اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر انجمن صنفی شرکت‎های ساختمانی و تاسیساتی گلستان عنوان کرد

افزایش بی‎سابقه قیمت مصالح در گلستان / پیمانکاران در آستانه ورشکستگی

خبرگزاری فارس: دبیر انجمن صنفی شرکت‎های ساختمانی و تاسیساتی استان گلستان گفت: افزایش بی‎سابقه قیمت مصالح، پیمانکاران را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

افزایش بی‎سابقه قیمت مصالح در گلستان / پیمانکاران در آستانه ورشکستگی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی شرکت‎های ساختمانی و تاسیساتی استان گلستان، اسماعیل مقصودلو اظهار داشت: اجرای قانون هدفمندی یارانه‎ها، تحریم‎ها و نوسانات شدید قیمت ارز باعث افزایش 100 تا 300 درصدی قیمت مصالح طی ماه‎های اخیر شده و این شرایط پیمانکاران پروژه‎های عمرانی را متضرر و در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

وی تصریح کرد: به نظر می‎رسد در این شرایط دولت باید در اقدامی عاجل نسبت به تثبیت نرخ مصالح ساختمانی و یا اجرای مفاد ماده 49 شرایط عمومی پیمان اقدام کند.

ساخت مسکن مهر در شرایط فعلی برای پیمانکاران مشکل است

وی با اشاره به اینکه پروژه‎های مسکن مهر استان بیشتر در مرحله سفت‎کاری و نازک‎کاری قرار دارند خاطر نشان کرد: با توجه به مقطوع بودن قراردادهای مسکن مهر، اجرای این پروژه‎ها در شرایط اقتصادی فعلی مشکلات عدیده‎ای را برای پیمانکاران به همراه دارد.

وی یادآور شد: پیمانکاران در بدو شرکت در هر مناقصه، برآورد و آنالیزهای قیمت پروژه را بر اساس قیمت‎های روز انجام و درصد معقولی را برای رشد قیمت در مدت اجرای پروژه در نظر می‎گیرند تا ضمن برنده شدن، بر اثر افزایش قیمت مصالح در جریان اجرای پروژه نیز متضرر نشوند.

وی با اشاره به پیشنهادهای ارائه شده از سوی انجمن شرکت‎های ساختمانی و تاسیساتی استان به منظور برون‎رفت از مشکلات موجود جامعه پیمانکاری خاطر نشان کرد: به نظر می‎رسد در شرایط فعلی دولت باید کنترل بازار مصالح ساختمانی را در دست گرفته و یا مطابق ماده 49 شرایط عمومی پیمان اقدام کند.

مقصودلو یادآور شد: بر اساس ماده 49 شرایط عمومی پیمان چنانچه در جریان اجرای پروژه، اتفاقی خارج از اراده طرفین قرارداد رخ دهد می‎توان در یک دوره سه ماهه پروژه را به حالت تعلیق درآورد.

به گفته وی در صورتی که مدت قیمت مصالح به حالت اول برگشت یابد اجرای قرارداد مطابق روال قبل ادامه می‎یابد اما اگر تغییری در قیمت‎ها حاصل نشود طرفین باید بر اساس شرایط روز اقدام به عقد قرارداد کنند.

دبیر انجمن صنفی شرکت‎های ساختمانی و تاسیساتی استان تصریح کرد: این پیشنهادات از سوی انجمن صنفی شرکت‎های ساختمانی و تاسیساتی استان گلستان به مسئولان ارشد اجرایی استان نیز ارائه شد اما متاسفانه تاکنون بی‎پاسخ مانده است.

وی افزود: هر چند دولت بر این باور است که شرایط قیمتی حاکم بر بازار مصالح ساختمانی حباب‎گونه و گذرا است اما واقعیت این است که پیمانکاران ناگزیر هستند در همین شرایط موجود نیز برای تکمیل پروژه‎ها و صرفا به منظور انجام تعهدات خود نسبت به خرید مصالح اقدام کنند که این امر ضرر و زیان مالی بسیاری را به پیمانکاران وارد کرده است.

مقصودلو با تاکید بر ضرورت درک شرایط سخت اقتصادی از سوی کارفرمایان خاطر نشان کرد: بدیهی است که پیمانکاران در بروز وضع فعلی هیچ نقشی نداشته و از همین رو انتظار دارند که در چنین شرایطی مورد حمایت کارفرمایان قرار بگیرند.

وی گفت: این در حالی است که برخی از کارفرمایان بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی فعلی کشور با تهدید پیمانکاران خود به ضبط ضمانت‎نامه‎ها و اعمال ماده 46 آنان را وادار به ادامه پروژه و تحمل ضررهای هنگفت می‎کنند.

انتهای پیام/و30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول