی و بسته‌بندی محصولات کشاورزی نیز از دیگر ابزار کاربردی و مؤثر در این زمینه است.

وی تصریح کرد: با فراهم‌کردن بستر مناسب برای تجاری کردن محصولات کشاورزی و همچنین هدفمند کردن فعالیت‌های صادرات محصولات کشاورزی، ایجاد تنوع در بازارهای صادراتی، ساماندهی بازار و به کارگیری سیاست‌های حمایتی مناسب تولید به همراه تشویق بخش خصوصی با هدف سرمایه‌گذاری بیشتر در زیرساخت‌های بازاررسانی محصولات کشاورزی می‌تواند توسعه گسترده این بخش را تسریع بخشد.

کاظمی در پایان بر نقش تعاونی‌ها و بخش خصوصی در رونق و تقویت بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: با تقویت و توسعه تشکل‌های مردمی و بخش خصوصی در بخش‌های مختلف تولیدی، خدماتی و نظام پشتیبانی کشاورزی این استان از رونق بیشتری برخوردار می‌شود.

انتهای پیام/ع10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول